Parraslista lahottaa veneen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Parraslista lahottaa veneen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16 Heinä 2007 23:34

Tervehdys!

Huomasinpa tuossa viime viikkojen kuluessa, että paatissani alkavat parraslistat ja ylin lauta tummumaan.

Oikeastaan se ei nyt jälkeenpäin ajatellen ole edes kovin yllättävää, kun rakenne on seuraava:

-Laudan ulkoreunassa on mäntyinen törmäyslista.
-Laudan sisäreunassa kiertää mäntyinen parraslista. Päältäpäin koko nippu on höylätty sileäksi ja lakattu. No siinähän pääsee vesi kahdesta eri raosta paketin sisään, ja lakka varmistaa sen että mitään ei pääse haihtumaan.

Ajattelin nyt raapia lakat ainakin törmäyslistasta, parraslistasta ja siitä päältä pois. Ja kunhan (toivotttavasti) paketti kuiuu, uitan sinne hätäavuksi kyllästettä-tervaa-pöötä.

Muttamutta. Saako ne vielä melko ohuetkin tummentumat jotenkin pois? Hionta, raapiminen ja ehkä höylä lienenvät ainoat vaihtoehdot?

Sinänsä muuten meikäläiselle aikamoinen (ikävä!) yllätys, kuinka nopeasti märkä puu vetää tummaksi, vaikka tonkkari vielä istuu pinnassa ihan ehjänä..

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Parraslista lahottaa veneen?

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 16 Heinä 2007 23:59

MÖsteri kirjoitti: Ja kunhan (toivotttavasti) paketti kuiuu, uitan sinne hätäavuksi kyllästettä-tervaa-pöötä.

Muttamutta. Saako ne vielä melko ohuetkin tummentumat jotenkin pois? Hionta, raapiminen ja ehkä höylä lienenvät ainoat vaihtoehdot?
.
Taitaa vika alunperin johtua kyllästeen puuttumisesta, joten kyllästä nyt kunnolla ennen uutta tonkkaria.
Kokeile sitä hiomista ensin semmosesta kohdasta missä sitä tummentumaa on vähemmän, niin näet heti jos sitä on vain pinnassa, ja jos näin on niin eiku jatkat niin pitkälle kun tummentuma lähtee "helposti"...

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17 Heinä 2007 09:33

Totta totta, kyllästettä sieltä tosiaan näyttäisi myös puuttuvan. Kun kerran ei ole öljy estämässä eikä myrkky myrkyttämässä pääsee vesi ja sen perässä kasvusto sinne...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Heinä 2007 21:15

Totta, parraslista ("törmäyslista") lahottaa veneen.

Mutta mitä minä olen rappaillut veneitä syynä ei ole kyllästyksen puute vaan vääränlainen rakenne. En ole vielä nähnyt venettä jossa kannen ja laudoituksen välinen sauma olisi tiivistetty pitäväksi saati pintakäsitelty millään tavoin. Sitten kun vesi menee parraslistan ja laudoituksen/kannen väliin niin on selvää pässinlihaa että kosteus pääsee puuhun ja vaurioita alkaa syntyä pikkuhiljaa.
Viime talvena rappailin erittäin arvostetun veistäjän tekemää lehtikuusikeppivenettä ja siinä sama homma - työ oli jäänyt ikään kuin kesken tai paremminkin asiaa ei ollut huomioitu tarpeeksi.
Mahdollisimman tiivis kannen ja laudoituksen sauma tiivistettynä kunnon massalla ja täydelliset pintakäsittelyt yhtenäisesti koko laudoituksen/kanteen ennen listan asennusta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 19 Heinä 2007 18:06

Näinhän se on tuon parraslistan osalta, mutta käytännön/ tavan mukaan vene tehtiin puuvalmiiksi, jonka jälkeen kyllästykset ja muu pintakäsittely ja ei kun asiakkaalle.
Mulla oli kyllä muutama asiakas, jotka hyväksyivät kalliimman ratkaisun, eli pintakäsittely ennen parraslistojen asennusta. Parraslistat tehtiinkin sitten teakista, mikä ei vaatinutkaan kuin oljyämistä tai antoi harmaantua, tämä puuvalinta tietenkin aiheutti sen pienen hintalisän, mikä kokonaisuutta ajatellen ei ole kovinkaan suuri.
Mutta oliko niin, että alkuperäisessä viestissä oli perinteinen avofiskarin rakenne, parrasjäykkääjä, kaarien päiden suojana lista, laudoitus ja parraslista. Tuo rakennehan oli yleinen kalastajaveneissä, mutta nehän tervattiin jo rakennettaessa ja sitä tervaa uitettiin lämmitettynä joka kevät lisää litratolkulla.

Nostalgia on kuin uutta aattelis?

mooperi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Heinä 2007 10:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mooperi » 21 Heinä 2007 19:04


Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 21 Heinä 2007 23:13

Noin irtoheittona, parraslistan sovitus on niitä tarkimpia paikkoja koko veneessä. Jos listan ja laudoituksen väliin jää ylöspäin auki oleva rako Veenä vettä oottelemaan niin kulma mätänee aika äkkiä. Kaikki vesi joka kannelta juoksee päätyy tänne rakoon ja rako ei kuivu ikinä. Ei niin pientä sadetta ettei se yhtä laudanraollista vettä saa täytettyä. Ja lahopöpö ryyppää ittensä liki hengiltä siitä autuudesta.

Mulla sama juttu on käynyt toisinkinpäin. Kun vene on vuosikaudet ylösalaisin niin lapetta pitkin valuva vesi jää taas parraslistan alle, tällä kertaa alapuolelta.

Jos sitä listaa ei osaa tehdä ihan justiinsa täydelleen, niin korjatessa voi laittaa Sikaa väliin. Oikein tehtynä se ei tartte, mutta paikka on niin kriittinen että pikku ylikorjaaminenkin on ihan oikein.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Heinä 2007 00:44

Ja sama juttu alapuoleltakin mikäli venettä joskus käytetään muulloinkin kuin alle 0,5m/s tuulissa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24 Heinä 2007 17:25

Heipähei!

Paatti oli sitten viime viikon maissa trailerilla. Skrapailin heti pihaan päästyä lakat pois listasta, ja tadaa! vettä suorastaan valui puusta ulos.
Onneksi viikko oli meillä aika aurinkoinen, joten puu sai pressun alla kuivua ihan kohtuullisesti.
Mustuaista sai vielä melko hyvin pois skrapalla, höylällä ja lopuksi hiekkapaperilla.
Torstaista lauantaiaamuun saakka sivelin reunaan tervaa+pöötä+peruskyllästettä aina ohi juostessani. Lauantai-iltapäivällä paatti sukelsi "kuivatelakalta" takaisin mereen.

Nähdäkseni tuossa oli kyse ennen muuta kyllästyksen totaalisesta pettämisestä/laiminlyönnistä. Jossain vaiheessahan siellä lienee lakan alla ollut jotain ainetta, kun ei kerran 20 vuodessa ole tätä ennen tummunut. Paitsi jatkopaikan kohdalta, jossa on hakaliitoksen raoista vesi tunkenut sisään.

No nyt näillä aineilla saa mennä syksyyn saakka. Sitten talvipuuhailujen myötä on aika ja aikaaaa miettiä mitä asialle Oikeasti voisi tehdä. Ja nyt alan pitää veneen päällä rannassa pressua, jolle tein lopultakin kunnon alumiinikaaret, kun kerran paatti oli kuivatelakalla. Samalla sai peräpenkki lipputangon heloineen kannettavakseen.

Alla pari kuvaa laidasta ja muusta tapahtuneesta:

Kuva

Allaolevasta selviää laidan rakenne. Kaaret eivät mene listan alle..

Kuva

Telakalla:

Kuva

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

itse itselleni vastaten...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21 Helmi 2008 21:03

Hyvää helmikuuta vaan!

Nyt aloin muistella ja miettiä taas tätä parraslista asiaa.

Kesällä sitten noiden kuvien ja sivelyjen jälkeen lykkäsin paatin vesille, ja eipä enää listat tummuneet.
Mutta, pitäisikös niille vielä oikeasti tehdä jotain? Nyt kun vene lie pressujen alla tallessa, listat ovat kuin kesällä konsanaan.

Olen tullut hiukan sellaisiin ajatuksiin, että sivelen niihin lisää Ainoaa Oikeaa Kyllästettä, eli Pö+Peruskylläste+Terva suhteissa 40%+40+32%...

Ja sitten alan tekemään muita kevään edellyttämiä asioita.

Haluaisiko joku ehdottaa jotain viisaampaa?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Helmi 2008 22:10

;-)


MÖsteri on keksinyt kyllästysseoksen jossa on 112% tavaraa (eli 40% pellavaöljyä +40% peruskyllästettä +32% tervaa)...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 05 Maalis 2008 01:57

Viime kesänä koin valaistumisen törmäyslista-asiassa. Irroitin listan, ja todella kreivin aikaan. Vielä muutama vuosi, ja irroitettavien ja uusittavien joukossa olisi ollut koko ylin kylkilauta. Nyt selvittiin imeyttämällä Lignua osittain pehmenneeseen tammiseen kylkilautaan, ja sitten uusi törmäyslista päälle.

Koska lista on 5 x 3 cm tammea, sitä oli pakko pasuttaa, ja sitten kiinni väliaikaisesti. Ensi kesänä, kun se on asettunut, se voidaan irroittaa ja laittaa bitumikittiä väliin. Tai ehkä polyuretaanimassaa. Väliaikaisesti se tiivistettiin ylhäältä butyylimassalla, joka on helppo irroittaa.

Varsinainen elämys syntyi siitä, että opin hyväksymään sen, että törmäyslista on kulutusosa. Se on voitava uusia, ja siksi sen irroittaminen ja kiinnittäminen on tehtävä helpoksi. Näin ollen ei ole kovin suurta väliä sillä, mitä puulajia käytetään. Listaa ei pidä lainkaan pintakäsitellä, vaan se harmaantukoon rauhassa. Ja se saa ottaa vastaan kevyttä hankaamista ja törmäilyä. Tietenkin kova puu kestää kovemman törmäyksen kuin pehmeä, ja ennen kaikkea jakaa kuormituksen suuremmalle alueelle.

Aion lopettaa törmäyslistan lakkaamisen, koska se on epäkäytännöllistä. Ei ole mitään järkeä siinä, että joutuu varomaan lakattua törmäyslistaa aina laituriin tultaessa.

Sen sijaan on erittäin tärkeää, että listan alle ei pääse sadevesi. Jos on vähänkin epäilystä sauman tiiviydestä, niin voi laittaa mitä hyvänsä kittiä sauman kohdalle, tai vaikka teippiä väliaikaisesti. Ellei tätä tee, niin lista pitäisi rutiininomaisesti irroittaa joka toinen vuosi ja tarkistaa ylimmän laudan pintakäsittely törmäyslistan kohdalla.

Tätä mieltä olen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Maalis 2008 11:40

Jommi on kokenu ihan aiheellisen herätyksen ;-)
Törmäyslistan pitää olla helppo vaihta atai siihen pitää olla helppo vaihtaa pätkiä tarpeen mukaan.
Kun tein aikoinani Bertta-Lottaa "väliaikaiset" törmäyslistat männystä ne jäivät sitten lopullisiksi täyttämään alkuperäistä tehtäväänsä. Tein myös uudet seuraavan talven aikana saarnista ja merbaumista. Kaikenkaikkiaan tuota tuli tehtyä 20jm siten että pinta oli 10mm merbaumia ja alla sitten 15mm saarnia. Onneksi oli kuitenkin eräs "valaistumaton" henkilö joka aivan välttämättä halusi ostaa minulta tuon varsin näyttävän listan veneeseensä - ja tappelee nyt sitten lakkakerrokseen tulevien naarmujen kanssa.
Pirtuveneeseen tein törmäyslistat irokosta jonka jätän öljyämistä lukuunottamatta käsittelemättä. Kyllä niillä kelpaa nojailla laitureihin ja naapureihin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
waltteri
Viestit: 39
Liittynyt: 18 Joulu 2006 20:17
Paikkakunta: Rauma

parraslista

Viesti Kirjoittaja waltteri » 21 Maalis 2008 21:51

Rupesin kanssa ihmettelemään ettei mahonki veneen parraslista ole kuivunut ja ylemmän laudan yläreunassa ollut tummentumaa jo viime keväänä. Päätimpä vähän kurkata listan alle ja avot ... Listahan on helppo vaihtaa, kävinpähän jo puukeskuksesta ostamassa khaija-mahonki lankun josta tein uudet parraslistat mutta täkin päätypuut on päässeet kastumaan jossain korjausvaiheessa ja kosteus on pysynyt tuon p **keleen sikaflexin ansiosta kun alustaan on jäänyt ilmakuplia kosteushan pesii siellä. Taas peräosastaan paatin parraslistat ovat alkuperäiset liimattu uutemaan vedenkestävällä PVA-liimalla 1970 luvulla. Eli Kyllästänkö kannen päädyt vai rupeenko jyrsimäänlisää.... kiireet loppu kiirustortaina :)
Voit myös asettaa jalkapohjan seinää vasten, jolloin reittä ei tarvitse vetää käsin !

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Parraslistan väli

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Huhti 2008 23:45

Ajoveneessäni Koitossa huomasin vuosituhannen vaihteessa siihen remonttia tehdessäni listan ja laudan välissä olevan n. tuuman korkuisen
"kovaa maalarinteippiä" olevan suojan. Siinä missä tätä kovaa pahvia oli, ei ollut minkäälaisia lahovaurioita, mutta auta armas, missä sitä ei ollut, oli isompaa remonttia tehtävänä. Ilmeisesti joku edellisistä omista-
jista oli myös "tehnyt" kansiremonttia, koska se kova pahviliimaus oli hävinnyt sieltä. Onko kenelläkään vastaavanlaisesta kokemuksia. Koitto
on rakennettu v. -56, siis pula-aikana sotien jälkeen.
Donna 28

Vastaa Viestiin