Lakkakerrosten lukumäärä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ekavekara
Viestit: 19
Liittynyt: 03.09.2006 21:44
Paikkakunta: Pori

Lakkakerrosten lukumäärä

Viesti Kirjoittaja ekavekara » 21.04.2007 9:20

Mihin perustuu määritelmä, että lakkakerroksia pitää olla 8-11 jos maalaa puuveneen niin eihän niitäkään vedetä kuin 2-3 plus pohjat. Jotkut jättävät puuveneen jopa pelkälle öljylle tai tervaa. Toki jos haluaa ns. Pianopinnan niin 11 on ok. Vai tuleeko se 11 siitä kun,joka vuosi vedetään uusi kerros niin onhan niitä ennen puulle kaapimista ja uutta kyllästystä tehdessä jo kertynyt tuo määrä?
Aina on aikaa puuveneelle.
Mitä enemmän opin sitä vähemmän luulen tietäväni.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.04.2007 9:32

Nyt ekaravekara härppäsit ampiaispesään mukavasti ;-)

Olisikohan tuossa pääasiallisin syy maalin ja lakan erilaiset kalvopaksuudet?
Mutta 2-3 maalikerrosta on mielestäni vähänlaisesti, mielestäni maalikerroksia pitää olla 4-6 ja kun niitä suditaan niin pitää kerrosten välissä tehdä kevyt välihionta kuten lakkauksessakin. Jotkut ammattilaiset tosin väittävät että pesu maalarinpesulla riittää.

Jossain kannessa 11 lakkakerrosta on ihan ok vaikka ei haluaisikaan sitä pianopintaa sillä kerroksilla haetaan kulutuskestävyyttä joka toisaalta eri lakoilla on erilainen. Laitoin aikoinaan Bertta-Lotan uuteen kanteen 8 varsinaista lakkakerrosta - en pianopinnan vaan kestävyyden takia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21.04.2007 10:34

kyllä 4kerrosta pintaväriä oli ainakin rittävä tuossa omassa kattiprojektissa vanerin päälle. eka vedin 2kerrosta pohja väriä ja 4kerrosta sinistä alkydiä pensselillä joka kerroksen jälkeen tein välihionnan. voi olla että kesällä vedän vielä ruiskulla viimesen kerrosen.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kerrosten lukumäärä

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.04.2007 13:29

Moro

Kyllä lakkakerroksia pitää enemmän olla kuin maalikerroksia. Maali antaa täyden UV-suojan kun puu on peitossa ja huokoiset täynnä.
Lakkaa pitää olla vähän paksummalti, jotta UV-suoja on riittävä.
Uudelle puulle ensimmäiset ohennetut pari kerrosta eivät vielä kasvata kalvoa ne täyttävät puun pintaa ja nostavat "karvat" pystyyn jotka on hiottava pois. ens ohuet kerrokset muodostavat sidoksen, jolla kalvo tarttuu ja pysyy puussa ja alla olevassa kyllästeessä.

Lakan kulutuskestävyys riippuu tietenkin lakasta ja erityisesti kalvon paksuudesta.

Erityisen tärkeää säänkeston kannalta lakatessa on se että erityisesti alkukerrokset sivellään huolellesti "hieroen" huokosiin. Lakka alkaa kasvattamaan tasaista kalvoa uudelle puulle vasta kun kaikki huokoset ovat täynnä. Puulaadulla on tietenkin tässä suuri merkitys.

Esimerkki: tammi on erittäin huokoista.Se havaitsee esim. tehtaan lakkaamissa kynnyksissä, joihin on vedetty 1 tai max 2 krs 2 komp lakkaa. Kulutuksen kesto on hyvä, mutta säänkesto olematon koska kaikki huokoiset ovat täyttämättä ruiskumaalauksen takia. Hioin ja lakkasin lisää 5 kerrosta venelakkaa tehtaantekoisiin kynnyksiin, ennen kuin niissä alkoivat olla huokoiset ummessa.
Nyt ne ovat minua tyydyttävässä lakassa, joka kestää myös kosteutta.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 21.04.2007 20:19

Hyvä!!! Täyttä asiaa, näinhän se juuri toimiikin ja yleensähän lakat ovat notkeampia, joten mitä useampi lakkakerros niin lopputuloksesta tulee paras sää ja aurinkosuoja ja mikä parasta ns. "pianopintakin" saavutetaan kuin vahingossa, omaksi ja naapureiden iloksi.

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 22.04.2007 22:35

Saattaa olla että syksyllä joutuu kiroamaan niin prkeleesti tai sitten ei....
Lakkasin Jenun kyljet vesirajasta alaspäin kahteen kertaan Vanhanajan venelakalla (niin, luitte aivan oikein).
Ja vakaasti uskon Hans Alfredsin sanaan että hyvä tuli, useammat lakkakerrokset aivan turhia.
Alle sivelin Vedenkestävää puuöljyä niin paljon kun puu imi.
Ainut hionta ennen öljyämistä 120 paperilla.
Ensimmäinen lakkaus kaksi viikkoa öljyämisen jälkeen, toinen kerros kun pinta oli nihkeä.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 23.04.2007 9:03

Mielenkiinnolla jään odottamaan syksyä ja ensi kevättä kuullakseni kommenttisi siitä miten lakkaus on toiminut. Itseäni on pitkään kiinnostanut tämä "Hans Alfredsin -menetelmä", mutta ei ole tullut tilaisuutta (ja rohkeutta) sitä kokeilla.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 23.04.2007 15:42

Itse lakkasin 6 kerrosta Tonkinoissia pellavaöljykyllästyksen jälkeen ja pari kevättä sen jälkeen pari kerrosta huoltolakkausta.
Tonkinoissia en ohentanut millään, suoraan purkista vaan pensselillä kylkeen ja hyvin on pysynyt. Välihionnat tein karhunkielellä.
Tänä keväänä hion kiillon pois ja vetasen kerroksen tai kaksi taas.
Nyt saattaa lakkaan tulla lorautettua mäntytärpättiä, kun 3l pönttö on puolillaan ollut pari vuotta, niin on varmaan melkoinen kuori ja kokkareita kun sen kuoren hajoitan pöntöstä, joten ohennan hiukan ja siivilöin.
Tonkinoissipönttö kannattaisi käyttökertojen välillä säilyttää väärinpäin, eli kuori tulee pöntössä sinne pohjan puolelle. ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 23.04.2007 17:14

Masa kirjoitti:Itse lakkasin 6 kerrosta Tonkinoissia pellavaöljykyllästyksen jälkeen
Kauanko oli väliä kyllästyksen ja ensimmäisen lakkauksen välillä, eli saiko PÖ kuivua tuon yleisen käsityksen mukaisen ajan (3-8 viikkoa) vai teitko Alfredsit ja vedit lakan nahkean kyllästeen päälle (alle viikko väliä)?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 23.04.2007 20:04

jarsky kirjoitti:
Masa kirjoitti:Itse lakkasin 6 kerrosta Tonkinoissia pellavaöljykyllästyksen jälkeen
Kauanko oli väliä kyllästyksen ja ensimmäisen lakkauksen välillä, eli saiko PÖ kuivua tuon yleisen käsityksen mukaisen ajan (3-8 viikkoa) vai teitko Alfredsit ja vedit lakan nahkean kyllästeen päälle (alle viikko väliä)?
Kyllä siinä pari viikkoa oli kyllästyksen ja lakkauksen väli.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 23.04.2007 20:29

jarsky kirjoitti:Mielenkiinnolla jään odottamaan syksyä ja ensi kevättä kuullakseni kommenttisi siitä miten lakkaus on toiminut. Itseäni on pitkään kiinnostanut tämä "Hans Alfredsin -menetelmä", mutta ei ole tullut tilaisuutta (ja rohkeutta) sitä kokeilla.
Tuo menetelmä on silloin oikea kun kyllästää sateenkaarivärin kyllästysaineella, silloin lakka pitää laittaa ennenkuin kylläste on kuivunut, eli alle viikossa. Johtuen siitä että kyllästysaineessa on kiinanpuuöljyä ja sen kuivuttua ei lakka kestä pinnassa. Näin olen kuullut puhuttavan.

Jos taas kyllästää pellavaöljyllä niin se pitää antaa kuivua kokonaan että saa lakan tarttumaan. Tai sitten pitää vetää vernissaa tai jotain muuta pinnan sulkemiseksi.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23.04.2007 20:49

Minä olen joitakin lakkauksia tehnyt koemielessä Unica Superilla siten että pööllä on ollut vain vajaa vuorokausi (iltapäivällä viimeinen kyllästyskerros ja aamulla lakannut) kuivumisaikaa. Ennen lakkausta vain pyyhkiminen raaalla kareenilla ja lakka päälle. Ei ole mitään eroa verrattuna kuukauden kyllästämisen jälkeen kuivuneisiin pintoihin. Kuivumisnopeus aivan sama ja näkyy jopa pysyvänkin aivan samalla tavalla. Toki olen pysytellyt vähemmän vaativissa kohteissa kuten pihakalusteet, ovet, yms. Jotakin veneen hyttejä tai kansia en ole tällä tavoin lakannut...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17.02.2007 10:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 23.04.2007 21:09

Moro

Minä tässä olen miettinyt että perskele, eikös nyt venettäkin voisi lakata ruiskulla, ihan tavallisella autonmaalaukseen tarkoitetulla vehkeellä. Se pianopinta muuten tulisi aivan helvetin paljon helpommin kuin perinteisin keinoin sutimalla. Vaakasuorat osuudet saattaisi olla niitä helppoja, pystysuorat on sitten aivan eri asia, niissä tarvitaan taitoa ettei tule valumia=riittävän ohkaisia kerroksia.

Olisiko tähän nyt sitten jollain mielipiteitä....VM-oletkos joskus kokeillut?


t. pöhkö mikä pöhkö

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 23.04.2007 21:21

Nuts kirjoitti:Moro

Minä tässä olen miettinyt että perskele, eikös nyt venettäkin voisi lakata ruiskulla, ihan tavallisella autonmaalaukseen tarkoitetulla vehkeellä. Se pianopinta muuten tulisi aivan helvetin paljon helpommin kuin perinteisin keinoin sutimalla. Vaakasuorat osuudet saattaisi olla niitä helppoja, pystysuorat on sitten aivan eri asia, niissä tarvitaan taitoa ettei tule valumia=riittävän ohkaisia kerroksia.

Olisiko tähän nyt sitten jollain mielipiteitä....VM-oletkos joskus kokeillut?


t. pöhkö mikä pöhkö
Jenu on lakattu ruiskulla ympäriinsä ulkoa ja sisältä (no ei pilssiä kuitenkaan), paitsi vesirajan alapuolen lakkasin pensselillä tänä keväänä. Pianopintaa ei tosin ole mutta ei sitä ole tavoiteltukaan.
Ruiskulakkaus on tehty edellisen omistajan toimesta joten itse työstä en voi sanoa mitään. Mutta näyttäisi siltä että on onnistunut.

ekavekara
Viestit: 19
Liittynyt: 03.09.2006 21:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ekavekara » 23.04.2007 22:19

Noniin, tätä vähän hainkin ,kun halusin kyseenalaistaa lakkaasiaa.
Mielestäni "näin on aina tehty ja näin aina tehdään" ajattelutapa joutaa jonnekkin... Onkohan maalifirmojen juttuja nuot kymmenkertaiset lakkakerrokset ja jopa vähän "Elvistelyä"veneen omistajalta.
Luulisi Hans Alfredsinkin mielummin pelaavan varman päälle ja sanovan että vedä vaan 11 kertaa saisi muuten aika paljon myytyä lakkaakin enemmän mutta ei, mies on varma asiastaan ja ei yhdy moisiin lakkakerroksiin.
Aina on aikaa puuveneelle.
Mitä enemmän opin sitä vähemmän luulen tietäväni.

Vastaa Viestiin