Raot vesirajan yläpuolella

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Raot vesirajan yläpuolella

Viesti Kirjoittaja masoini » 20.05.2003 17:19

Tervehdys!

Onko ideoita tai kokemusta tasasaumaisen mahonkiveneen (purje) vesilinjan yläpuolella olevien rakojen tiivistämisestä? Raot eivät ole suuren suuria, eikä niitä joka saumassa ole, mutta veneen kallistuessa niistä tulee kuitenkin sen verran vettä, että se valuu noroina pitkin kylkiä pilssiin.

Kehittelin tässä ideaa laittaa Sikaa ohuesti saumaan. Ei siis läheskään läpi asti vaan muutaman millin syvyyteen. Päälle tulee maali, mutta pysyykö röhkökitti saumassa, vai pulpahtaako se ulos, ja vie maalit mennessään?

Olenko aivan hakoteillä, ja onko paremmaksi koettuja konsteja tarjolla?

Etukäteen kiittäen

Markku

kyy
Viestit: 1
Liittynyt: 20.05.2003 18:00

Viesti Kirjoittaja kyy » 20.05.2003 18:04

Moi,

itse en ole välittänyt vesilinjan yläpuolisista raoista vaan pitänyt ikäänkuin asiaan kuuluvana että kallisteltaessa raoista tulee hieman vettä mm. siksi että puu elää. Täytyy vain aina muistaa rannassa kuivata pilssi.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Tiivistä saumaa

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.05.2003 16:03

Moi

Onkohan kyseessä limi- vai tasasaumainen vene?
No mulla enempi kokemuksia limisaumaisesta. Sika:lta löytyy massa ko. tarkoitukseen, nro on 291, sitä on ainakin mustaa ja ruskeata. Limisauman pohja kannattaa kaapia piikimmäksi trimmatulla kolmioskraballa uramaiseksi, sitten puhdistaa hyvin , sen jälkeen ehdottomasti sika primeri, sitten massa päälle ja sormella painaen se sinne uran pohjaan (oma asia on käyttääkö hanskaa vai ei riippuen siitä minkä väriset sormet haluaa omistaa seuraavat 2 vko). Vinkkejä: sikamassa on huomattavasti kevyempää puristaa ulos tuubista jos se on +25 C kuin +10 C, eli lämmitä tuubi ennen käyttöä. Jos käytät käsipuristinta tee putkesta jatkovarret, säästää voimia sillä saumaa on satoja metrejä keskikokoisessa veneessä. Helpommalla pääset jos omistat tai vuokraat penen kompuran ja hankit paineilmaprässin, on sitten sikahyvä vehje Sika hommiin. Paineilmaprässi ei kuluta ilmaa paljon mitään joten pienituottoisella kompuralla pärjää (toisin kuin epäkeskohiomakoneiden kanssa).
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 22.05.2003 22:50

Jotta voisi päättää mitä rakoon kannattaa laittaa, pitäisi oikeastaan tietää onko rako nyt suurimmillaan vai pienimmillään. Yleensähän ne ovat suurimmillaan juuri nyt kun vene on seissyt maissa, ilman kosteus on alhainen ja kevättuuli hyväilee pintaa. Jos tiedät että ne pienenevät syksyä kohti mentäessä niin tökötin olisi hyvä olla niin pehmeää ettei se kuormita saumaa vielä lisää kun laudat turpoavat.

Varminta on tietysti laittaa sellaista joka ei lainkaan kovetu vaan pursuaa ulos. Useimmat kai käyttävät bitumikumikittiä kuten Hempelin Proof, Internationalin Tät tai miksei Lemminkäisen Pikipoikaa. Ruotsissa käyttävät Ettan-nimistä vahamaista kittiä, jonka kokoomusta en lähemmin tunne. Joku myy sitä Suomessakin.

Polyuretaanimassojen (kuten Sikaflex) suhteen kannatta ottaa huomioon että niitä ei ole lainkaan helppo poistaa kun se aika tulee. Ne eivät myöskään välttämättä ole kovin pehmeitä. Nordlingin mainitsema Sika 291 on Shore A-asteikolla luokkaa 40 kuten suurin osa ns. yleismassoista. Se on aika kova vastus kun pieni sauma yrittää tulla vielä pienemmäksi, ja aika huono venymään jos sauma haluaa tulla suuremmaksi. Sika 290 DC on luokkaa 35 Shore. Sitten löytyy Tremflex 25 joka on nimensä mukaisesti Shore 25. Sikaflex HP 1 on muistaakseni Shore 15 - 20, eli markkinoiden luultavasti joustavin polyuretaanimassa.

Eräänlaisena kompromissina voi ajatella butyylikumikittiä, esim. Tremcon Multifog, joka käyttäytyy kuten uretaanimassat mutta liimaa paljon heikommin eli on helppo poistaa.

Tällaista tuli nyt mieleen. Jos tietäisi miten raot aikovat käyttäytyä olisi helpompi tarkentaa.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 22.05.2003 23:15

Korjaus edelliseen: Sika 291 on kovuudeltaan Shore 35. Sika 221 on Shore 40.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Limisaumaa/tasasaumaa

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.05.2003 9:52

Moi
Joo, noi mun vinkit koski ainoastaan klinkkeri-saumaa. En osannut lukea että on tasasaumasta kyse? Tasasauma on aivan eri maailma. Olen kuullut että ei kannata paljon massoja tökötellä tasaumaisen rakoihin saattaa tosiaan rasittaa lautaa ja kiinnitystä kaareen. Varmasti hyvä tapa olisi käyttää sauman tiivistämiseen samaa materiaalia kuin kylkikin on, eli jyrsiä saumaan 6-10mm ura riippuen halkeaman vaatimuksesta. Siitten uraan liimataan vastaava mahonkilista epoksilla ja hiotaan tasan ja ei kun lakkaamaan.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin