Minulla on v.1950 rakennettu pitkäkölinen purjevene. Köli on nykyää varsin epätasainen ja skrubuja täynnä. Vaikuttaako tämä veneen vauhtiin ja millä tavalla kölin saisi parhaiten sileäksi? Olen kuullut, että kölejä hiekkapuhalletaan ja sen jälkeen siloitellaan esim epoksilla. Mitenhän on asian laita?
Toiseksi, viime kesänä vene alkoi hiukan vuotaa ja vuotopaikka saattaisi olla kölin yläreunan ja emäpuun(?) välinen liitoskohta. Tällä hetkellä liitoskohta on saumattu jollakin kovalla valkoisella aineella. Kannattaako tämä valkoinen aine ottaa jollakin konstilla pois ja laittaa uudet aineet tilalle? Miten suosittelette homman tehtäväksi ja mitä ainetta tilalle?
T:Antti
Pari kysymystä kölistä
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
moi,
tein juuri omaan purkkariini seuraavanlaisen operaation: Köli rälläkällä puhtaaksi kaikenlaisista röhnistä - ei kuitenkaan kiillotusta! Sitten 1 kerros ferreksiä tai vastaavaa pintaan (purkista, ei spraylitkua). TÄmän jälkeen sekoitin erään korjauksen jäljiltä ylimääräiseksi jäänyttä epoksia mikropalloihin, jolla sitten lastan kanssa tasoittelin kölin. Sitten hionta epäkeskolla ja vielä uusi kerros ferreksiä päälle. Näin saadaan veneen nopeus kasvamaan se 0.00001 solmua:-)
Vuotojutusta: mikäli vuoto on mainitsemassasi kohdassa, tarkoittaa se maalaisjärjelläni sitä, että vesi saattaa tulla kölipulttien reunoista paattiin sisään. Tässä kannattaisi ehkä harkita kölipulttien löysäämistä siten, että köli putoaa muutaman sentin. TÄllöin voit perehtyä emäpuun alapuolen kuntoon ja mikäli kaikki ok. laitat väliin (erityisesti kölipulttien ympärille) tiivisteeksi esim. sikafleksiä ja kiristät kölipultit takaisin. TÄmä operaatiohan toimii parhaiten siten, että varsinaisesti et liikuta köliä, vaan venettä sen ympärillä. Kun kölipultit ovat auki, venettä tunkataan hyvin varovasti ylöspäin kuitenkin siten, että kölipultit eivät missään tapauksessa tule kokonaan pois aukoistaan.
t:k
tein juuri omaan purkkariini seuraavanlaisen operaation: Köli rälläkällä puhtaaksi kaikenlaisista röhnistä - ei kuitenkaan kiillotusta! Sitten 1 kerros ferreksiä tai vastaavaa pintaan (purkista, ei spraylitkua). TÄmän jälkeen sekoitin erään korjauksen jäljiltä ylimääräiseksi jäänyttä epoksia mikropalloihin, jolla sitten lastan kanssa tasoittelin kölin. Sitten hionta epäkeskolla ja vielä uusi kerros ferreksiä päälle. Näin saadaan veneen nopeus kasvamaan se 0.00001 solmua:-)
Vuotojutusta: mikäli vuoto on mainitsemassasi kohdassa, tarkoittaa se maalaisjärjelläni sitä, että vesi saattaa tulla kölipulttien reunoista paattiin sisään. Tässä kannattaisi ehkä harkita kölipulttien löysäämistä siten, että köli putoaa muutaman sentin. TÄllöin voit perehtyä emäpuun alapuolen kuntoon ja mikäli kaikki ok. laitat väliin (erityisesti kölipulttien ympärille) tiivisteeksi esim. sikafleksiä ja kiristät kölipultit takaisin. TÄmä operaatiohan toimii parhaiten siten, että varsinaisesti et liikuta köliä, vaan venettä sen ympärillä. Kun kölipultit ovat auki, venettä tunkataan hyvin varovasti ylöspäin kuitenkin siten, että kölipultit eivät missään tapauksessa tule kokonaan pois aukoistaan.
t:k