Puuveneen kunnostusta
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 25.05.2003 23:17
Puuveneen kunnostusta
Ostin puuveneen ja pitäisi pilssi kunnostaa ja muutenki sisältä. Eli mitä suosittelette pilssiin. Ajattelin puhdistaa puupinnalle. ennen siinä on ollut mikälie maali. Ongelma on takana kun pilssiin ja perään on vaikea päästä purkamatta peräpenkkejä jne. joku tärpätti-pellavaöljy-lahonesto sekotus vois olla ihan hyvä, mutta tonne perään kaipailis jotain sellasta mikä ois pysyvämpää lue: ei tarvitse joka vuos purkaa venettä. eli sellasta tavaraa joka ei vaadi vuosittaista huoltoa (sellaista kai ei olekkaan) mitens sisälle vesilinja yläpuolelle?? lakkaus vai vain kyllästys?
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Pilssin maalaamisen kannattajia ja vastustajia on yhtäläinen määrä. Ruotsin puolella suositellaan ehdottomasti pilssin maalausta mönjällä ja kylkiäkin on maalailtu sisäpuolelta. Meillä yhtä moni vannoo ja vakuuttaa että vene paukahtaa kukkamullaksi jos näin tekee. Usko siinä nyt sitten jompaa kumpaa...
Maalauksen etuna on todella helpompi puhdistus ja pilssissä myös se, että maali estää moottoriöljyjä imeytymästä puuhun. Haittana on valtava urakka kun maali pitäisi saada pois kyllästystä varten ja puun hitaampi kuivuminen syksyllä.
Kyllästeen etuna on puun hengittävyys ja helppo huolto, sen kun vetää kerroksen keväässä päälle. Sen haittana on huono puhtaanapidettävyys ja olematon kulutuksen kesto. Se ei myöskään estä moottoriöljyä tai dieseliä imeytymästä puuhun. Monissa veneissä on moottorin tienoilla niin paljon öljyä puussa ettei pintqamaali tahdo pysyä ulkopuolella.
Joka tapauksessa veneen hyvinvoinnin kannalta tärkeintä on, että siellä peräpenkin ja peräkannen alla kiertää ilma. Jos se on tukittu vanereilla ja rakenteilla, niin siellä on sisällä loisto-olosuhteet lahon muhia. Vasta toisena ongelmana on pintakäsittely.
Voisit kyllästää sen huolellisesti ja vetää ainakin vesirajan alapuolen sieltä takaa lyijymönjällä. Vesirajan yläpuolelle laittaisin jämäkkää pellavaöljykyllästettä jossa kylmäpuristettu öljy on korvattu keitetyllä pellavaöljyllä eli vernissalla. Se tekee vähän lakkamaisen mutta silti hengittävän pinnan.
Sitä samaa kyllästettä voisit laittaa helpommillekin pinnoille sisään vesirjan ylle ja miksi ei allekin, jos et halua pilssiä maalata. Se kestää vähän paremmin kuin tavallinen kylläste ja on yhtä lailla helppoa hoitaa.
Suomessa näkyy olevan yleisesti vallalla käsitys että molemmin puolin lakattu lauta pilaantuu ja sen vuoksi veneiden sisäpuolia ei maalata tai lakata. Olen molemman sortin veneitä nähnyt ja penkonut ja minusta lahoamisen syy on aina ollut jokin muu kuin sisäpuolen maalaus, lakkaus tai lakkaamatomuus.
Maassa maan tavalla. Se vernissaan tehty tukeva kylläste on hyvä kompromissi. Oman purjeveneeni sisäpinnat on vain owatroolattu sillä owan ykkösaineella, joka sekin on vuosien myötä tehnyt aika tavalla lakkamaisen pinnan.
Pekka
Maalauksen etuna on todella helpompi puhdistus ja pilssissä myös se, että maali estää moottoriöljyjä imeytymästä puuhun. Haittana on valtava urakka kun maali pitäisi saada pois kyllästystä varten ja puun hitaampi kuivuminen syksyllä.
Kyllästeen etuna on puun hengittävyys ja helppo huolto, sen kun vetää kerroksen keväässä päälle. Sen haittana on huono puhtaanapidettävyys ja olematon kulutuksen kesto. Se ei myöskään estä moottoriöljyä tai dieseliä imeytymästä puuhun. Monissa veneissä on moottorin tienoilla niin paljon öljyä puussa ettei pintqamaali tahdo pysyä ulkopuolella.
Joka tapauksessa veneen hyvinvoinnin kannalta tärkeintä on, että siellä peräpenkin ja peräkannen alla kiertää ilma. Jos se on tukittu vanereilla ja rakenteilla, niin siellä on sisällä loisto-olosuhteet lahon muhia. Vasta toisena ongelmana on pintakäsittely.
Voisit kyllästää sen huolellisesti ja vetää ainakin vesirajan alapuolen sieltä takaa lyijymönjällä. Vesirajan yläpuolelle laittaisin jämäkkää pellavaöljykyllästettä jossa kylmäpuristettu öljy on korvattu keitetyllä pellavaöljyllä eli vernissalla. Se tekee vähän lakkamaisen mutta silti hengittävän pinnan.
Sitä samaa kyllästettä voisit laittaa helpommillekin pinnoille sisään vesirjan ylle ja miksi ei allekin, jos et halua pilssiä maalata. Se kestää vähän paremmin kuin tavallinen kylläste ja on yhtä lailla helppoa hoitaa.
Suomessa näkyy olevan yleisesti vallalla käsitys että molemmin puolin lakattu lauta pilaantuu ja sen vuoksi veneiden sisäpuolia ei maalata tai lakata. Olen molemman sortin veneitä nähnyt ja penkonut ja minusta lahoamisen syy on aina ollut jokin muu kuin sisäpuolen maalaus, lakkaus tai lakkaamatomuus.
Maassa maan tavalla. Se vernissaan tehty tukeva kylläste on hyvä kompromissi. Oman purjeveneeni sisäpinnat on vain owatroolattu sillä owan ykkösaineella, joka sekin on vuosien myötä tehnyt aika tavalla lakkamaisen pinnan.
Pekka
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16.04.2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere