Lähetetty: 19 Touko 2003 15:10
Moro!
Lohko on todennäköisesti valurautaa ja sen pystyy kyllä hitsaamalla korjaamaan, jos osaa homman. Eli ensin reiän alue pitää puhdistaa hyvin, öljyt pois liuottimella ja maali hiomalla. Kovin suurelta alueelta maalia ei tarvitse hioa, pari senttiä reiän ympäriltä riittää. Mikäli käytössä on MIG -hitsauskone, voi reiän hitsata silläkin umpeen pientä virtaa käyttämällä ja max. 10mm pitkä palko kerrallaan, jotta jännitykset tasaantuvat kappaleen välillä jäähtyessä. MIGin sauma normaalilangalla on riittävän pehmeä valulle.
Mikäli käytössä on tasasuuntaaja, osta kaupasta valuraudalle tarkoitettuja puikkoja, kytke tasasuuntaajan miinusnapa puikkoon (lämmöntuonti on näin vähäisempää) ja hitsaa taas hyvin lyhyitä saumoja antaen kappaleen jäähtyä ennen uutta saumaa käden lämpöiseksi.
Toinen tapa korjata pieni reikä on porata reiän kohdalle suurempi reikä, siihen kierteet ja lukitusnesteellä ruuvi perään. Näin ei tarvitse pelätä veneen palamista hitsauskipinöistä.
Kolmas tapa, ja sekin käytännössä hyväksi kokeiltu, on puhdistaa reikä ja sen ympärys öljystä yms. hyvin liuottimella, poistaa taas maalia reiän ympäriltä hiomalla sekä karhentaa vähän maaliakin ja liimata paikasta ja reiästä riippuen tikkuaskin...tupakka-askin kokoinen pellinpala sikaflexllä lohkon kylkeen. Ainakin 221:llä pysyy.
Eli ohjeet helpottuivat loppua kohti, sinuna kokeilisin ensin tuota ruuvikonstia, sitten voi jatkaa vielä kahdella tavalla, mikäli ei onnistunut. Jos sikaflexillä liimaa, niin pitää muistaa, että öljykanavassa voi olla painetta ja sen yksikkö on (ollut) kiloja neliösentille, eli mitä isompi aukko, sitä suurempi voima paikkaan kohdistuu. Käyttäisin sikaa nuppineulan pään kokoisiin reikiin ja pikku halkeamiin, vaikka tuhtia tavaraa onkin. Hitsaus on kriittisin tapa kohdan öljyttömyyden suhteen.
t.Matti
Lohko on todennäköisesti valurautaa ja sen pystyy kyllä hitsaamalla korjaamaan, jos osaa homman. Eli ensin reiän alue pitää puhdistaa hyvin, öljyt pois liuottimella ja maali hiomalla. Kovin suurelta alueelta maalia ei tarvitse hioa, pari senttiä reiän ympäriltä riittää. Mikäli käytössä on MIG -hitsauskone, voi reiän hitsata silläkin umpeen pientä virtaa käyttämällä ja max. 10mm pitkä palko kerrallaan, jotta jännitykset tasaantuvat kappaleen välillä jäähtyessä. MIGin sauma normaalilangalla on riittävän pehmeä valulle.
Mikäli käytössä on tasasuuntaaja, osta kaupasta valuraudalle tarkoitettuja puikkoja, kytke tasasuuntaajan miinusnapa puikkoon (lämmöntuonti on näin vähäisempää) ja hitsaa taas hyvin lyhyitä saumoja antaen kappaleen jäähtyä ennen uutta saumaa käden lämpöiseksi.
Toinen tapa korjata pieni reikä on porata reiän kohdalle suurempi reikä, siihen kierteet ja lukitusnesteellä ruuvi perään. Näin ei tarvitse pelätä veneen palamista hitsauskipinöistä.
Kolmas tapa, ja sekin käytännössä hyväksi kokeiltu, on puhdistaa reikä ja sen ympärys öljystä yms. hyvin liuottimella, poistaa taas maalia reiän ympäriltä hiomalla sekä karhentaa vähän maaliakin ja liimata paikasta ja reiästä riippuen tikkuaskin...tupakka-askin kokoinen pellinpala sikaflexllä lohkon kylkeen. Ainakin 221:llä pysyy.
Eli ohjeet helpottuivat loppua kohti, sinuna kokeilisin ensin tuota ruuvikonstia, sitten voi jatkaa vielä kahdella tavalla, mikäli ei onnistunut. Jos sikaflexillä liimaa, niin pitää muistaa, että öljykanavassa voi olla painetta ja sen yksikkö on (ollut) kiloja neliösentille, eli mitä isompi aukko, sitä suurempi voima paikkaan kohdistuu. Käyttäisin sikaa nuppineulan pään kokoisiin reikiin ja pikku halkeamiin, vaikka tuhtia tavaraa onkin. Hitsaus on kriittisin tapa kohdan öljyttömyyden suhteen.
t.Matti