Lakkakerrosten lukumäärä
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 03.09.2006 21:44
- Paikkakunta: Pori
Lakkakerrosten lukumäärä
Mihin perustuu määritelmä, että lakkakerroksia pitää olla 8-11 jos maalaa puuveneen niin eihän niitäkään vedetä kuin 2-3 plus pohjat. Jotkut jättävät puuveneen jopa pelkälle öljylle tai tervaa. Toki jos haluaa ns. Pianopinnan niin 11 on ok. Vai tuleeko se 11 siitä kun,joka vuosi vedetään uusi kerros niin onhan niitä ennen puulle kaapimista ja uutta kyllästystä tehdessä jo kertynyt tuo määrä?
Aina on aikaa puuveneelle.
Mitä enemmän opin sitä vähemmän luulen tietäväni.
Mitä enemmän opin sitä vähemmän luulen tietäväni.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Nyt ekaravekara härppäsit ampiaispesään mukavasti
Olisikohan tuossa pääasiallisin syy maalin ja lakan erilaiset kalvopaksuudet?
Mutta 2-3 maalikerrosta on mielestäni vähänlaisesti, mielestäni maalikerroksia pitää olla 4-6 ja kun niitä suditaan niin pitää kerrosten välissä tehdä kevyt välihionta kuten lakkauksessakin. Jotkut ammattilaiset tosin väittävät että pesu maalarinpesulla riittää.
Jossain kannessa 11 lakkakerrosta on ihan ok vaikka ei haluaisikaan sitä pianopintaa sillä kerroksilla haetaan kulutuskestävyyttä joka toisaalta eri lakoilla on erilainen. Laitoin aikoinaan Bertta-Lotan uuteen kanteen 8 varsinaista lakkakerrosta - en pianopinnan vaan kestävyyden takia.
Olisikohan tuossa pääasiallisin syy maalin ja lakan erilaiset kalvopaksuudet?
Mutta 2-3 maalikerrosta on mielestäni vähänlaisesti, mielestäni maalikerroksia pitää olla 4-6 ja kun niitä suditaan niin pitää kerrosten välissä tehdä kevyt välihionta kuten lakkauksessakin. Jotkut ammattilaiset tosin väittävät että pesu maalarinpesulla riittää.
Jossain kannessa 11 lakkakerrosta on ihan ok vaikka ei haluaisikaan sitä pianopintaa sillä kerroksilla haetaan kulutuskestävyyttä joka toisaalta eri lakoilla on erilainen. Laitoin aikoinaan Bertta-Lotan uuteen kanteen 8 varsinaista lakkakerrosta - en pianopinnan vaan kestävyyden takia.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kerrosten lukumäärä
Moro
Kyllä lakkakerroksia pitää enemmän olla kuin maalikerroksia. Maali antaa täyden UV-suojan kun puu on peitossa ja huokoiset täynnä.
Lakkaa pitää olla vähän paksummalti, jotta UV-suoja on riittävä.
Uudelle puulle ensimmäiset ohennetut pari kerrosta eivät vielä kasvata kalvoa ne täyttävät puun pintaa ja nostavat "karvat" pystyyn jotka on hiottava pois. ens ohuet kerrokset muodostavat sidoksen, jolla kalvo tarttuu ja pysyy puussa ja alla olevassa kyllästeessä.
Lakan kulutuskestävyys riippuu tietenkin lakasta ja erityisesti kalvon paksuudesta.
Erityisen tärkeää säänkeston kannalta lakatessa on se että erityisesti alkukerrokset sivellään huolellesti "hieroen" huokosiin. Lakka alkaa kasvattamaan tasaista kalvoa uudelle puulle vasta kun kaikki huokoset ovat täynnä. Puulaadulla on tietenkin tässä suuri merkitys.
Esimerkki: tammi on erittäin huokoista.Se havaitsee esim. tehtaan lakkaamissa kynnyksissä, joihin on vedetty 1 tai max 2 krs 2 komp lakkaa. Kulutuksen kesto on hyvä, mutta säänkesto olematon koska kaikki huokoiset ovat täyttämättä ruiskumaalauksen takia. Hioin ja lakkasin lisää 5 kerrosta venelakkaa tehtaantekoisiin kynnyksiin, ennen kuin niissä alkoivat olla huokoiset ummessa.
Nyt ne ovat minua tyydyttävässä lakassa, joka kestää myös kosteutta.
t:Aki
Kyllä lakkakerroksia pitää enemmän olla kuin maalikerroksia. Maali antaa täyden UV-suojan kun puu on peitossa ja huokoiset täynnä.
Lakkaa pitää olla vähän paksummalti, jotta UV-suoja on riittävä.
Uudelle puulle ensimmäiset ohennetut pari kerrosta eivät vielä kasvata kalvoa ne täyttävät puun pintaa ja nostavat "karvat" pystyyn jotka on hiottava pois. ens ohuet kerrokset muodostavat sidoksen, jolla kalvo tarttuu ja pysyy puussa ja alla olevassa kyllästeessä.
Lakan kulutuskestävyys riippuu tietenkin lakasta ja erityisesti kalvon paksuudesta.
Erityisen tärkeää säänkeston kannalta lakatessa on se että erityisesti alkukerrokset sivellään huolellesti "hieroen" huokosiin. Lakka alkaa kasvattamaan tasaista kalvoa uudelle puulle vasta kun kaikki huokoset ovat täynnä. Puulaadulla on tietenkin tässä suuri merkitys.
Esimerkki: tammi on erittäin huokoista.Se havaitsee esim. tehtaan lakkaamissa kynnyksissä, joihin on vedetty 1 tai max 2 krs 2 komp lakkaa. Kulutuksen kesto on hyvä, mutta säänkesto olematon koska kaikki huokoiset ovat täyttämättä ruiskumaalauksen takia. Hioin ja lakkasin lisää 5 kerrosta venelakkaa tehtaantekoisiin kynnyksiin, ennen kuin niissä alkoivat olla huokoiset ummessa.
Nyt ne ovat minua tyydyttävässä lakassa, joka kestää myös kosteutta.
t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
- Jenu
- Viestit: 186
- Liittynyt: 06.10.2006 7:34
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Saattaa olla että syksyllä joutuu kiroamaan niin prkeleesti tai sitten ei....
Lakkasin Jenun kyljet vesirajasta alaspäin kahteen kertaan Vanhanajan venelakalla (niin, luitte aivan oikein).
Ja vakaasti uskon Hans Alfredsin sanaan että hyvä tuli, useammat lakkakerrokset aivan turhia.
Alle sivelin Vedenkestävää puuöljyä niin paljon kun puu imi.
Ainut hionta ennen öljyämistä 120 paperilla.
Ensimmäinen lakkaus kaksi viikkoa öljyämisen jälkeen, toinen kerros kun pinta oli nihkeä.
Lakkasin Jenun kyljet vesirajasta alaspäin kahteen kertaan Vanhanajan venelakalla (niin, luitte aivan oikein).
Ja vakaasti uskon Hans Alfredsin sanaan että hyvä tuli, useammat lakkakerrokset aivan turhia.
Alle sivelin Vedenkestävää puuöljyä niin paljon kun puu imi.
Ainut hionta ennen öljyämistä 120 paperilla.
Ensimmäinen lakkaus kaksi viikkoa öljyämisen jälkeen, toinen kerros kun pinta oli nihkeä.
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Mielenkiinnolla jään odottamaan syksyä ja ensi kevättä kuullakseni kommenttisi siitä miten lakkaus on toiminut. Itseäni on pitkään kiinnostanut tämä "Hans Alfredsin -menetelmä", mutta ei ole tullut tilaisuutta (ja rohkeutta) sitä kokeilla.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22.01.2004 3:34
- Paikkakunta: Oulu
Itse lakkasin 6 kerrosta Tonkinoissia pellavaöljykyllästyksen jälkeen ja pari kevättä sen jälkeen pari kerrosta huoltolakkausta.
Tonkinoissia en ohentanut millään, suoraan purkista vaan pensselillä kylkeen ja hyvin on pysynyt. Välihionnat tein karhunkielellä.
Tänä keväänä hion kiillon pois ja vetasen kerroksen tai kaksi taas.
Nyt saattaa lakkaan tulla lorautettua mäntytärpättiä, kun 3l pönttö on puolillaan ollut pari vuotta, niin on varmaan melkoinen kuori ja kokkareita kun sen kuoren hajoitan pöntöstä, joten ohennan hiukan ja siivilöin.
Tonkinoissipönttö kannattaisi käyttökertojen välillä säilyttää väärinpäin, eli kuori tulee pöntössä sinne pohjan puolelle. ;)
Tonkinoissia en ohentanut millään, suoraan purkista vaan pensselillä kylkeen ja hyvin on pysynyt. Välihionnat tein karhunkielellä.
Tänä keväänä hion kiillon pois ja vetasen kerroksen tai kaksi taas.
Nyt saattaa lakkaan tulla lorautettua mäntytärpättiä, kun 3l pönttö on puolillaan ollut pari vuotta, niin on varmaan melkoinen kuori ja kokkareita kun sen kuoren hajoitan pöntöstä, joten ohennan hiukan ja siivilöin.
Tonkinoissipönttö kannattaisi käyttökertojen välillä säilyttää väärinpäin, eli kuori tulee pöntössä sinne pohjan puolelle. ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kauanko oli väliä kyllästyksen ja ensimmäisen lakkauksen välillä, eli saiko PÖ kuivua tuon yleisen käsityksen mukaisen ajan (3-8 viikkoa) vai teitko Alfredsit ja vedit lakan nahkean kyllästeen päälle (alle viikko väliä)?Masa kirjoitti:Itse lakkasin 6 kerrosta Tonkinoissia pellavaöljykyllästyksen jälkeen
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22.01.2004 3:34
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä siinä pari viikkoa oli kyllästyksen ja lakkauksen väli.jarsky kirjoitti:Kauanko oli väliä kyllästyksen ja ensimmäisen lakkauksen välillä, eli saiko PÖ kuivua tuon yleisen käsityksen mukaisen ajan (3-8 viikkoa) vai teitko Alfredsit ja vedit lakan nahkean kyllästeen päälle (alle viikko väliä)?Masa kirjoitti:Itse lakkasin 6 kerrosta Tonkinoissia pellavaöljykyllästyksen jälkeen
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tuo menetelmä on silloin oikea kun kyllästää sateenkaarivärin kyllästysaineella, silloin lakka pitää laittaa ennenkuin kylläste on kuivunut, eli alle viikossa. Johtuen siitä että kyllästysaineessa on kiinanpuuöljyä ja sen kuivuttua ei lakka kestä pinnassa. Näin olen kuullut puhuttavan.jarsky kirjoitti:Mielenkiinnolla jään odottamaan syksyä ja ensi kevättä kuullakseni kommenttisi siitä miten lakkaus on toiminut. Itseäni on pitkään kiinnostanut tämä "Hans Alfredsin -menetelmä", mutta ei ole tullut tilaisuutta (ja rohkeutta) sitä kokeilla.
Jos taas kyllästää pellavaöljyllä niin se pitää antaa kuivua kokonaan että saa lakan tarttumaan. Tai sitten pitää vetää vernissaa tai jotain muuta pinnan sulkemiseksi.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minä olen joitakin lakkauksia tehnyt koemielessä Unica Superilla siten että pööllä on ollut vain vajaa vuorokausi (iltapäivällä viimeinen kyllästyskerros ja aamulla lakannut) kuivumisaikaa. Ennen lakkausta vain pyyhkiminen raaalla kareenilla ja lakka päälle. Ei ole mitään eroa verrattuna kuukauden kyllästämisen jälkeen kuivuneisiin pintoihin. Kuivumisnopeus aivan sama ja näkyy jopa pysyvänkin aivan samalla tavalla. Toki olen pysytellyt vähemmän vaativissa kohteissa kuten pihakalusteet, ovet, yms. Jotakin veneen hyttejä tai kansia en ole tällä tavoin lakannut...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 17.02.2007 10:00
Moro
Minä tässä olen miettinyt että perskele, eikös nyt venettäkin voisi lakata ruiskulla, ihan tavallisella autonmaalaukseen tarkoitetulla vehkeellä. Se pianopinta muuten tulisi aivan helvetin paljon helpommin kuin perinteisin keinoin sutimalla. Vaakasuorat osuudet saattaisi olla niitä helppoja, pystysuorat on sitten aivan eri asia, niissä tarvitaan taitoa ettei tule valumia=riittävän ohkaisia kerroksia.
Olisiko tähän nyt sitten jollain mielipiteitä....VM-oletkos joskus kokeillut?
t. pöhkö mikä pöhkö
Minä tässä olen miettinyt että perskele, eikös nyt venettäkin voisi lakata ruiskulla, ihan tavallisella autonmaalaukseen tarkoitetulla vehkeellä. Se pianopinta muuten tulisi aivan helvetin paljon helpommin kuin perinteisin keinoin sutimalla. Vaakasuorat osuudet saattaisi olla niitä helppoja, pystysuorat on sitten aivan eri asia, niissä tarvitaan taitoa ettei tule valumia=riittävän ohkaisia kerroksia.
Olisiko tähän nyt sitten jollain mielipiteitä....VM-oletkos joskus kokeillut?
t. pöhkö mikä pöhkö
- Jenu
- Viestit: 186
- Liittynyt: 06.10.2006 7:34
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Jenu on lakattu ruiskulla ympäriinsä ulkoa ja sisältä (no ei pilssiä kuitenkaan), paitsi vesirajan alapuolen lakkasin pensselillä tänä keväänä. Pianopintaa ei tosin ole mutta ei sitä ole tavoiteltukaan.Nuts kirjoitti:Moro
Minä tässä olen miettinyt että perskele, eikös nyt venettäkin voisi lakata ruiskulla, ihan tavallisella autonmaalaukseen tarkoitetulla vehkeellä. Se pianopinta muuten tulisi aivan helvetin paljon helpommin kuin perinteisin keinoin sutimalla. Vaakasuorat osuudet saattaisi olla niitä helppoja, pystysuorat on sitten aivan eri asia, niissä tarvitaan taitoa ettei tule valumia=riittävän ohkaisia kerroksia.
Olisiko tähän nyt sitten jollain mielipiteitä....VM-oletkos joskus kokeillut?
t. pöhkö mikä pöhkö
Ruiskulakkaus on tehty edellisen omistajan toimesta joten itse työstä en voi sanoa mitään. Mutta näyttäisi siltä että on onnistunut.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 03.09.2006 21:44
- Paikkakunta: Pori
Noniin, tätä vähän hainkin ,kun halusin kyseenalaistaa lakkaasiaa.
Mielestäni "näin on aina tehty ja näin aina tehdään" ajattelutapa joutaa jonnekkin... Onkohan maalifirmojen juttuja nuot kymmenkertaiset lakkakerrokset ja jopa vähän "Elvistelyä"veneen omistajalta.
Luulisi Hans Alfredsinkin mielummin pelaavan varman päälle ja sanovan että vedä vaan 11 kertaa saisi muuten aika paljon myytyä lakkaakin enemmän mutta ei, mies on varma asiastaan ja ei yhdy moisiin lakkakerroksiin.
Mielestäni "näin on aina tehty ja näin aina tehdään" ajattelutapa joutaa jonnekkin... Onkohan maalifirmojen juttuja nuot kymmenkertaiset lakkakerrokset ja jopa vähän "Elvistelyä"veneen omistajalta.
Luulisi Hans Alfredsinkin mielummin pelaavan varman päälle ja sanovan että vedä vaan 11 kertaa saisi muuten aika paljon myytyä lakkaakin enemmän mutta ei, mies on varma asiastaan ja ei yhdy moisiin lakkakerroksiin.
Aina on aikaa puuveneelle.
Mitä enemmän opin sitä vähemmän luulen tietäväni.
Mitä enemmän opin sitä vähemmän luulen tietäväni.