kölisuoja

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18.03.2007 19:47

kölisuoja

Viesti Kirjoittaja hondamies » 27.07.2007 21:37

veneessä olisi n.2cm leveä kölipuu. millainen suoja siihen kannattaa laittaa jotta ei heti kuluis puhki kun sitä kiskoo maalle ja sieltä pois. riittääkö pari kerrosta lasikuitumattoa ja epoksia vai tarviiko jokin muovi tai ruostumaton pelti laittaa. ja tulisiko nämä laittaa ennen vai jälkeen epoksi käsittelyn.

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 27.07.2007 21:55

Yksi vaihtoehto on sekoittaa epoksiin reilusti täyteainetta ja muotoilla siitä sellainen kulutuskerros. Tuollaiset olen tehnyt kajakkeihin ja hyvin tyytyväinen sellaisiin. Mutta veneessä epoksia voi kulua aika paljon, joten muitakin vaihtoehtoja kannattaa harkita.

Muualla on käytetty vaneri+epoksi+lasikuituveneessä sikamassalla (en enää muista mikä Sikan numero oli kyseessä) kiinnitettyä rosteriliuskaa, ainakin alkuun on sellainenkin kuulemma toiminyt hyvin.

Muovilista voisi olla hyvä, mutta sen kiinnitys ehkäpä ongelmallista. Jos vene on epoksilla pinnoitettu, ei listaa kannata ruuveillakaan kiinnittää.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 27.07.2007 22:27

Mulla ollut myös kaikissa veneissä rosterilatta eikä ongelmia ole tullut.
nykyisessä 50mm leveää ja 6mm paksua.
kaikki muut köli "raudat" on rahan tuhlausta. kajakkityyppiset kohteet tietty eri asia.

hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18.03.2007 19:47

Viesti Kirjoittaja hondamies » 28.07.2007 9:21

mie laitan 0,5mm rosteria sinne kölin ale niin eiköhän se suojaa naarmuilta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28.07.2007 16:54

Rosteri on ehkä paras kölisuoja heti "POMmimuovin" jälkeen.
Yhtenä ongelmana on sen lämpölaajeneminen eli jos vedättelet sen vaikka talvipakkasilla kiinni niin kesällä se roikkuu irti kiinnityspisteiden välillä ja jos vedät kiinni kölinmyötäisesti kesällä niin talvella tahtoo kiinnitysruuvit löystyä kun pitkä rosterilatta kutistuu. Jonkin verran tuota roikkumista voi pidätellä liimamassalla joka joustaa latan mukana mutta toisaalta siellähän se veden alla on vain ahventen näkyvissä ;-)
Pantakiinnitys köliin on yksi vaihtoehto joka antaa latan elää vapaasti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18.03.2007 19:47

Viesti Kirjoittaja hondamies » 28.07.2007 20:14

eikö se pysy jos koko matkalta laittaa jollain mönjällä. ei se ole kuin 2m pitkä köli

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 28.07.2007 22:50

mulla köliraudan pituus on jotain n.12m. se on n.5m edestäpäin pulteilla senkatuissa rei'issä suoraan kölinläpi, eli läpipultattu (pilssissä prikat ja mutterit). takaa se on n. 2m samalla lailla. keskipätkä on kiinni siten että lattaan on hitsattu "korvat" joista se on pultattu vaakatasossa läpi. en tiedä onko välissä sikaa tms. mutta kesät talvet se pysyy samassa paikassa eikä "naura".
matsku oli siis 12m x 50mm x 6mm haponkestävä teräslatta

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24.06.2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 31.07.2007 10:18

Happoa?

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 31.07.2007 15:29

Merkintätapa paketeissa yms. happoselle AISI 316 ja mm. ruuvien kannoissa A4. vastaavat ruostumattomalle AISI 304 ja A2.

Useimmiten "ruostumattomat" tarvikkeet,helat, yms. on happosta. hintaeroakaan niillä ei vissiin juurikaan ole. mutta varmaan ihan sama kumpaa käyttää veneessä

P.E.T.
Viestit: 7
Liittynyt: 28.01.2007 23:49
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja P.E.T. » 05.08.2007 11:35

KS1030 kirjoitti:Merkintätapa paketeissa yms. happoselle AISI 316 ja mm. ruuvien kannoissa A4. vastaavat ruostumattomalle AISI 304 ja A2.

Useimmiten "ruostumattomat" tarvikkeet,helat, yms. on happosta. hintaeroakaan niillä ei vissiin juurikaan ole. mutta varmaan ihan sama kumpaa käyttää veneessä
Alla olevassa linkissä Ruostumattoman ja happosen eroja. Huomatkaa kohta jossa kerrotaan ruostumattoman ominaisuuksista " Ei sovellu ei-hapettaviin happoihin eikä klooripitoisiin olosuhteisiin esim. meriveteen"

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/17_30.pdf

hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18.03.2007 19:47

Viesti Kirjoittaja hondamies » 21.08.2007 13:43

sika 291 liimaa ei täälläpäin ole. joten kertokaas joku muu liima jolla voi rosterisuikaleen liimata köliin. ja mielellään useampi liima jos vaikka jonku sattuisin löytään. ruostumattomia ruuveja en myöskään ole nähny enkä rupea edes etsiin. alkaa jo kyllästyyn tuohon eri kaupoissa pyörimiseen eikä mistään löydy mitään ja myyjät ei tiedä mitään jos jotain kysyy.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Sikailua

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.08.2007 13:53

Moro

Mikä tahansa polyuretaanimassa käy tollaseen hommaan, ei sen tarvii olla just sika 291 muutkin käy, kuten Würth polyuretaani liima/tiivistemassa tms.
(silikooneja ei kannata käyttää, ne ei kestä).

Veneessä kannattais käyttää niitä haponkestävia tai pronssiruuveja. RST:kin tahtoo ruostua, kun on meriveden kanssa tekemisissä.

Mä laittasin kölirautaan kyllä jokusen ruuvin varmistukseksi sille massalle. Kun saattaa olla että happosesta latasta ennepitkää tuo massa irtoaa, niin ei putoo affenille sitte sun kölirautas.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 21.08.2007 22:32

Tsekkasin, ja tuolla ausseissa rakennettuun epoksipaattiin kiinnitettiin rosteri suikula sika 292 massalla. Ruuveja ei tuohon laiteltu.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

aus

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.08.2007 7:59

Moro
Auseissa ei oo pakkasta talvella.
Täällä lämpötilaero ja pakkas- 0-kelin hikoilu on vähän eri asia metallin kanssa kuin lämpöisissä maissa.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 22.08.2007 18:58

Mary II:ssa on happonen kölirauta ollut sikalla -FC11 sitä jokarautakaupantavaraa vasta 6 v eikä ole muulla kiinni kuin sillä-siis sikalla (ja varmuuden vuoksi yläpää on keulasilmukassa kiinni) ei ole lähtenyt kesällä irti eikä kait talvella voikaan lähteä, koska koko vene on sen päällä. :)
Pohjassa ei köliraudassa ole yhtään ruuvia tai pulttia.
Em perusteella voisin jopa suositella tollaseen mäkärään pelkästään sikailukiinnitystä-metalli tulee tietysti kunnolla puhdistaa-asetonolla-ja mielellään karhentaa tarttumisen parantamiseksi.

Matti

Vastaa Viestiin