Neuvoja kansiremonttiin ?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Neuvoja kansiremonttiin ?

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 19.05.2003 12:56

Hei

Minulla on vuosi sitten ostettu, -64 rakennettu mahonkinen purjevene, jota kunnostan kiireesti vesille laskua varten. Vene on hyväkuntoinen, mutta tuottaa silti koko ajan yllätyksiä.

Niistä viimeisin liittyy kannen maalaukseen. Huomasin maalissa halkeamia ja kun avasin niitä tehdäkseni paikkamaalaukset, kävi ilmi että kanessa on 1,5 mm paksu ilmeisesti kauttaaltaan pohjasta irti oleva maalikerros. Sen päällimmäiset kerrokset ovat Interlux Superin ja "hiekan" sekoitusta, alimmat luultavasti jotain muuta. Ilmeisesti edelliset omistajat ovat vuosi vuodelta vain vetäneet uuden kerroksen maalia ja seurakset näkyvät nyt.

Vanerin puulaadusta en osaa sanoa mitään, mutta vaaleaa se on ja onneksi ilmeisesti hyvässä kunnossa; vain yhden halkeaman kohdalla oli pientä tummentumaa. Vaneri on luultavasti 150-200 mm paksua, ruffin katoissa vähän ohuempaa.

Tänä keväänä en enää ehdi tehdä kuin hätäkorjaukset, mutta ensi talvena on sitten edessä isompi remontti. Siihen kaipaisin hyviä neuvoja !

terv. Päivi K

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kangaskansi?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 19.05.2003 15:40

Jos alimmat kerrokset ovat olleet kokonaan irti ja kerros on 1,5 mm paksu, niin oletko varma ettei kyseessä kuitenkin ollut ylipaksuksi maalattu kangaskansi? Siis vanerin päälle vedetty purjekangas, joka on maalattu pehmeällä öljymaalilla?

Katsopa artikkeli http://www.puuvene.net/Lehti/1999-3/kangaskansi.html . En oikein osaa ajatella että kansi olisi mitään muutakaan, jos siis maali on vanerista irti. Johonkinhan se maali on täytynyt alunperinkin vetää.

Jos se on kangaskansi, niin sitä ei olisi oikein kannattanut vetää ihan niin krouvilla kädellä auki. Peruuttamatonta vahinkoa ei ole tullut, noin paksuksi maalattu kangas on luultavasti ollut lähellä tiensä päätä muutenkin. Tämänvuotinen paikkaus vain vähän vaikeutuu. Joka tapauksessa auki ratkottu kangas kannattaa panna vaihtoon ensi kesän jälkeen. Se ei ole iso homma jos vaneri on ehjää.

Kuinka isoja alueita mahdoit avata? Korjaus pitäisi tehdä niin että vaneriin liimailtaisiin mahdollisimman vähän mitään joka sotkee kankaan vaihtotyötä. Vaihtoehtoina siis:

- Pienten kapeiden avattujen halkeamien korjaaminen uittamalla alle pikkuisen valkoista sikaflexiä (hyi yök) ja laittamalla päälle hiukan kittiä ja maali.
- (Purje)kangaspalojen liimaaminen isompien vahinkojen päälle. Reunojen liimaus Sialla vanhaan ja päälle useampi kerros maalia. Tarvittaessa pieni messinkilista saumakohtaan, ettei sauma tartu jalkoihin kävellessä ja repeä irti
- Kokonaisen vähän isomman palan vaihto esim. sivukannelle niin että kangas otetaan irti ja jatketaan vanhaan kahdella listalla.

Se menee siis parsimiseksi ja paikkailuksi, mutta itse en ole osannut enää valmiiseen kanteen ommella paikkaa kiinni.

Kangaskansi on kauhean mukava kansimateriaali ja aika helppohoitoinen. Kankaan vaihto ensi vuonna ei ole mahdottoman iso homma, työläintä siinä on helojen ja listojen irroitus ehjänä ja uudelleen kiinnitys.

Pekka

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 20.05.2003 10:31

Moi

Kannessa ei todellakaan ole kangasta vaan vain ja ainoastaan maalia !

Olen avannut sen kuudesta kohtaa, suurin niistä reilun kämmenen kokoinen ja pienin neljännes sellainen. Oma arvioni on, että maalia on vaan niin paksusti, että se on jotenkin vain irronnut pohjasta ?!? Maali lähtee siitä lohkeillen, riittää kun työntää kynnen alle ja hiukan nostaa. Avasin vain selvät halkeamat, hioin reunat ja ajattelin maalata pohjamaalin + pari kerrosta kansimaalia. Lisäksi on suuri joukko hiushalkeamia, joihin ajattelin nyt vaan hätäapuna laittaa hiukan maalia lisää.

Kangaskansi olisi kai paras mahdollinen jatkossa, mutta minua hiukan hirvittää siihen liittyvä työmäärä. Joka tapauksessa otan tietenkin(/kai) heloituksen pois, kun ryhdyn vetämään kantta puupuhtaalle. Mutta jotta saisin kankaan siihen kiinni, minun kai täytyisi irroittaa parraslautakin ??? Parraslauta on veneessäni noin viisisenttiä korkea ja sentin paksu, tapitettuja ruuvinreikiä noin 15 sentin välein. Eli irrottaminen olisi aikaimoinen operaatio ainakin minulle.

Veneeni on tyypiltään Kustkryssare, 8m pitkä ja 2,30 leveä, katto salongin kohdalla korkeammalla kuin keulahytissä. Vaakasuorat pinnat on maalattu ja muuten kaikki on lakattua mahonkia. (Kuviakin olisi mutta ei paikkaa mihin laittaa ne näytille).

terv. Päivi K

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 22.05.2003 16:15

Outoa, yleensä maali lähtee sitten irti laikkuina jo itsekseen jos se on pohjastaan irti.

Kyllähän voit tietysti maalatakin kannen suoran vanerille, ensi vuonna pitäisi sitten vain ottaa kaikki maali pois ja maalata vaneri. Kangasta on käytetty erityisesti enne vaneriaikaa, koska sillä on saatu lautakannesta tiivis halvalla ja helposti. Vanerilla sen etu maaliin nähden on lähinnä paremmassa pidossa ja tietysti ulkonäössä.

Muutama kerros maalia ajaa varmaan asian tämän kesän ajan, mutta jos vanha maalikerros todellakin on noin paksu niin kyllä se kannattaa ehdottomasti ottaa pois ensi talvena ja aloittaa alusta.

Jos sinulla on muutama pikku kuva niin voisit lähettää ne minulle sähköpostilla. Voin laittaa ne hetkeksi tänne keskusteluryhmään näytille. Ei muuten, mutta kiinnostaa itseänikin, että minkänäköinen vene on kyseessä :)

Pekka

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 23.05.2003 12:47

Hei

Aion tosiaan tehdä ensi talven aikana ison rempan kannella ja ottaa kaiken puupuhtaaksi, myös lakkaukset. Varsinkin koska ruffin katon reunalistoissa on paljon tummentumia ja ruffin keulimmaiset saumat vuotaa pikkuisen.

Tämä puuveneily tuntuu olevan kovin kokonaisvaltainen harrastus - onneksi minulla oli siitä kyllä etukäteen käsitys.

Tosi kiva että tämä keskustelupalsta avattiin ja näyttää nyt toimivan hyvin (vrt. Puuvenenkeskuksen palstan loppumetrit).

terv. Päivi K

Vastaa Viestiin