Saalingit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Manito

Saalingit

Viesti Kirjoittaja Manito » 13 Huhti 2004 00:50

Kevättä kaikille! Mistäköhän puusta kannattaisi tehdä uudet saalingit vanhojen murtuneiden tilalle ? Olivat varmaan ärsyttäneet sen verran että oli ollut parempi potkia hajalle! Koitin katella vanhoja murtokohdista, olisko mahdollista että lehtikuusta?? Entä kannattaako uudet kyllästää ennen pintakäsittelyä ? Iloisia kunnostushetkiä t. Manito

masoini
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 14 Huhti 2004 10:32

Moi,

Saalingin pitäisi olla kestävää puuta. Tuleehan siihen pieneen "tikkuun" melkoinen rasitus. Omassa veneessämme saalingit ovat tammea. Kannattaisi ehkä käyttää sitä. Kyllästämisestä ei koskaan ole haittaa, joten kannattaa.

Markku

Northling
Viesti:

Saalingit

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Huhti 2004 15:38

Moi
Meillä tehtiin Siperian lehtikuusesta. Se on lujaa puuta. Kyllä oikein tiheäsyinen mänty tai kuusikin käy, mutta ei mikään lannoitettu hötöpuu.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 14 Huhti 2004 16:32

Moi,

Mulla on saalingit tammea ja hyvin ovat kestäneet kymmeniä vuosia.

t:k

terhohalme

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 14 Huhti 2004 17:30

Lehtikuusi ja tammi sopivat hyvin. Jos helat ovat jotain muuta kuin haponkestävää, käytä lehtikuusta. Lakkaus öljylakalla (esim. 5 x tonkinois) riittää, eiväthän nuo kastu kuin sateella ja kuivuvat hyvin tuulessa...

Pekka Huhta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16 Huhti 2004 09:22

Itse asiassa muuten tammen näköiset saalingit ovat melko usein saarnea, joka on kevyempää ja näyttää tuollaisessa pikkukapulassa melko samalta kuin tammi. Se on siis näiden jo mainittujen lisäksi ihan hyvä vaihtoehto.

Pekka

Vastaa Viestiin