Mihin pohja roppu ?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Mihin pohja roppu ?

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 21.08.2007 11:35

Moi,

minun 8,5 metrisessä mahonki purkissa ei ole pohjaroppua.

Roppua halajaisin pilssin pesua varten. Olisi kivempi pestä kun vesi tulisi pihalle.

Mihin kohtaan kyseinen roppureikä kannattaisi tehdä ? (siis tietysti pohjaa)

Mitä muuta tulisi ottaa huomioon reiän teossa ?

Miten muuten itse putsaatte limisauma veneen limit sisältäpäin ? (vesihän jää näihin makaamaan jos vedellä pesee.)

Kiitti vastauksista. Oma osaanotto on ollut nyt veneilykaudella pienempää.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Timo Mielonen
Viestit: 95
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin pohja roppu ?

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 21.08.2007 11:56

suoraa_huutoa kirjoitti: Mihin kohtaan kyseinen roppureikä kannattaisi tehdä ? (siis tietysti pohjaa)
Alimpaan lautaan lähelle emäpuuta sellaiseen kohtaan, joka veneen ollessa telakoituna on alimpana - muutoinhan pilsi ei vedestä proppureiän kautta tyhjenny.
suoraa_huutoa kirjoitti: Mitä muuta tulisi ottaa huomioon reiän teossa ?
Riippuu vähän siitä, millaisen systeemin aikoo tehdä. Yksinkertaisinhan on porata vain sopivan kokoinen reikä alimpaan lautaan, mutta on olemassa myös tehdasvalmisteisia vempaimia. Esimerkiksi Maritimin luettelosta sivulta 273 löytyy messinkinen tyhjennystulppa, samoin muutama erikokoinen kumitulppa.
suoraa_huutoa kirjoitti: Miten muuten itse putsaatte limisauma veneen limit sisältäpäin ? (vesihän jää näihin makaamaan jos vedellä pesee.)
Olen käyttänyt harjaa. Toinen hyödyllinen kapistus on pulloharja. Sillä pääsee putsaamaan kaarien ja laidoituksen väliset raot, joita limisaumaisessa veneessä riittää ja joihin kerääntyy kaikenlaista moskaa.

Terveisin

Timo

Nevinski
Viestit: 209
Liittynyt: 10.05.2004 13:33

Viesti Kirjoittaja Nevinski » 21.08.2007 13:14

Mulla tasaperäisessä reikä on perälaudassa, juuri pohjan yläpuolella. Kätevää kun pesee rampissa keula ylöspäin, tai sitten nostaa traileria muuten vaan sen verran että vesi valuu taakse. Siinä sitten kuminen tulppa, jossa ikään kuin ruuvi keskellä ja kun renkaasta kiristää niin kumi turpoaa tiivistäen reiän. Mukana on varatulppa, jos jotain sattuisi, ettei tartte lykätä siihen kyr(KÖH)... nakkia kesken matkantekoa.

Mitähän tarkoitat veden jäämisellä? Jos siihen jotain jää niin se siitä kuivuu, tai imeytyy ja auttaa turpoamaan :)
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17.02.2007 10:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 21.08.2007 15:05

Mårå

Vesi-imurilla tulee putsattua

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 21.08.2007 15:20

Onko toi vesi imuri hyvä systeemi ?

Olen jo muutaman vuoden miettinyt että pitäskö sellanen hommata ittelle.

Kiitos vinkeistä.

Reikä ilmeisesti kannattaa painaa veneen sisältä päin jolloin emäpuun ja kaarien vaurioittaminen jää pois laskuista.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17.02.2007 10:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 21.08.2007 21:44

Mårå

Tuo vesi-imuri on loistava tapa poistaa kosteutta ja pa....aa pilssistä. Aloitin homman joskus aikoinaan räteillä mitkä sitten tökkäsin tikulla koloihin jotta saisin kosteuden pois. Hommaan meni aina monta herrasen tuntia. Hommasin Motonetistä n. 50 egua maksavan vesi-imurin ja hommaan menee nykyään n. 10 minuuttia 8 metrin paattiin. Suosittelen todellakin ihan jo hermojen takia.

Vastaa Viestiin