Lasikuituveneesta puolikas puuvene!?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jj72
Viestit: 1
Liittynyt: 11.05.2007 7:27

Lasikuituveneesta puolikas puuvene!?

Viesti Kirjoittaja jj72 » 11.05.2007 7:39

Mukavan oloinen puuvene foorumi teillä. Aina ollut puuveneen ystävä vaikka sellaista itsellä ei ole koskaan ollutkaan. Äidin isällä oli tuollainen mäntymeriläinen ja mieleeni muistuvat nuo reissut sillä, kun olin vaahtosammuttimen kokoinen. Ja se lakan ja kyllästeen tuoksu...
Olen saamassa itselleni tuollaista reilua neljän metrin mittaista lasikuituista moottorivenettä. Nyt kuuluukin kysymys, että mitenkä onnistuu tuollaiseen puukannen tekeminen? Ilmeisesti laikuitukansi pitäisi leikata pois ja sen tilalle rakentaa puusta, mutta onko hyviä vinkkejä sen toteuttamiseen. Vene on malliltaan samanlainen kuin linkin kuvissa http://www.glen-l.com/picboards/picboard12/pic629a.html . Tarkoituksena olisi rakentaa tuollainen katseenvangitsija. Pyydän etukäteen anteeksi, että edes mainitsen sanan lasikuitu Puuvene foorumilla. ;)

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Rimakansi

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.05.2007 10:17

Moro

Se on helpompaa kuin luuletkaan.
Lasikuitukantta ei toki tarvitse poistaa, vaan kaikki irroitettava poistetaan kannesta ja siihen rimat kiinni sikalla (tms) ja saumoihin sika saumamassa, hionta ja parikymmentä kerrosta lakkaa.

liimoissa ja lakoissa kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita pilkulleen
lisäohjeita esim. sika, hempel, intenational...

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rimakansi

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 11.05.2007 10:57

nordling kirjoitti:liimoissa ja lakoissa kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita pilkulleen
lisäohjeita esim. sika, hempel, intenational...
Esim.
http://www.sika.fi/levelling,_bonding_a ... _decks.pdf

Hannu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.05.2007 11:03

Eikös nuo Sikan ohjeet ole päivittämättä sillä nykyään niissä taitaa olla kusilaitukannen rimoitusohjeissa riman muoto suora ilman olakkeita ja väli säädetään kiinnitysruuveilla tms...

nimim. jopa minäkin luen joskus valmistajan ohjeita ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 11.05.2007 12:35

Veli-Matti kirjoitti:nykyään niissä taitaa olla kusilaitukannen rimoitusohjeissa riman muoto suora ilman olakkeita ja väli säädetään kiinnitysruuveilla tms...
Sellaista voi tietysti perustella teakin säästämisellä tai olakkeen teolta säästymisellä, mutta tosisyy taitaa olla, että siten uraan menee enemmän massaa.

Hannu

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Olake

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.05.2007 15:43

Moro

Olisiko tuo olakkeen jyrsiminen perinnettä niiltä ajoilta kun teakin/mahongin/ oregon pinen alle ei laitettu jo vedenpitävää vaneri/kuttaperkka kantta.
Tällaisessa tapauksessa kannen saumaaminen avoimella saumalla olisi ollut mahdotonta, massa olisi valunut suoraan sisälle. Eikä kansi altapäin olisi ollut kovin häävinnäköinen kun sika roikuu joka saumasta.

Itse asiassa jos ajattelee esim. lakkaamatonta teak kantta ja sen laajenemista märkänä ja kutistumista kuivana paahtavan auringon alla niin jos sieltä puuttuu se olake niin pohjaan asti ulottuva ura mahdollistaa suuremman kosteus/kuivumis elämisen ja se ainakin parantaa leveissä kansissa reunalautojen pysymistä.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.05.2007 15:49

Tuossa Thevisu on oikeassa ja toinen syy on rakenteen paremmuus. Jos on olakkeellinen rima niin sen asennuksen aikana jää helpommin ilmataskuja riman ja kannen väliin kuin kuin olakkeettomia olakkeettomia rimoja kun massa pääsee vapaammin hakemaan reittejä levitä...
Ainakin meikäläisen vaatimaton logiikka kuiskuttaa korvaan tämmöisiä ;-)
Nuo ilmataskut ovat sellaisia että jos riman ja kusilaitu/rautakannen välissä on pienikin ilmatasku niin sen päällä ei tahdo pysy lakka ja siitä se muhiminen lähtee helpommin liikkeelle.
Ja helpompi tehdä ilman olaketta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin