Rimasoutuveneen piirrustuksia

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
St. Fan
Viestit: 5
Liittynyt: 29.06.2007 10:49
Paikkakunta: Espoo

Rimasoutuveneen piirrustuksia

Viesti Kirjoittaja St. Fan » 29.06.2007 11:05

Tervehdys kaikille, limilautainen tuulilasiveneeni on käynyt pieneksi ja ajattelin tehdä itselleni jossain vaiheessa joko Riva-tyyppisen tai Pirtuvene-tyyppisen uuden veneen rimasta. Terve järki ja vaimo kuitenkin pakottavat kokeilemaan rimarakentamista ensin jossain vähän pienemmässä projektissa, joten ajattelin rakentaa ensin soutuveneen mökille.

Onko kellään piirrustuksia tai tietoa piirustuksista noin 4 metriseen soutuveneeseen. Ajattelin ensin käyttää muottina vanhaa ruuhta, mutta ruuhen malliin sopii paremmin limilaudoitus. Vene tulee merenrantaa, joten mitään savolaismallista en suostu jo turvallisuussyistä tekemän ;))
Jos jumala olisi halunnut veneitä tehtävän muovista hän olisi luonut muovikasvin.

t. St. Fan

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 29.06.2007 14:00

Pistin sulle sähköpostilla muutaman piirustuksen. Lisää samantapaisia löytyy kirjoista:
John Gardner: Building classic small craft
Howard Chapelle: American small sailing craft

Hannu

karza
Viestit: 46
Liittynyt: 13.07.2004 15:00

Viesti Kirjoittaja karza » 02.07.2007 9:35

Terve,

Jos haluat testata rimarakentamista ( ilmeisesti pistät myös kuidun molemmin puolin vai viilun? ) tee kajakki tai inkkari kanootti.

Tein tuon garderin kirjan perusteella rimarakenteisen veneen ja siitä ainakin tuli ihan älyttömän kiikkerä. Malli oli tarkoitettu rakennettavaksi limisaumalla mutta koska en menetelmää hallinnut tein sen rimasta.

On todella kaunis katsella ja hyvä soutaa mutta kiikkerä koska siitä puuttuu limisaumasen veneen 'apu kölit' (lautojen saumat)jotka hidastavat sivuttaisliikettä.

Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta kuidun ja epoksin kanssa pelaamisesta älä yritä tehdä läpinäkyvää kuidutusta... Menee meinaan paljon aikaa kun paikkailet virheitä, ilmakuplia yms. Pitäähän ne korjata myös maalattavassa venessä mutta silloin voit käyttää jotain 'pakkelia korjaamaan paksuus eroja.

Ylläolevat varoitukset koskevat kuidun kanssa pelaamista mutta kyllä viilullakn tehtynä ulkopuolesta tulee sileä + tarvitset vahvemman riman joten kiikkeryys on silti ajankohtainen ongelma.

Onnea projektiin, yllä muutama juttu johon olen itse törmännyt kun olen hommia yksin testaillut.

Hommaa edistää paljon kun on joku jonka kanssa asiasta keskustella, kannattaa siis etsiä joku paikkakunnalta joka on vastaavaa hommaa jo tehnyt tai kirjoitella tälle foorumille ongelmista yleensä joku on jo samaan ongelmaan törmännyt. Ainakin täältä saa ajatuksia joita voi siten pureskella omiin juttuihin sopiviksi.

-Karza

eeli
Viestit: 14
Liittynyt: 21.04.2003 21:49
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeli » 02.07.2007 9:53

Terve

Suurin ongelma näissä vanhojen limi ja tasasauma veneiden kuvilla rakennettujen rimaveneiden kanssa on paino.
Rima-epoksi-lasi komposiitti on huomattavasti keveämpi kuin normaali lautarakenne jolloinka vene kelluu liian ylhäällä eikä saavuta sitä uppoumaa jolla se olisi vakaa.
Tästä johtuen en suosittelisi vanhojen piirustusten käyttöä suoraan, vaan niitä tulisi hieman muuttaa ja laskeskella uusia uppoumia ynnä muita, jotta mallista saadaan vakaa.
Helpoin tapa on tietysti tuo jo aiemmin suositeltu inkkarikanootti tai kajakki joka on jo alkujaan piirretty rimarakenteelle.

T:eeli

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 02.07.2007 10:23

karza kirjoitti:Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta kuidun ja epoksin kanssa pelaamisesta älä yritä tehdä läpinäkyvää kuidutusta... Menee meinaan paljon aikaa kun paikkailet virheitä, ilmakuplia yms...
Itselläni on onnistunut nuo ihan alusta lähtien ilman mitään ongelmia. Mielestäni lasikuituhommat epoksilla on hyvinkin helppoja - aloittelijalla kannattaa olla hidas epoksi jotta aikaa on pelailla. Tasaiseksi hiottu pinta ja pyöristetyt kulmat ja sopivan vähän epoksia niin ei pitäisi olla ongelmia ilmakuplien kanssa. Jos ilmakuplia on paljon tai tuollaisia ongelmia, on myös ongelmia tuotteen lujuuden kanssa - lasikuidun pitää olla kiinni runkokerroksessa (puussa siis) jotta rakenteella on lujuutta.

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30.03.2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rimasoutuveneen piirrustuksia

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 02.07.2007 10:57

St. Fan kirjoitti:Tervehdys kaikille, limilautainen tuulilasiveneeni on käynyt pieneksi ja ajattelin tehdä itselleni jossain vaiheessa joko Riva-tyyppisen tai Pirtuvene-tyyppisen uuden veneen rimasta. Terve järki ja vaimo kuitenkin pakottavat kokeilemaan rimarakentamista ensin jossain vähän pienemmässä projektissa, joten ajattelin rakentaa ensin soutuveneen mökille.

Onko kellään piirrustuksia tai tietoa piirustuksista noin 4 metriseen soutuveneeseen. Ajattelin ensin käyttää muottina vanhaa ruuhta, mutta ruuhen malliin sopii paremmin limilaudoitus. Vene tulee merenrantaa, joten mitään savolaismallista en suostu jo turvallisuussyistä tekemän ;))
Moi,

Jos haluaa rakentaa hyvän ja toimivan rima+epoksi soutuveneen niin kannattaa kyllä ostaa piirrustukset niitä ammatikseen suunnittelevilta. Piirrustukset on pieni menoerä, ja tae sille että venettä voi käyttää :-)

Kuva

Kuvan soutuvene on menestyneen ruotsalaisen pienvene- ja kajakkisuunnittelijan Hans Friedel'in piirtämä. Pituus 4,85, leveys 1,10 ja rakennettu 4,5 x 19mm pontatusta kuusirimasta. Soutuveneen piirrustuksia voi tiedustella www.friedeldesign.se nettisivun kautta.
Lill-Klas

karza
Viestit: 46
Liittynyt: 13.07.2004 15:00

Viesti Kirjoittaja karza » 02.07.2007 12:03

[quote="Toni_V"][quote="karza"]Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta kuidun ja epoksin kanssa pelaamisesta älä yritä tehdä läpinäkyvää kuidutusta... Menee meinaan paljon aikaa kun paikkailet virheitä, ilmakuplia yms... [/quote]

Itselläni on onnistunut nuo ihan alusta lähtien ilman mitään ongelmia. Mielestäni lasikuituhommat epoksilla on hyvinkin helppoja - aloittelijalla kannattaa olla hidas epoksi jotta aikaa on pelailla. Tasaiseksi hiottu pinta ja pyöristetyt kulmat ja sopivan vähän epoksia niin ei pitäisi olla ongelmia ilmakuplien kanssa. Jos ilmakuplia on paljon tai tuollaisia ongelmia, on myös ongelmia tuotteen lujuuden kanssa - lasikuidun pitää olla kiinni runkokerroksessa (puussa siis) jotta rakenteella on lujuutta.[/quote]

Nii-in sen sopivan määrän hahmottamiseen menee oma aikansa. Tuota ilmakupla ongelmaa ei juuri esiinny kun laminoit vaan toisen puolen lähinnä tuo ropleema ilmenee silloin kun teet toisen puolen laminointia ja puun sisällä oleva kosteus rupeaa muodostamaan kuplia jotka sitten jämähtävät kuidun ja puun väliin, ongelmasta pääsee kun kyllästää pinnan epoksilla ja antaa kuivua ennen kuin rupeaa touhuamaan kankaitten kanssa.

Ja siihen uppouma kommenttiin eipä taida olla 6 mm rimasta tehty molemmin puolin laminoitu vene kevyempi kuin 8mm laudasta tehty amerikkalais malliin maalattu vene.

Tarttis varmaan tehä sama malli laudasta niin sitten tietäis että onko alkuperäinen mallikin yhtä kiikkerä. Todennäköisesti se silti menee sarjaan kiikkerä koska se on suuniteltu soudettavaksi vuosisadan alussa. Jolloin kiikkeryys ei välttämättä ollut huonojuttu, se lisää veneen huonon kelin sietoa sivusuunnasta kun puhutaan soutuveneista/kajakeista. Kiikkerät veneet ei kaadu sivutuulessa niin herkästi kuin kuin stabiilit veneet silloin kun sisällä on taitava soutaja/meloja. Kannataa katso guillemot kayaks sivuston ylläpitäjän kirja kajakin rakentelusta siellä on kuvaavasti selitetty aihetta.

Mutta kiikkeryys käsitekin on mielipide ja väitän silti että limisaumanen vene on vähemmän kiikkerä kuin samoilla kuvilla tehty rimavene.

Täysin tasainen pinta vaan omaa pienemmän kitkan kuin porras pinta vettä vastaan josta seuraa se että rimavene reakoi nopeammin painon vaihteluihin veneen pohjalla joka tekee siitä kiikkerän juuri silloin kuin siihen noustaan tai poistutaan.

-karza

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 02.07.2007 12:20

karza kirjoitti:Nii-in sen sopivan määrän hahmottamiseen menee oma aikansa. Tuota ilmakupla ongelmaa ei juuri esiinny kun laminoit vaan toisen puolen lähinnä tuo ropleema ilmenee silloin kun teet toisen puolen laminointia ja puun sisällä oleva kosteus rupeaa muodostamaan kuplia jotka sitten jämähtävät kuidun ja puun väliin, ongelmasta pääsee kun kyllästää pinnan epoksilla ja antaa kuivua ennen kuin rupeaa touhuamaan kankaitten kanssa.
Ja tietysti se paras tapa olisi käyttää kuivia rimoja - mitä turhaan vettä sinne väliin laminoimaan. Varsinkin kun se sisällä oleva vesi voi sitten pullistella sitä kuitua myöhemminkin pois pinnasta kun kiulu jäätyy.

Tosiaan painossa ei luulisi hirveitä eroja olevan, epoksi+lasikuitu kun on reilusti puuta painavampaa. Itseasiassa oman kajakin luukut eivät kellu, sen verran on tullut lisäpainoa heloista, epoksista ja lasikuidusta jne. Paino jää tietysti pienemmäksi jos ainvahvuus putoaa oikein rajusti - alle puoleen tms.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 03.07.2007 11:22

Kikka kuplimisen estämiseksi; lämmittää laminoitavan/liimattavan pinnan ensin tosi lämpöiseksi (esim. halogenilampuilla tms)ja laminoinnin aikana lopettaa/vähentää lämmitystä-kple jäähty kun on laminoitu-parantaa epoksin imeytymistä koska puun solukon kaasut jäähtyessään supistuvat ja aiheuttavat alipaineen eikä ylipainetta. Kupliminen pahenee jos kappaletta lämmittää vasta laminoitaessa/jälkeen.

Matti

St. Fan
Viestit: 5
Liittynyt: 29.06.2007 10:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja St. Fan » 04.07.2007 13:44

Kiitos kaikista hyvistä neuvoista ja ajatuksista. Sekä tuo Lill-Klassin lähettämä veneen kuva, että Hannun lähettämät kaarikuvat oli hyvät. Ei ihan suomalaisen soutuveneen näköisiä, mutta tyypiltään lähellä sitä mitä etsin. En löytänyt lill-Klasin kuvan mukaista venettä siitä nettiosoitteelta, mutta pistin Hansille Ruotsinmaalle viestin ja kyselin lisää.

Sitten ne pakolliset tyhmät kysymykset:
Voiko rimaveneen tehdä ilman epoksi-lasikuitu pinnoitusta? Toki tiedän, että pinnoitus ei ol evain pintakäsittely, vaan iso osa rakenteellistalujuutta ; )
Silloin se olisi poltettavissa juhannuskokossa, jos se ei toimi halutulla tavalla. Olin ajatellut tehdä kaaret sisäpuolelle ja ruuvata tai niitata ne laitoihin. Jossain vanhassa purjeveneiden rakennuskirjassa, siis aikana ennen epoksia ja lasikuitua, rimavene tehtiin liimalla ja naulaamalla jokainen rima edelliseen 20-30 sentin välein. Nyt saman voisi tehdä viimeistelynaulaimella paljon helpommin ; )

Rimoituksen toki tulisi olla vähän paksumpi.

Kuulostaako ihan hullulta, vai vain puolihullulta, kuten puuveneen tekeminen normaalistikkin ?
Jos jumala olisi halunnut veneitä tehtävän muovista hän olisi luonut muovikasvin.

t. St. Fan

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 04.07.2007 14:38

St. Fan kirjoitti: Rimoituksen toki tulisi olla vähän paksumpi.
Tämä kommenttini ei valaise kysymystäsi, mutta tulipa mieleen missä mahtaa kulkea rimarakenteen ja tasasaumaisen raja. Itse kuvittelisin, että rimojen kanssa pelatessa lienevät samaa kokoa alusta loppuun, mutta tasasaumaiseen lautoja veistellään oikean muodon löytämiseksi. Ja tämä taas johtaa pohdintoihin miten eri vahvuiset puukappaleet käyttäytyvät taivuteltaessa ym. Mitä paksumpi rima - sen työläämpi on taivutella. Mitä ohuempi rima - sen enempi askartelua. Rimoitusta ei voi paksuntaa määrättömästi - riippuu tietty jonkun verran myös puulajista. Kumipuu voisi olla kiitollista (viittaan allekirjoituksesi muovikasvijuttuun), sillä on varmaan toleranssia ja vedenpitävyyttä ;-).
Viimeksi muokannut Viinamäenmiäs, 08.07.2007 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viinamäenmiäs

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 05.07.2007 7:32

St. Fan kirjoitti:
Sitten ne pakolliset tyhmät kysymykset:
Voiko rimaveneen tehdä ilman epoksi-lasikuitu pinnoitusta? Toki tiedän, että pinnoitus ei ol evain pintakäsittely, vaan iso osa rakenteellistalujuutta ; )
Silloin se olisi poltettavissa juhannuskokossa, jos se ei toimi halutulla tavalla. Olin ajatellut tehdä kaaret sisäpuolelle ja ruuvata tai niitata ne laitoihin. Jossain vanhassa purjeveneiden rakennuskirjassa, siis aikana ennen epoksia ja lasikuitua, rimavene tehtiin liimalla ja naulaamalla jokainen rima edelliseen 20-30 sentin välein. Nyt saman voisi tehdä viimeistelynaulaimella paljon helpommin ; )

Rimoituksen toki tulisi olla vähän paksumpi.

Kuulostaako ihan hullulta, vai vain puolihullulta, kuten puuveneen tekeminen normaalistikkin ?
Miksei, sitenhän ne suuremmatkin rimaveneet tehdään-9-15 m meriläiset joita täälläpäin takapiharakentajat ovat tehneet.
=tasaumainen jossa lautojen asemasta käytetään rimoja.
Kyllästys on erittäin tärkeä muistaa.

Käsittääkseni rakenne rajoittaa-veneen muoto/rimojen suuntaus-katso Hansin piirtämää soutuvenettä peräosassa rimat ovat takapäässä koverassa muodossa=rima on taivutettu sisäänpäin vääräksi, rakenne ei minusta toimi ilman molemminpuolista pinnoitusta. Rimojen tulisi olla taivutettu ainoastaan kuperaksi. Tässä osiossa paino sanalla käsittääkseni!!

Olen itse sanonut, että jotenkinhan sen päävian tulee ilmetä=tekemällä puuvenettä, koska jossakin se yleensä ilmenee, joillain pahemmassakin muodossa.

Matti, puuveneen rakentaja

Vastaa Viestiin