Sivu 1/1
Epoksoitu puuvene?
Lähetetty: 09 Huhti 2004 16:53
Kirjoittaja Veli-Matti
Fundeerasin tuossa sinisiä ajatuksia tulevasta veneestäni kun irroittelin Bertta-Lotasta alimmaista lautaparia. Kehittelin ajatusta rungosta joka olisi tehty pyöreään ponttiin höylätyistä 15 mm vahvoista ja n. 100mm leveistä mäntylaudoista epoksilla liimaalla muotokaarien päälle. Sisälle ei tulisi varsinaisia kaaria ollenkaan vaan laipiot samasta tavarasta liimaamalla. Ulkopuolelle epoksilla pari kolme kerrosta kangasta, mutta sitten mieleen jysähti että eihän se sitten olisikaan puuvene vaan ihan lasikuidutettua vastaava kampe...
Mutta kestäisiköhän tuommoinen rakenne 8-9 metrisessä veneessä?
Lähetetty: 09 Huhti 2004 16:59
Kirjoittaja jansix
tere ! jenkkien wooden boat lehdissä näitä vastaavia rakenne selostuksia muistelen nähneeni. ja on kovassa huudossa lahden takana käsittääkseni. mutta onko se sitte puuvene tosiaan? lehdet löydät oulun pää kirjastosta.
Lähetetty: 09 Huhti 2004 17:18
Kirjoittaja Veli-Matti
Niin ei kait siinä ole lasikuituun verrattuna muuta kuin että on läpinäkyvää..
Lähetetty: 09 Huhti 2004 18:41
Kirjoittaja KIMI
Lasikuituveneen ja epoksilla laminoidun puuveneen erona on ainakin se että voit käyttää veneen rakentamisessa puuta. Varsinainen muoto veneeseen haetaan höylällä ja hiomapaperilla, joskin myös runkoon laminoitava kangas täytyy hioa ainakin saumakohdistaan tasaiseksi. Voisit esimerkiksi kasvattaa laudan/riman paksuutta jolloin ulkopuolelle laminoitavan kankaan paksuus minimoitaisiin, tällöin kangas on lähes näkymätön ja veneessä ainakin näkyisi paljon puuta.
Tuon kokoluokan vene rakenteen osalta kestää kyllä kaarineen, pohjatukkineen, polvioineen, laipioineen jne.
Lähetetty: 09 Huhti 2004 21:50
Kirjoittaja Veli-Matti
Ihan samalla laillahan niitä tehdään "puulasikuituveneitä" mm. Runni- veneet ovat tällaisia rimaveneitä jotka sitten kuidutetaan uudekseltaan. Siis eipä erona epoksoituihin veneisiin ole muuta kuin päällystysmateriaali. Suurimmat Runneista ovat muistaakseni jotain 12 metrisiä.
Tarkoitin kylläkin tuossa kysymyksessäni että miten tuon kokoluokan vene kestäisi kaarittamattomana...
Lähetetty: 13 Huhti 2004 09:56
Kirjoittaja terhohalme
Veneessä täytyy aina olla kaaria tai laipiota, jotka lisäävät veneen kiertojäykkyyttä. Tiheä kaaritus, esim 0,6 m välein voidaan korvata 2-3 laipiolla, mutta se edellyttää laudoituksen kuiduttamista molemmin puolin. Hartsina käytetään epoksia ja lasilujitteena multiaksiaalia, esim -45/45. Tässä n. 8-9 m veneessä laudoutuksen sisäpuolella vähintään 900 g/m ja ulkopuolella 1200 g/m. Kerros on niin paksu, että puu ei enää näy kunnolla läpi, joten se maalataan, mieluiten 2-komponenttisella polyuretaanimaalilla.
Jos vene kaaritetaan ja sen runkorakenne on muutenkin "normaali" lasikuidutus voi olla ohuempi, ulkopuoli esim 300 g/m lasikangas, joka tulee täysin läpinäkyväksi ja voidaan jättää lakkapinnalle.
Katkokuitumattoa ei kannata käyttää, sen lujuus ei riitä ja se tarvitsee tolkuttomasti hartsia. Katkokuitumattoa ja polyesterihartsia on kyllä menestyksellisesti käytetty työ- ja kalastusveneissä lähinnä jäissäajokyvyn parantamiseksi. Näissä veneissä runkorakenne on tarpeeksi luja ilman kuidutustakin.
Lähetetty: 13 Huhti 2004 11:44
Kirjoittaja Veli-Matti
Kiitos, tulihan se sieltä kun vähän potkii ;)
Elikkä seuraavassa unessa alan pasutella haaveveneeseeni sitten kaaria... :)
Puu-epoksi veneen rakentaminen
Lähetetty: 19 Huhti 2004 21:43
Kirjoittaja Lill-Klas
Erittäin paljon tietoa löytyy Norjalaiselta aiheeseen erikoistuneelta nettisivulta,
http://www.njordforum.no
Valitettavasti hakkerit ovat tuhoneet heidän foorumin joten se ei ole nyt toiminnassa.