Nariseva keulaköysi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Nariseva keulaköysi

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 27.06.2007 15:49

Moi!

Sattuuko porukalla olemaan hyviä vinkkejä siihen, miten poistaa yöunia rassaava keulaköyden narskutus köydenohjaimia vasten? Kasteleminen ja poisto ohjaimista jelppaa toki hetkeksi, mutta jokin kestoratkaisu olisi kiva kuulla.

Köysi on parisen vuotta vanha 14 millinen, tarkempi materiaali ei nyt juuri muistu mieleen. Ohjaimet taasen ovat todnäk vuodelta 1974 eli kromaukset sun muut kiilteet ovat häipyneet jo aikoja sitten pronssin tms. sekoituksen pinnalta...

Terv. nimim. "Retkelläkin tekee mieli nukkua, ainakin välillä"

Timo Mielonen
Viestit: 96
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Nariseva keulaköysi

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 27.06.2007 16:02

MikkoA kirjoitti:Moi!

Sattuuko porukalla olemaan hyviä vinkkejä siihen, miten poistaa yöunia rassaava keulaköyden narskutus köydenohjaimia vasten? Kasteleminen ja poisto ohjaimista jelppaa toki hetkeksi, mutta jokin kestoratkaisu olisi kiva kuulla.
Tehokkain tapa päästä narinasta eroon on vaihtaa kiinnitysköydet sellaisiin, jotka eivät narise. Toinen mahdollisuus on laittaa köyteen muoviputken pätkät, jotka suojaavat köyttä köysiohjaimien (hauenleukojen) kohdalle. Silloin käysi ei pääse suoraan hankaamaan ohjaimeen.

Terveisin

Timo

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Joustimet

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.06.2007 16:07

Moro

Kumiset joustimet ainakin vähentävät narinaa ja säästävät köyttä ja kiinnitys pisteitä.
Sellainen kuminen mihin köysi kierretään kolme kierrosta on hyvä.
Äläkä vedä köysiä liian tiukkaan.
Köyden materiaali vaikuttaa myös tuohon narinaan.

t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 27.06.2007 17:09

Kiitos vinkistä, pitänee testata letkunpätkiä. Kumijoustimet siinä jo onkin. Mitä köysimatskua ehdotatte?

T. Mikko

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.06.2007 11:22

Piipon valkoista palmikoitua polyesteriköyttä saa joka kaupasta, niin rautakaupoista kuin paikoin halpahalleista. Tosin 12 millinen taitaa olla paksuin yleisemmin tarjolla oleva. Se on hyvin ohuista kuiduista tehtyä eikä köysi ole lainkaan jäykkää vaan täysin vetelää. Lisäksi hyvinkin joustamatonta, joten lisäjoustimet ovat erityisen tärkeät.

Varmaan hiljaisia köysiä on runsaasti muitakin. Ehkä narinat liittyvät jäykkään rakenteeseen, jossa kuidut ovat paksuja ehkä nailonia tai polypropyleenia? Joissain köysissä keskellä on 'pakettinarua'.

Polyesteri kestää hyvin valoa ja on vettä raskaampaa. Piipon köydessä on hieno kuiturakenne ja "löysä" palmikointi. Se voi muuttua vähitellen hieman pörröiseksi pinnaltaan. Muuten polyesterin hankauskestävyys on hyvä ja se on pitkäikäinen köysimateriaali.
Manner

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 28.06.2007 11:44

Fairy tilkka on kova sana! Ainakin omissa pesteissäni homma toimi nyt en kyllä muista mitä matskua pestit oli..
E mare libertas

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.06.2007 12:14

Tässä on Piippoa vielä.
http://xs216.xs.to/xs216/07264/piippo-jenna.jpg
http://xs216.xs.to/xs216/07264/piippo.jpg
http://xs216.xs.to/xs216/07264/havis-aisa.jpg

Ja kun puuveneissä ollaan niin vielä 16mm Bilteman kierrettyä polyesteriä, jossa on pakettinarua täytteenä keskellä. Toisessa kuvassa 14 mm pehmeämpikuituinen Biltemaversio, sama homma. Eipä siis puhdas polyesteriköysi, vaikka paketin päältä asiaa ei voinut todeta. Kummassakin sanottiin polyesteriksi vain. Kummatkin ovat melko jäykkiä köysiä, pehmeämpi (mattapintainen) kyllä mukava ankkuriköysi, vaikkakin sisus hieman sitä keventää.

http://xs216.xs.to/xs216/07264/seppalako-koysi.jpg
http://xs216.xs.to/xs216/07264/seppalako1.jpg
http://xs216.xs.to/xs216/07264/seppalako2.jpg
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28.06.2007 22:14

http://xs216.xs.to/xs216/07264/seppalako1.jpg

Eikös tämän kuvan köysi ole puolenkymmentä vuotta sitten bilikassa myynnissä ollutta "pölyesterisilkkiä"?

Koetin pari vuotta sitten ostaa sitä lisää mutta eipä vaan ole samaa köyttä siellä. Oli silloin bilikan kallein köysi ja ihmettelin hintaa kun sama köysi samassa paketissa oli Vene-Rosvosella n. 15x kalliimpaa.
Minä ainakin tykkään tuosta köydestä vaikka se vaan onkin bilikan köyttä. Parempaahan se toki olisi ollut Vene-Rosvoselta ostettuna mutta eipähän narise...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

St. Fan
Viestit: 5
Liittynyt: 29.06.2007 10:49
Paikkakunta: Espoo

Nariseva köysi

Viesti Kirjoittaja St. Fan » 29.06.2007 12:18

Todennäköisin syy on liian kireällä olevat kiinnitysköydet. Köysien tarkoitus on pitää vene suunnilleen oikeassa paikassa, ei täysin liikkumatta. Liian kireät köydet aiheuttavat venneen nykimistä laiturissa ja lisäävat rasitusta köysissä ja knaapeissa.

Jostain syystä nykysuuntaus tuntuu olevan, että kalliissakin veneessä on halvat nailoniset kiinnitysköydet , parhaimmillaan vanhat fallit ja ne on niin tiukalla, että soi. Oikea kiinnitysköysi on pehmeä käsitellä ja joustava (päibvastoin, kuin fallit).
Jos jumala olisi halunnut veneitä tehtävän muovista hän olisi luonut muovikasvin.

t. St. Fan

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 29.06.2007 12:36

Kyllä se Bilteman "punaraitainen" on ihan OK, mutta aina se paras on ostaa paukauttaa oikeaa Tarzania (tuotemerkki) ainakin painavampien veneiden köysiksi. Kulutuksen kesto on ihan toista luokkaa ja köysi on muuten justiinsa kiinnitysköydeksi suunniteltu. Saa mm. Maritimista.

Pekka

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 29.06.2007 13:40

Veli-Matti kirjoitti:http://xs216.xs.to/xs216/07264/seppalako1.jpg

Eikös tämän kuvan köysi ole puolenkymmentä vuotta sitten bilikassa myynnissä ollutta "pölyesterisilkkiä"?
Saattoi ollakin tai sitten se toinen köysi oli 'silkkiä'. 14 mm punaraitaa se on, jonka ostin muutama vuosi sitten ankkuriköydeksi 30 metrin kiepin. Maksoi 30-50 euroa, en muista enää. Se on kuidultaan mukavan villaisen oloista, kun tuossa toisessa kuvassa oleva on taas kiiltävää kuitua, mikä myytiin kiinnitysköydeksi. (6m, pleissattu lenkki valmiina, minkä purin kun oli niin ruma)

Ihmettelen kyllä jos ei vastaavaa punaraitaa ole enää putiikissa, tai tuota toistakaan. Mitä siellä sitten on.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.06.2007 15:59

Kalliiden veneiden kiinnitysköysien huonoutta olen minäkin monesti ihmetellyt; Berttiksen vastapuolella on tuliterä parinsadantonnin iso jenkki ja se on kiinni taatusti naapurin mummolta varastetulla sinisellä pyykkinarulla.
Uskoisin kuitenkin ettei homma johdu köyhyydestä vaan ihan puhtaasta kokemattomuudesta.
Bertta-Lotan laituriköydet ovat 16 mm - pikkaisen siinä on varmuuskertoimia 1,5t veneelle mutta on niitä aina mukavampi käsitelläkin kuin jotain 8mm laatuköyttä joka varmasti myös riittäisi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.06.2007 20:14

Käyttäneekö kukaan palstalaisista aisojen välissä kiinteää keula(jarru)köyttä jota vasten vene ajetaan laituriin tultaessa ja kiinnitetään perästä? Vastaavasti lähdettäessä ensimmäiseksi löysätään köydet irti, värkätään veneessä mitä värkätään ja löysätään peräköydet putputtamaan lähtiessä.
Ainakaan en ole nähnyt vielä missään satamassa kuvatunlaisia sydeemejä kuin kotisatamassa mutta laitanpa kuvan, jahka ehdin, joka osaa kertoa yksinkertaisen asian huomattavasti selvemmin kuin minä tuhannella sanalla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 29.06.2007 23:35

Veli-Matti kirjoitti:Käyttäneekö kukaan palstalaisista aisojen välissä kiinteää keula(jarru)köyttä jota vasten vene ajetaan laituriin tultaessa ja kiinnitetään perästä?
No sellainen minulla oli, mutta juuri totesin ettei yhtään kuvaa siitä tullut otettua. Köysi oli kiinnitetty aisoihin puolin ja toisin noin kaksi metriä laiturista ulospäin. Keula ohjautui vasten köyden solmua joka oli noin puoli metriä irti laiturista. Eli keskellä köyttä oli solmu ja puolimetrinen lenkki kiinnitysrenkaassa.

Lisäksi aisoihin sidoin paksua vanhaa laivaköyttä koko matkalle. Oli kyllä mainio aisapaikka. Toki kiinnitin normaalisti myös keulasta eli tuo oli vain helpottamaan laituriin tuloa. Mutta sehän on itsestään selvää.

Nyt on peräpoijupaikka, kun sen samaan hintaan sain.
Manner

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 30.06.2007 0:01

Saima kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:Käyttäneekö kukaan palstalaisista aisojen välissä kiinteää keula(jarru)köyttä jota vasten vene ajetaan laituriin tultaessa ja kiinnitetään perästä?
No sellainen minulla oli, mutta juuri totesin ettei yhtään kuvaa siitä tullut otettua. Köysi oli kiinnitetty aisoihin puolin ja toisin noin kaksi metriä laiturista ulospäin. Keula ohjautui vasten köyden solmua joka oli noin puoli metriä irti laiturista. Eli keskellä köyttä oli solmu ja puolimetrinen lenkki kiinnitysrenkaassa.
Joo tuollainen se Veli-Matilla oli, kun mullekkin sitä viime kesänä esitteli.
Usutti mua, että tehdä kettingistä ja laittaa kumiletku päälle,
on jämerä, eikä ainakaan pompauta venettä yhtään takaisinpäin.
Kerroin tämän idean eräälle kolleegalle kotilaiturissa, joka tuskaili lasikuitupaatin ruhjoutuvaa keulaa laituriin tullessa, mutta ei hän, enkä minäkään olla vielä saatu laitettua tuota loistavaa keksintöä paikoilleen,
eli suunnitteluasteella vielä ollaan ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Vastaa Viestiin