huomenta
nyt muutaman päivän kyllästyksen jälkeen joidenkin niittien kohdalta alkaa työntää vihreää väriä laudan pintaan.Asialle ei varmaan voi tehdä mitään vai ?
Kimmo
hmm
-
- Viesti:
Vihreää
Mulla oli sama ilmiö omassa paatissa. Onneksi se näkyy vain sisällepäin, kun ulkoa on kuparinaulat tapitettu. Mitä ainesosia ja missä suhteessa olet kyllästykseen käyttänyt? Mietin vain että onko se joku tietty aines, joka kuparin liukenemistä aiheuttaa. Minä kyllästin Sinipellan pellavaöljyllä ja Teknoksen peruskyllästeellä suhteella n. 75/25. En käyttänyt Pineenitärpätti ollenkaan, kun tuntui imeytyvän ilmankin tosi hyvin. Viimeisiin sivelyihin sisälle lisäsin tervaa ja ulos vernissaa. Terva se ei ollut koska vihreää oli jo näkyvissä laudoissa. Runko on mäntyä ja kaaret saarnia. Naulat ja niittausprikat on kuparia.
t:aki
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Minä törmäsin vähän vastaavaan ilmiöön kesämökin sisäpanelointia lakatessa. Vesiohenteinen Natura mustasi hetkessä kuparinaulat, mutta kun huomasin homman, pyyhkäisin naulan kantoihin ensin tärpättiohenteisen lakan ja Naturaa päälle, eikä enää tummunut. Kyllästyshommissa vastaava tuskin onnistuu, kun ainetta imeytetään syvemmälle puuhun?
t.Matti
t.Matti
-
-
- Viesti: