Wikström w-1:n öljyvuoto....

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 19.05.2003 15:10

Moro!
Lohko on todennäköisesti valurautaa ja sen pystyy kyllä hitsaamalla korjaamaan, jos osaa homman. Eli ensin reiän alue pitää puhdistaa hyvin, öljyt pois liuottimella ja maali hiomalla. Kovin suurelta alueelta maalia ei tarvitse hioa, pari senttiä reiän ympäriltä riittää. Mikäli käytössä on MIG -hitsauskone, voi reiän hitsata silläkin umpeen pientä virtaa käyttämällä ja max. 10mm pitkä palko kerrallaan, jotta jännitykset tasaantuvat kappaleen välillä jäähtyessä. MIGin sauma normaalilangalla on riittävän pehmeä valulle.
Mikäli käytössä on tasasuuntaaja, osta kaupasta valuraudalle tarkoitettuja puikkoja, kytke tasasuuntaajan miinusnapa puikkoon (lämmöntuonti on näin vähäisempää) ja hitsaa taas hyvin lyhyitä saumoja antaen kappaleen jäähtyä ennen uutta saumaa käden lämpöiseksi.
Toinen tapa korjata pieni reikä on porata reiän kohdalle suurempi reikä, siihen kierteet ja lukitusnesteellä ruuvi perään. Näin ei tarvitse pelätä veneen palamista hitsauskipinöistä.
Kolmas tapa, ja sekin käytännössä hyväksi kokeiltu, on puhdistaa reikä ja sen ympärys öljystä yms. hyvin liuottimella, poistaa taas maalia reiän ympäriltä hiomalla sekä karhentaa vähän maaliakin ja liimata paikasta ja reiästä riippuen tikkuaskin...tupakka-askin kokoinen pellinpala sikaflexllä lohkon kylkeen. Ainakin 221:llä pysyy.
Eli ohjeet helpottuivat loppua kohti, sinuna kokeilisin ensin tuota ruuvikonstia, sitten voi jatkaa vielä kahdella tavalla, mikäli ei onnistunut. Jos sikaflexillä liimaa, niin pitää muistaa, että öljykanavassa voi olla painetta ja sen yksikkö on (ollut) kiloja neliösentille, eli mitä isompi aukko, sitä suurempi voima paikkaan kohdistuu. Käyttäisin sikaa nuppineulan pään kokoisiin reikiin ja pikku halkeamiin, vaikka tuhtia tavaraa onkin. Hitsaus on kriittisin tapa kohdan öljyttömyyden suhteen.
t.Matti

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 22.05.2003 23:15

Valurauta lohkon pinta hiottiin maaleista puhtaaksi n.5x5cm alueelta, karhennettiin hyvin ja puhdistettiin. Sitten reilun kokoinen palanen loctiten 2-komponenttimetallia voimakkaasti painamalla reiän päälle ja tasoitus, paikasta tuli n. 3cm halkasisijaltaan, reikä oli muutaman millin kokoinen ja öljykanavan päällä. Paikka "jäähtyi" yön yli ja seuraavana päivänä koekäytön jälkeen näytti siltä että paikka pitää ja vedettiin maali päälle. Nyt parin tunnin ajon jälkeen tilanne näyttää aika lupaavalta. Hullulta tuntuu paikata moottorin lohkoa "sinitarralla" mutta mikäs siinä jos pysyy kiinni... ;-)
Tässä aine: http://www.loctite.fi/News/news45.htm
terv.timo

paakari
Viestit: 4
Liittynyt: 30.05.2003 14:42

Viesti Kirjoittaja paakari » 30.05.2003 14:56

Moro!
Itselläni oli W-1:n kanssa sama ongelma, kun tyhmyyttäni eräänä syksynä en avannut tyhjennyshanaa käyttöjen välillä. Yöllä oli pakkanen halkaissut lohkon. Lohko on joistain kohdista todella ohutta valua, ja hitsaaminen ei taatusti onnistu taitamattomalta. Älä ihmeessä hitsaa koskaan itse jos et varmasti osaa hitsata vanhaa valua, ei nimittäin ole ihan yksinkertaista. Itsekin olen hitsaillut migillä, mutta teetin tämän ammattilaisilla ja hyvä tuli. Vuoto oli omassani vesikanavassa.
P.K.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 02.06.2003 16:46

Moro!
Hyvä kun tuli kuntoon! Kyllä hyvä sinitarra pysyy melko mukavasti, jos paikka ei tule kovin kuumaksi ja pohjat (=puhdistus) on tehty hyvin. Tiedän 2 Volvo-Pentaa, jotka kulkevat sikapaikka lohkossa jäätymisen vuoksi ja yhden Wickströmin, joka on myös paikattu samalla systeemillä. Noissa porausjutuissa jäi muuten sanomatta, että öljykanava pitää tietty sen jälkeen huuhdella sisäpuolelta, mutta olisit varmaan sen äkännyt itsekin.

t.Matti

Vastaa Viestiin