Kölirauta vai kölimessinki

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Kölirauta vai kölimessinki

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 14.04.2004 9:30

Tervehdys!
Sanokaapas hyvät tietäjät, pitäisikö laitella kölirauta happoteräksestä vaiko messingistä. Asian tekee kiperäksi seuraavat tosiasiat: 1: Kölipultit ovat messinkiä. Pelkään, että happoteräksinen kölirauta syö pulttien alapään mutterit ja joudun keskellä myrskyä toteamaan, että veneestä puuttuu köli. 2: En osaa hitsata happoterästä niin, että sauma ei ruostu.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 14.04.2004 11:38

Moro!
Vähän hirvittää kyllä tuo messinkinen kölipultti ja happoinen kölirauta.

Ensinnäkin happoisen hitsaus ei ole tuossa tapauksessa sen kummempi juttu: jos on puikkokone käytössä, osta muutama seostettu puikko ja siinä se. Sauma pitää sen jälkeen käsitellä peittausaineella, jota levitetään pensselillä sauman pintaan ja sitten huuhdellaan vedellä pois, eikä ruostu. MIG/MAGilla tarvitset sopivan hitsauslangan, joka maksaa sikana, ellet sitä muuhun tarvitse. Venehommiin riittävän ruosteen keston saa käyttämällä normaalia misonia suojakaasuna, vaativiin paikkoihin tarvitaan puhdas argon. Peittaus kuten edellä, mömmöä saa hitsaustarvikeliikkeistä.

Miten olisi kuumasinkitty teräs kölirautana? Parhaan korroosiokeston saa, jos ostat itse latan ja käytät kuumasinkissä esim. Galvanoimis Oy:ssä, niin kerrosta tulee paljon enemmän, kuin rautakaupasta ostetuissa latoissa on.

t.Matti

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 14.04.2004 13:11

Kiitos Matti. Homma ei kuulosta kovin vaikealta. Käytössäni on lankahitsauskone. Mutta pärjäävätkö messinkiset kölipultit kuumasinkityn köliraudan kanssa? Tietenkään ei ole ihan ylipääsemätöntä vaihtaa pultit teräksisiin, mutta veneen ruuvitkin on kaikki messinkiä. Lisäksi on otettava huomioon, että paatin pituus on kymmenen metriä. Saako niin isoja rautoja jossakin sinkittyä? Entä mitäpä tuumaatte siitä, kannattaisiko rautapellistä rakennettu pakosarja kuumasinkitä. Teetin sen yhdellä kaverilla, joka väitti, että kyllä se kymmenen vuotta kestää semmoisenaankin, mutta kuitenkin...

termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Viesti Kirjoittaja termakin » 15.04.2004 14:02

Tuli tossa mieleen että onko varmasti messinkiä?
Messinkiset kölipultit kuulostaa hurjalta ajatukselta.
Ettei olisi jotain pronssiseosta..

Joka tapauksessahan tohon galvaaninen pari muodostuu suuntaan tai toiseen. Eli varman päälle jos pelaa niin laittaa sen köliraudan samasta materiaalista kuin pultitkin

t:ro

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 16.04.2004 9:16

Joo. Voi ne tosiaan olla pronssia. Meinaatko, että messinki on heikompaa, vai miksi se kuulostaa niin hurjalta. Messinkistä kölirautavärkkiä olisi sopivasti saatavilla, joten ajatus houkuttelee. Mahtaako muodostaa sähköparin pronssin kanssa. Käsittääkseni pronssi on kuparia ja tinaa, kun taas messinki on kuparia ja sinkkiä. Nyt kun tuota ajattelen, niin sinkki taitaa olla kova poika syöpymään. Eli onko näin, että vedenpinnan alapuoleisissa rakenteissa pitäisi messinkisiä kiinnitystarvikkeita välttää?

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16.04.2004 9:44

Kölipultit ovat kyllä melkoisella varmuudella pronssia, sinkki on muutenkin vähän hupaa ainetta vesirajan alla. Jos sitä messinkilistaa on joutilaana niin laita siitä, vaihtaahan sen voi sitten tarvittaessa. Oikein laiha, sinkkipitoinen messinki ei kyllä montaa aikaa kestä, mutta vähän kuitenkin.

Erikseen kuumasinkitty rauta on ihan oikeaa ainetta, sitä kannattaa suosia. Happari tekee aina yllätyksiä puuveneessä vanhojen rautaosian ja muisen kanssa. Ainakin sitten hyvät sinkit kaikkiin muihin osiin jos happaria laittaa.

Pekka

termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Viesti Kirjoittaja termakin » 16.04.2004 9:52

Jarmo kirjoitti:Joo. Voi ne tosiaan olla pronssia. Meinaatko, että messinki on heikompaa, vai miksi se kuulostaa niin hurjalta. Messinkistä kölirautavärkkiä olisi sopivasti saatavilla, joten ajatus houkuttelee. Mahtaako muodostaa sähköparin pronssin kanssa. Käsittääkseni pronssi on kuparia ja tinaa, kun taas messinki on kuparia ja sinkkiä. Nyt kun tuota ajattelen, niin sinkki taitaa olla kova poika syöpymään. Eli onko näin, että vedenpinnan alapuoleisissa rakenteissa pitäisi messinkisiä kiinnitystarvikkeita välttää?
Messingistä lähtee meriolosuhteissa toi sinkki kävelemään ja jäljelle jää "pesusienimäinen" hapero kuparikokkare jolle ei enää voi paljon kuormaa laskea.. Kölirauta ei niin vaadi rakenteellista lujuutta, joten siihen tota voisi ajatella. Mutta taitaa joutua uusimaan muutaman vuoden päästä..
Messingin suojaus on myös hankalaa sen sisältämän sinkin takia. Mitäs laitat uhrianodiksi, sinkkiä? ;)

Haponkestävän ongelma on sitten taas sen arvaamattomuus. Haponkestävyyshän perustuu pinnalla olevaan ohkaseen oksidikerrokseen. Tätä taas ei muodostu veden alla samalla tavalla kuin ilman kanssa kosketuksissa. Eikä myöskään prikkojen, mutterien tai läpivientien alueelle. Tämmösissä paikoissa haponkestävä voi syöpyä salaa olemattomiin. Päältä kaunis mutta silkkoa sisältä..

t:ro

termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Viesti Kirjoittaja termakin » 16.04.2004 9:57

Niin ja mitä materiaalia sulla on köli? Ilmeisesti lyijyä jos pultit on pronssista? Veden alla kun kaikki metalliosat vaikuttavat ainakin vähäsen toisiinsa ja saattavat aiheuttaa yllätyksiä..

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 16.04.2004 10:26

Kysymyksessä on pellinkiläismallinen fiskari ja ihan mäntyinen puuköli. Veneessä ei aikaisemmin ole kölirautaa ollutkaan ja vanha laho köli oli aika pahasti kolhiintunut. Rakentelin veneen alle uuden kölin kakkosnelosesta liimaamalla ja vanhoilla pulteilla paikalleen pulttaamalla. Pilssin puhdistaminen lyijymönjästä ja tervasta ( kahden vuoden urakka) alkaa olla loppusuoralla ja pääsen kohta rakentelemaan hyttejä ja sisustusta. Jos jossakin vaiheessa ehdin, laitan paatista sivut kaiken kansan töllisteltäväksi. Jos päätän tehdä köliraudan kuumasinkitystä raudasta, niin mitäpä luulette, saako jossakin sinkittyä kymmenenmetristä kappaletta.

Hyvää veneilykesän odotusta toivottaa taas hiukan viisastunut projektikippari Porista.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 16.04.2004 10:38

Kannattaako sitä kölirautaa edes pultata kölipultteihin, jos vain toinen mahdollisuus on? Sehän voisi olla erikseen kiinnitetty puuruuveilla? Kölipultit silloin upotettaisiin niille porattuihin reikiin ja laitettaisiin massaa kolo täyteen.
termakin kirjoitti:Tämmösissä paikoissa haponkestävä voi syöpyä salaa olemattomiin. Päältä kaunis mutta silkkoa sisältä..
Mitä materiaalia kannattaa valita kölipulteiksi?

Pitäisi valita materiaalit kun uusittavaksi tulee kölirauta, kölipultit, peräsimen alarauta ja potkuriakseli.

Mistähän tuo akseli kannattaisi ostaa, tilata tai teettää? Ja jos siihen laittaa liian kovaa materiaalia, eikö se syövytä silloin konetta ja muuta rautaa veneessä? Päähän tulee Wiccun potkuri ja mutta laakereista en tiedä, ne varmaan pitää uusia yhdessä akselin kanssa. Onko ne pronssia vai mitä tuo potkurikin?

Kölirauta ja peräsimen rauta tulisivat varmaankin 'tavallisesta' raudasta (eikö niilläkin ole eroja), jotta sitä voisi hitsailla normaaleilla välineillä. Ja kun se peräsinkin on hyvin tavallista ainetta jota saa vuosittain suojata, ei kai tähän ole muuta järkevää ratkaisua?

Lyhyesti: Kaikki patarautaa vai kölipultit happoisesta? Mistä tietää että saa hyvälaatuista rautaa?

Kun metalliosat ovat veden kautta yhteydessä toisiinsa, muodostuuko tällöinkin varteenotettava sähkögalvaaninen pari? Entäpä kun ne ovat kiinteästi toisissaan kuten potkuri akselissa? Miten on itse Wiccun syöpyminen jos potkuriakseli olisi happoisesta? Viimeisessä taidetaan menna jo liiallisuuksiin peloissa - syöpyy se Wikuttaja muutenkin ihan hyvin. :)

Ai niin, lisään.. Miten tuon vannasputken kanssa sitten? Mitä materiaalia ja mistä kannattaisi kysellä täällä etelässä? Vanha oli ehkä viisitoista vuotta vanha ja puhki. Se oli kuulemma vesiputkea.

Ehdotuksissa sanomatta selvää että pieni hinta ja hyvä laatu sitten, kiitos! :D

terveisin Saima
Viimeksi muokannut Saima, 16.04.2004 10:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Viesti Kirjoittaja termakin » 16.04.2004 10:45

Jarmo kirjoitti:Kysymyksessä on pellinkiläismallinen fiskari ja ihan mäntyinen puuköli. Veneessä ei aikaisemmin ole kölirautaa ollutkaan ja vanha laho köli oli aika pahasti kolhiintunut. Rakentelin veneen alle uuden kölin kakkosnelosesta liimaamalla ja vanhoilla pulteilla paikalleen pulttaamalla. Pilssin puhdistaminen lyijymönjästä ja tervasta ( kahden vuoden urakka) alkaa olla loppusuoralla ja pääsen kohta rakentelemaan hyttejä ja sisustusta. Jos jossakin vaiheessa ehdin, laitan paatista sivut kaiken kansan töllisteltäväksi. Jos päätän tehdä köliraudan kuumasinkitystä raudasta, niin mitäpä luulette, saako jossakin sinkittyä kymmenenmetristä kappaletta.

Hyvää veneilykesän odotusta toivottaa taas hiukan viisastunut projektikippari Porista.
Heh. Purkkari-ihminen ajattelee purkkareita.

Katso: http://www.kuumasinkitys.fi

Tuolta löytyy kaikki suomen sinkitystä tekevät yritykset ja muutakin infoa..

t:ro

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kuumasinkittys

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.04.2004 11:14

Moi
Kyselin metallialan kaveriltani ja Poria lähin kuumasinkitys on Rauman Unajassa Helo Oy mutta siellä on vain 6 metrinen allas, eli 10 meetrinen rauta pitäis zinkitä kahdessa kappaleessa. Lähin isojan kappaleiden upottamiseen sopiva allas löytyy tampereelta Galvanoimis Oy:ltä.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 16.04.2004 23:02

Haulla löysinkin vastauksia moniin kysymyksiini edellä.
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkeli ... umaton.htm

Vinkkejä kuitenkin toivoisin ainakin järkevistä hankintapaikoista lähellä pääkaupunkia. Onko teillä kokemuksia Espoon Pultti nimisestä firmasta joka on Kirkkonummella?

Ja mikähän olisi hyvä materiaali vannasputkeen? Pysyisikö se paikallaan reiässään piellä? Sitä on tässäkin alunperin käytetty ja juuri näin yhden ison pellinkiläisen, jossa oli sama menetelmä. Sitä putken reikäähän ei saa tiukaksi porattua mitenkään ja näin se putki on ennenkin paikoilleen istutettu, tarkan suuntaamisen ja kiilaamisen jälkeen näköjään Pellingissäkin. (Vanno en, oliko alkuperäinen. Vanha kuitenkin.)
Saima kirjoitti:
termakin kirjoitti:Tämmösissä paikoissa haponkestävä voi syöpyä salaa olemattomiin. Päältä kaunis mutta silkkoa sisältä..
Mitä materiaalia kannattaa valita kölipulteiksi?
Pitäisi valita materiaalit kun uusittavaksi tulee kölirauta, kölipultit, peräsimen alarauta ja potkuriakseli.
Mistähän tuo akseli kannattaisi ostaa, tilata tai teettää?
Lyhyesti: Kaikki patarautaa vai kölipultit happoisesta? Mistä tietää että saa hyvälaatuista rautaa?

Ehdotuksissa sanomatta selvää että pieni hinta ja hyvä laatu sitten, kiitos! :D

terveisin Saima

juspa
Viestit: 26
Liittynyt: 07.05.2003 10:46
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

kölirauta

Viesti Kirjoittaja juspa » 17.04.2004 10:39

itselläni köli on tammea ja "kölirautana" 15mm x 50 mm kulutusnylon. kiinnitys on happosilla ruuveilla. Hyvin on kestänyt ja suojaa koliä kolhuilta. Vesirajan yläpuolella messinki lista jatkeena. Eli käsittääkseni ei köloraudan tarvitse välttämättä olla metallia.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: kölirauta

Viesti Kirjoittaja Saima » 17.04.2004 12:05

juspa kirjoitti:itselläni köli on tammea ja "kölirautana" 15mm x 50 mm kulutusnylon. kiinnitys on happosilla ruuveilla. Hyvin on kestänyt ja suojaa koliä kolhuilta. Vesirajan yläpuolella messinki lista jatkeena. Eli käsittääkseni ei köloraudan tarvitse välttämättä olla metallia.
Loistava idea! Olen itsekin miettinyt ihan 'ylimääräisen' puun ruuvaamista 'raudaksi'. Mistä tuota materiaalia kannattaa kysyä?

Raudan kanssahan voi jäädä kivellekin keikkumaan paljon helpommin!

Vastaa Viestiin