vanhan limilautaisen mäntyveneen kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
hangover
Viestit: 19
Liittynyt: 08.05.2007 22:03

vanhan limilautaisen mäntyveneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja hangover » 08.05.2007 22:14

Moro. Tuli tuossa jo pari vuotta sitten hommattua vanha 9 metrinen vene. Jotain 50 vuotta ikää ainakin. Veneiltiin sillä toissakesänä, ja homma ok. Nyt sitten tarvitsisi kunnostaa hieman paremmin tuo komia vanhus.

Olisiko kellään tietoa, saako tummentumat (muutamissa laudoissa) millään paremman näköisiksi. Värjäytymä on sen verran voimakasta, jotta hiomisella tuskin sitä pois saa.

Toinen kysymys.. Lakan poisto. Mitenkä maalinpoistoaineet on toiminut? Ajattelin vaan, että saattaa mennä hermo kuumailmapuhaltimen kanssa touhutessa.. Tarkoitus on kyllästää koko paatti. Sillä mielestäni tummuminen on hieman lisääntynyt talven jälkeen.

Ja sitten viel.. Jos jollain on myytävänä n. 100 heppainen dieselikone, vaihde ja potkuri ko. kokoluokan veneeseen, olisin kovasti kiinostunut. Tällä hetkellä veneessä kunnostettu Vire (12 hp) , Joka on kyllä aika nostalginen ja toimintavarma... (rungon muoto sallii hyvinkin tuon 100 hp koneen)

Kiitos..

jomppe
Viestit: 28
Liittynyt: 01.04.2007 23:26

Viesti Kirjoittaja jomppe » 08.05.2007 22:26

Voin tuoreena ensikertalaisena lakan poistajana kertoa että se lakan poisto kuumailmapuhaltimen kanssa on oikeastaan ihan kivaa hommaa. Sen sijaan pohjan myrkkymaalin poisto vesilinjan alapuolelta ei ole kivaa hommaa, pelkästään jo sen takia että työskentelyasento on paljon ikävämpi kuin ylempiä lautoja rapsutellessa.

Lakka lähtee sen verran helposti että en ainakaan itse viitsinyt alkaa maalinpoistoaineiden kanssa läträämään.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.05.2007 8:05

Lakka pois joko kuumailmapuhaltimella tai nestekaasutoholla. Varsinkin nestekaasutoholla poistat lakan siihen aikaan mitä menee maalinpoistoaineen sivelyyn lakan päälle...
Mutta, mutta... sinne pohjaan en menisi antamaa lämpöä vaan poistaisin moskat mekaanisesti kunnon pölysuodattimet päässä. Ja pyrkisin keräämään kaiken irronneen moskan talteen ja toimittamaan kaatopaikalle asianomaiseen karsinaan. Siellä nimittäin on 110% varmuudella myrkkyjä...
Pohjassa on kova sana jos on kunnon kovametalliskaba ja min. 45cm haba mikäli laudoitusta on hiottu kovin ohueksi. Jos vahvuutta riittää on kunnon epäkeskohiomakone ja 40-80 paperi sekä kunnon imuri sen jatkeena vielä kovempi sana.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hangover
Viestit: 19
Liittynyt: 08.05.2007 22:03

Viesti Kirjoittaja hangover » 09.05.2007 10:47

Joo. Tuo lämmittäminen saattaa olla hyvä muutoinkin, koska puu kuivuu ja on varmastikkin hanakampi imaisemaan kyllästeet.

Laudat ovat sen verran ohuen näköiset (joissain kohdin näkyy ruuvin kannat) että en oikein viitsi hioa/höylätä juuri mitään pois. Varsinkin, kun ajattelen sitä suurempaa konetta laittaa. Käy venho pian liian hepoiseksi.. :)

Venessä oli joku murvelo joskus kuiduttanut kannet, mutta huono asennus ja aika oli tehnyt tehtävänsä: Kuitu irtosi kansista käsin vetämällä, ja alla oli terve filmivaneri.

Mutta onko olemassa vippaskonstia tummuneen puun värin palautamiseen?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 09.05.2007 21:14

Tuli tuosta 100 hevosvoiman koneesta mieleen, että itse en pyrkisi noin suureen koneeseen. Jos vene on tyyppiä uppoarunkoinen, ei se 100 hp:n koneella montaa prosenttia nopeammin mene kuin esim. 40 hp:n koneella. Eri asia sitten, jos haluaa tehtailla laineita.

hangover
Viestit: 19
Liittynyt: 08.05.2007 22:03

Viesti Kirjoittaja hangover » 09.05.2007 21:27

Kyllä se on liukuvarunkoinen. :)

Hitto kun tuo pixplace, vai mikä se nyt oli, ei toimi. Olisin laittanut kuvan pällisteltäväksi.

Soittelin rannikonseudun venemoottorimyymälöihin ja perskele, jotta kirpas. Vanhoista koneistakin aika suuria summia pyydetään.

Tulin tulokseen: Marinoin itse sopivan koneen, ja hommaan sitten jostain kytkimet yms heebelit. Koneita kyllä pyörii jopa omissa nurkissa, ja homman osaan tehdä.

Eli jos olisi jäänyt jollekin 100 hp kestävää kytkintä, ostaisin..

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 09.05.2007 21:48

Miten siinä on voinut olla Vire, vai onko aikaisemmin ollut joku "Betfoortti"

hangover
Viestit: 19
Liittynyt: 08.05.2007 22:03

Viesti Kirjoittaja hangover » 10.05.2007 12:35

Tuohon en osaa vastata.. Historiasta ei ole tietoa. Kuitenkin viimekesän vähät ajot ajeltiin vireellä. On kai siinä ollut isompikin kone joskus, sillä rungossa näyttäisi olevan tilaa isommallekin potkurille. Tai ainakin mitoitettu isommalle.

Ja on tuo vire siellä vieläkin paikallaan. Tuli peruskorjattua tuo vire silloin, ja ihan hyvä moottorihan se on. Todella toimintavarma paketti yksinkertaisuutensa ansiosta. Mutta tehoa liika vähän..

markku o
Viestit: 1
Liittynyt: 12.05.2007 11:28
Paikkakunta: Oulu

Tummentumat pois

Viesti Kirjoittaja markku o » 12.05.2007 11:42

Itse olen joskus käyttänyt vetyperoksidin (30%-liuos) ja ammoniakin sekoitusta 2/1 suhteessa. Nostaa tehokkaasti tummentumat puun sisältä pois. Valkaisee vaan helposti liikaakin verrattuna ympäröivään puuhun, mutta ajan mittaan väri tasoittuu. Oksaalihappo näyttäisi olevan toinen keino.

Ohje löytyi Helge Heikkisen Veneen hoito -oppaasta vuodelta 1970 (WSOY:n Seepra-sarjaa).

Vastaa Viestiin