Sivu 1/3
Laskennalliset nopeudet
Lähetetty: 02 Touko 2007 08:25
Kirjoittaja Jude
Kun joukossa on aivan työkseen veneiden parissa puuhaavia, niin olisi hauska saada kuulla heidän ennusteet/laskelmat valmistuvan veneen nopeudesta. Myöhemmin kesällä nopeus olisi mahdollista mitata vedessä.
Tässä tietoja veneestä:
-pituus 7,5 m
-leveys 2,6 m
-uppouma 4,5 tonnia
-tasaperä
-potkuri kehän sisällä
-moottoriteho 80 hv
Vene tulee rekisteröitäväksi uutena, mutta siinä on hyödynnetty ilmeiseti alkujaan jenkkipiirustuksilla tehdyn niitatun varppaajan rungon muotoja.
Potkurin kohdalta takaa pohja kaartuu keskeltä suojaamaan potkuria. Potkuri on kuin tissien välissä.
Oma arvio
Lähetetty: 02 Touko 2007 09:52
Kirjoittaja Jude
Vaikka en ole venealan ammattilainen, niin oma arvioni runkonopeudesta on 6,5 - 7 solmua ja huippunopeudeksi täydellä kaasulla arvioin 10 - 12 solmua.
Tuollaisiin nopeuksiin päädyin nopealla googlettamisella.
Pankaahan nyt kehiin omia laskelmianne tai arvioita. Naureskellaan sitten niille, kun vene saadaan veteen!
Ottaa osaa arvauskisaan
Lähetetty: 02 Touko 2007 10:28
Kirjoittaja Mile
Veikkaanpa että ellei kyseessä ole puoliplaanari, on sen huiput 6.5 solmua ,
ja nopeutta 4.8 solmua se kulkee hyvin edullisesti pienellä kaasulla ilman että muodostaa mainittavaa aaltoa.
Jos sen pohja on puoliplaanari niin kulkee vähän kovempaa , ehkä jopa 8-9 solmua .
Jos se on plaanari pohjaltaa, niin en usko tuon tehon saavan sitä plaaniin, mutta jos se kumminkin plaanaisi, niin se voisi kulkea jopa huimat 12 solmua.
Koska se potkuri on tunnelissa niin se viittaa vahvasti hitaaseen hinaajaan , joten paras veikkaukseni on tuo 6.5 solmua; ja vahva arvaus ettei kulje tuolla teholla ainakaan kovempaa kuin 10 solmua.
Koska on koeajo?
Re: Ottaa osaa arvauskisaan
Lähetetty: 02 Touko 2007 11:11
Kirjoittaja Jude
Mile kirjoitti:
Koska on koeajo?
Vene on jo teknisesti lähes valmis veteen. Sisustustyöt siinä on pahasti kesken. Kesäkuun alussa päästään tekemään sisustusta paremmalla ajalla. Kyllä tänä kesänä olisi tarkoitus laskea vene veteen ja pitää se siellä kesät ja talvet.
Kovasti pelkään, että tuo Milen jälkimmäinen arvaus (6,5...10 solmua)veneen nopeudesta voi osua lähelle oikeeta.
Lähetetty: 02 Touko 2007 15:15
Kirjoittaja Veli-Matti
Mää e veikkaa enne ku tiijän mitä on palakintona

Lähetetty: 02 Touko 2007 17:29
Kirjoittaja matti
Täähän on kuin paikalliset Vappusään arvaukset. Ennoo koskaan mitään voittanu, niin ei tarvi tietää palkinnoistakaan. Pessimistinä (realistina) arvaan, että ottaa hulppeat 8,8 kn huiput.
Matti
Palkinto
Lähetetty: 02 Touko 2007 17:49
Kirjoittaja Jude
Veli-Matti kirjoitti:Mää e veikkaa enne ku tiijän mitä on palakintona ;-)
Jos vene saadaan veteen ja ajokuntoon, niin kutsun lähimmäksi arvanneen veneretkelle.
Lähetetty: 02 Touko 2007 19:51
Kirjoittaja hkhk
Luulen, että ton kokoisella koneella ainakin laineita saa syntymään.
Lähetetty: 02 Touko 2007 20:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Kolomen vartin kaasulla 7,9 notsia ja hanikat auki 8,6 notsia.
Re: Laskennalliset nopeudet
Lähetetty: 02 Touko 2007 20:53
Kirjoittaja Puumio
Jude kirjoitti:... siinä on hyödynnetty ilmeiseti alkujaan jenkkipiirustuksilla tehdyn niitatun varppaajan rungon muotoja.
Potkurin kohdalta takaa pohja kaartuu keskeltä suojaamaan potkuria. Potkuri on kuin tissien välissä.
Tuota ennenkö arvailen,
mitäs materiaalia toi sun vene on?
paljonko potkurin läpimitta?
onko pohjan muoto niinku tavallisesta v-pohjasta ois isolla kourutaltalla otettu potkuritunnelin puolikkaan muotoinen siivu pois,
siis onko pohjan muoto mikä? (onko tissit terävät vai litteet)
nimim. varppaajan pienoismalleja joskus vääntänyt
Lähetetty: 02 Touko 2007 22:00
Kirjoittaja Simon
Laskennallinen nopeus vain verbaalisen kuvauksen pohjalta on hyvin vaikea arvioida, vaikkakin annoit tietoja koneesta, pituudesta ja painosta niin aluksen linjapiirustus olisi ratkaisevasti vaikuttamassa kysymäsi nopeuden arviointiin.
Edellisistä arvauksista päätellen kisa neitsytmatkalle tullee olemaan aika kova, koska näyttää siltä, että solmun kymmenyksillä tuo voitto ratkennee.
Oma arvioni tuolla uppoumalla 7.8 solmua, linjakuvat kun nään, niin voin arvioida uudelleen.
Kivaa tämä puuveneily.
Lähetetty: 02 Touko 2007 22:21
Kirjoittaja tapiom
Moro! Aikani laskeskeltuani, niin paatin nopeushan on about 7,0 kn.
Lähetetty: 02 Touko 2007 23:39
Kirjoittaja porvoo70
tapiom kirjoitti:Moro! Aikani laskeskeltuani, niin paatin nopeushan on about 7,0 kn.
Nyrkkisääntöhän kuuluu jotta vesilinjan pituus = runkonopeus solmuissa.
Lopullista huippunopeutta en osaa vekata mutta ihan mutu-oletuksella sanoisin että 7 solmua olisi ainakin se taloudellisin vauhti.
Lähetetty: 03 Touko 2007 09:48
Kirjoittaja Toni_V
Ihan hauska arvailla kun ei ole tietoa paatin muodoista sen kummemmin. Mutta nopeasti laskeskellen tuo Juden oma veikkaus lienee suht osuva. Eli runkonopeus on jossain 7 solmun tienoilla, jonka tuo kulkisi hiukka alle puolella kaasulla. Pedaali lattiassa voisi päästä sen 10 solmua jos potkuri sellaiseen pystyy.
Olettaen että se tasainen perä ei ole tasainen veteen asti, jos tasaperä on ihan veden alle hiipuu vauhti...
Re: Laskennalliset nopeudet
Lähetetty: 03 Touko 2007 17:29
Kirjoittaja Jude
Puumio kirjoitti:
Tuota ennenkö arvailen,
mitäs materiaalia toi sun vene on?
paljonko potkurin läpimitta?
onko pohjan muoto niinku tavallisesta v-pohjasta ois isolla kourutaltalla otettu potkuritunnelin puolikkaan muotoinen siivu pois,
siis onko pohjan muoto mikä? (onko tissit terävät vai litteet)
nimim. varppaajan pienoismalleja joskus vääntänyt
Vaikka palsta on puuveneilijöille, niin valmistuva vene on terästä.
En nyt pääse mittaamaan potkuri, mutta muistelisin sen olevan noin 350 mm halkaisijaltaan.
Pohja on muodoltaa kuin isoissa laivoissa eli varsin suora suurilla kulmapyöristyksillä.
Perätissit kaartuu kauniisti puolikaaressa alaspäin. Niiden välissä on ylöspäin tasaisesti kaartuva puolikaari. Siihen on sijoitettu potkuritunneli.