hmm

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kimmo
Viesti:

hmm

Viesti Kirjoittaja kimmo » 15 Touko 2004 10:22

huomenta

nyt muutaman päivän kyllästyksen jälkeen joidenkin niittien kohdalta alkaa työntää vihreää väriä laudan pintaan.Asialle ei varmaan voi tehdä mitään vai ?

Kimmo

Northling
Viesti:

Vihreää

Viesti Kirjoittaja Northling » 17 Touko 2004 11:43

Mulla oli sama ilmiö omassa paatissa. Onneksi se näkyy vain sisällepäin, kun ulkoa on kuparinaulat tapitettu. Mitä ainesosia ja missä suhteessa olet kyllästykseen käyttänyt? Mietin vain että onko se joku tietty aines, joka kuparin liukenemistä aiheuttaa. Minä kyllästin Sinipellan pellavaöljyllä ja Teknoksen peruskyllästeellä suhteella n. 75/25. En käyttänyt Pineenitärpätti ollenkaan, kun tuntui imeytyvän ilmankin tosi hyvin. Viimeisiin sivelyihin sisälle lisäsin tervaa ja ulos vernissaa. Terva se ei ollut koska vihreää oli jo näkyvissä laudoissa. Runko on mäntyä ja kaaret saarnia. Naulat ja niittausprikat on kuparia.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 17 Touko 2004 16:13

Minä törmäsin vähän vastaavaan ilmiöön kesämökin sisäpanelointia lakatessa. Vesiohenteinen Natura mustasi hetkessä kuparinaulat, mutta kun huomasin homman, pyyhkäisin naulan kantoihin ensin tärpättiohenteisen lakan ja Naturaa päälle, eikä enää tummunut. Kyllästyshommissa vastaava tuskin onnistuu, kun ainetta imeytetään syvemmälle puuhun?

t.Matti

Saima

Viesti Kirjoittaja Saima » 17 Touko 2004 22:04

Remoxilla tiedettiin, että Aspergol on ongelmatonta tässä suhteessa. Ja myyvätkin sitä eikä identtistä Teknoksen peruskyllästettä. Väittivät myös että sinkkinaftenaattipitoisuus +1% mikä siinä nykyään on, on aivan hyvä. Oli Teknoksen mies niin vakuuttanut! :)

kimmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimmo » 17 Touko 2004 22:18

Nordling:

Käytin pellavaöljy/aspergol sekotusta 50/50 ,molemmat hankin remoxilta.Runko mullakin mäntyä ja kaaret ilmeisesti tammea,muuta mulla kyseinen ilmiö tapahtuu ulkopuolella ja sehän tässä vähän rassaakin...

Kimmo

Vastaa Viestiin