Lyijykölin valaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Lyijykölin valaminen

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 19.05.2004 19:35

Kaipaisin ohjeita ja vinkkejä miten sulattaisin lyijyä kölin valamista varten.
Rakensin kotelon viiden millin teräslevystä ja tarkoitus on täyttää se rengasliikkeestä saadulla tasapainoituslyijyllä.
Tarkoitus olisi sulattaa lyijyä jossain erillisessä astiassa ja nostella jollain kauhalla sulaa lyijyä koteloon, jossa on useita noin kymmensenttisiä reikiä.
Tilavuutta kölissä on arviolta 150 litraa.
Luulisin ettei kaikkea lyijyä tarvitse sulattaa, vaan osan voi heitellä "kylmänä" koteloon ja kaataa taas sulaa lyijyä päälle.
Kuulin, että sulattaessa syntyy runsaasti kuonaa. Voiko sen kaataa kuitenkin köliin vai aiheuttaako se onteloita lyijyn joukkoon.

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 19.05.2004 19:48

Kyllä tarkkana saa olla sen kuonan kanssa. Sisään voi jäädä isojakin kuplia tai onteloita ja silloin tasapaino saattaa heittää paljonkin. Jos saisit kuumennettua sitä "teräsastiaa" ulkopuolelta oikein kunnolla, niin ontelot saattaisivat täyttyä. Luulisin myös, ettei lyijyä kannata niputtaa kylmänä sisään.

Voin olla totaalisen väärässäkin, mutta mielestäni tässä tapauksessa paras tapa täyttää muotti on sulattaa koko lyijysatsi kerralla. Siihen ei tietenkään aina ole mahdollisuuksia.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 25.05.2004 12:58

Missään tapauksessa sulaa lyijyä ei saa kaataa kylmän lyijyromun päälle. Romun seassa on aina vettä ja kun pienikin määrä vettä pääsee tekemisiin 300-asteisen lyijyn kanssa, niin se höyrystyy räjähdysmäisesti. Lopputulos on se, että sula lyijy pärskyy ympäriinsä arvattavan kamalin seurauksin.

Lyijynvalannassa tärkeitä juttuja on kuiva muotti ja lyijyn sulattaminen siten että sulan sekaan ei enää heitetä mitään. Kun valoimme puolitoista tonnia harkkoja HPP:n Storbåtiin niin kuivasimme muotin kosanitoholla aina ennen valua.

Jos sinulla tosiaan on umpinainen teräsmuotti, niin sinne voi valaa pieniä eriä lyijyä kerralla. Rengaspainoista syntyy todella paljon kuonaa ja painojen kiinnityksessä käytettäviä klipsejä jotka jäävät kellumaan lyijyn pinnalle. Ei niistä mitään iloa ole kölipainossa, ota pois vain. Tuntuvat olevan vielä rautaa kevyempää ainetta, eli hyvin hyödytöntä höhhöä siellä.

Kaikki kuona pitää sitten kerätä erilliseen teräsastiaan ja toimittaa ongelmajätekeräykseen. Samaten pitää huolehtia hyvästä ilmanvaihdosta ja kunnollisesta hengityssuojauksesta. Lyijystä höyrystyy yllättävän suuria määriä sulatuksen yhteydessä ja huurut ovat todella vaarallisia. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tuon mittakaavan valu voisi jo aiheuttaa ärinää kunnan ympäristölautakunnassa.

Pekka

Laura
Viestit: 25
Liittynyt: 08.09.2003 7:27
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Laura » 25.05.2004 13:42

Tästä tuli mieleen päinvastainen ongelma, että miten olis mahdollista saada palasiks vanha lyijyköli? Kun kaikenmaailman sahat menee samantien tukkoon....

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 29.05.2004 17:37

Kiitos hyvistä ohjeista ja varoituksista. Kokeilin sulattaa pienen erän tasapainoituslyijyä ja homma onnistui mielestäni hyvin. Käytössä oli 7kW tehoa lupaava valurautanen "kaasuliesi" joita on halvalla myynnissä rihkamakaupoissa. Ostin romukaupasta muutaman litran vetoisen ruostumatonteräskattilan jonka täytin piripintaan lyijypaloilla. Tulet grilliin ja toiseen kaasupulloon kytketyllä "toholla" lämmitin kattilassa ollutta lyijyä. Hetken kuluttua tohon lämmössä lyijy alkoi sulaa. Käytin tohoa vielä pari minuuttia ja sulattelin pinnalla olevia lyijypaloja. Sulan lyijyn pinnalle kertyi tosiaankin uskomattoman paljon kiinnikkeitä. Nostelin kiinnikkeet reiällisellä teräslevyn palalla ongelmajätekeräykseen menevään teräsastiaan ja lisäsin lisää lyijypaloja kattilaan. Toistin saman pari kertaa ja minulla oli kattilassa noin kaksi litraa puhdasta sulaa lyijyä ja ongelmajäteastiassa noin yksi litra kiinnikkeitä ja kuonaa. Lyijyä tuli siin noin 22 kiloa ja ongelmajätettä arviolta kaksi kiloa. Seuraavalla kerralla rakenan vastakkain hitsatuista, noin puolen metrin pituisista 50mm kulmaraudoista muutaman muotin, johon aion sulan jyijyn kaataa, eli valan jyijyharkkoja.
Myöhemmin aion latoa ne kölikotelon sisään ja täyttää välit sulalla lyijyllä.
PS Lauralle tiedoksi: Luin lyjyn sahaamisesta Vene lehdestä. Olivat jälkeenpäin kuulleet, että palopetroolin käyttö leikkuunesteenä olisi helpottanut sahaamista. Koetan löytää artikkelin ja varmistaa asian.

Simeon
Viestit: 19
Liittynyt: 18.01.2004 22:04

Lyijyn valamisesta

Viesti Kirjoittaja Simeon » 30.05.2004 15:16

Terve Hemppa!

Olet varmasti gooklannut itsekin tämän sivun, mutta laitan nyt kuitenkin linkin. Haulla "lead casting keel" tuli 7300 osumaa, voi siellä olla hyviä sivuja muitakin.

http://www.rutuonline.com/html/the_keel.html

Siinä sulatetaan, ei sen pienemmässä kuin vanhassa kylpyammeessa lyijyä. Pohjatulpasta vaan putki valumuottiin.

Itse olen miettinyt sulattamista suoraan teräslevystä tehdyssä kölissä. En usko sen vääntelevän koska lyijy sulaa jo 330 asteessa. Työturvallisuutta mietin siinä eniten sillä viisi tonnia sulaa lyijyä saappailla ei olisi yhtään kivaa. Jos rakentaisi samntyylisen petin sille kälille kuin tuossa linkissä on kylpyammeelle ja hitsaisi hyvät kaatumisenestävät tuet sille kölille niin miksei se toimisi. Sitten vuorivillalla eristäisi kölin yläosan ja alle tekisi koivuhaloista hyvät tulet koko kölin mitalta niin varmasti saisi sulaksi.

Olen valanut sukelluspainoja lyijystä kerran pikatilanteessa jopa puusta nopeasti kyhäämääni muottiin. Se onnistuu hienosti. puu vaan pinnasta hieman hiiltyy ja savua nousee runsaasti mutta puu pysyy hyvin muodossaan.

Sinun kölin kuoresi oli minusta niin tukeva, että se kyllä kestäisi valamisen suoraan siinä. Reikäkauhalla vaan kuonat pois pinnalta.

Laura
Viestit: 25
Liittynyt: 08.09.2003 7:27
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Laura » 31.05.2004 9:35

Hemppa kirjoitti:PS Lauralle tiedoksi: Luin lyjyn sahaamisesta Vene lehdestä. Olivat jälkeenpäin kuulleet, että palopetroolin käyttö leikkuunesteenä olisi helpottanut sahaamista. Koetan löytää artikkelin ja varmistaa asian.
Ahaa... mielenkiintoista, toivottavasti artikkeli löytyy että homma varmistuu. Kiitokset vaivannäöstä! :)

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 31.05.2004 13:36

Pakko nyt kysyä Lauralta: Miksi olet sahaamassa lyijyköliä osiin? ethän vaan ole mennyt purkamaan/polttamaan/sahaamaan paloiksi esim. saaristoristeilijää??

t:k

Laura
Viestit: 25
Liittynyt: 08.09.2003 7:27
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Laura » 31.05.2004 14:09

Ehei sentään! Vaan tarkoituksena on iroittaa talonpoikaisveneeseen ruuvattu lyijyköli kokonaan pois ja siirtää lyijyt palasina pohjalautojen alle pilssiin. Tuntuu, että köli vaikeuttaa purjehtimista veneessä, johon köliä ei ole alunperinn suunniteltu.... Ja veneen siirtelyistä puhumattakaan....

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 31.05.2004 14:57

Hyyvä, jotakin tällaista ajattelinkin. Joo ja kyllähän tuollaisessa ne painot kuuluu olla tosiaankin rungon sisällä. Onnea vaan projektille. Minkäkokoinen perinnevene mahtaa olla kyseessä?

k

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Paloöljyä leikkunesteenä jyijyä sahattaessa

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 31.05.2004 20:28

Vene-lehdessä numero 3 2001 Nuotion perhe kunnosti ja takiloi Gummanin, vanhan verkkoveneen. He sahasivat paarlastin lyijyharkoista ja olivat jälkeenpäin kuulleet kaupanlaiturissa, että paloöljy leikkuunesteenä olisi helpottanut urakkaa huomattavasti.
He eivät tässä artikkelissa käyttäneet leikkuunestettä, joten aivan varmaa tietoa paloöljyn käytöstä ei siis saa.

Laura
Viestit: 25
Liittynyt: 08.09.2003 7:27
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Laura » 01.06.2004 8:15

kms kirjoitti:Hyyvä, jotakin tällaista ajattelinkin. Joo ja kyllähän tuollaisessa ne painot kuuluu olla tosiaankin rungon sisällä. Onnea vaan projektille. Minkäkokoinen perinnevene mahtaa olla kyseessä?

k

Kyseessä on pieni, viis metrinen verkkovene.
Hemppa kirjoitti:Vene-lehdessä numero 3 2001 Nuotion perhe kunnosti ja takiloi Gummanin, vanhan verkkoveneen. He sahasivat paarlastin lyijyharkoista ja olivat jälkeenpäin kuulleet kaupanlaiturissa, että paloöljy leikkuunesteenä olisi helpottanut urakkaa huomattavasti.
He eivät tässä artikkelissa käyttäneet leikkuunestettä, joten aivan varmaa tietoa paloöljyn käytöstä ei siis saa.
Hitsi, täytyis saada jostain käsiin toi lehti, kun samaa hommaa ollaan tekemässä! Olis mielenkiintosta lukee enempikin Nuotion perheen projektista! Löytyisköhän se viel kirjastosta.... hmmm....

Täytynee kuitenkin sitten itse vaan testata toi paloöljyn käyttö, että onko noi laituripuheet totta vai tarua. Ei tosin ole ihan nyt ajankohtaista, vaan syksyllä vasta on operaatio edessä, kun on vene nostettu vesistä. Tää kesä mennään vielä kölin kanssa. :)

Vastaa Viestiin