Tapista asiaa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Tapista asiaa

Viesti Kirjoittaja seppok » 14.04.2003 22:53

Mäntyfiskarissani Stellassa on kaksi tapinreikää ja vastaava määrä puutappejakin toki löytyy. Joka kevät näihin aikoihin mieleen tulee ajatus että jospa ne tapit tulevana kesänä pettävät kun vene on yksin laiturissa ja mitä siitä seuraa. Vielä niin ei ole käynyt mutta...

Kavereilla olen nähnyt metalliputkisia virityksiä joihin metalliset tappia vastaavat ruuvaillaan hienosti ja pitävän näköisesti kiinni. Kävin kerran kysymässä jostain Maritimista tai vastaavasta josko olisi kaupan sellaisia Stellaankin mutta joko ei ollut tai en tullut oikein ymmärretyksi.

Nyt ne juuri ja juuri ehtisi laittaa ennen turvottamisen aloitusta jos saisin vinkin että mistä ja miten!

seppok

Viiru
Viestit: 38
Liittynyt: 14.04.2003 12:34
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Viiru » 15.04.2003 8:09

Ovatko reiät semmoisia, jotka pitää saada syksyllä auki? Eikös sellaisia pohjaproppuja ole saatavissa, joissa on ruuvattava tulppa?

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 15.04.2003 8:45

Kyllähän ne tapit on syksyllä toki otettava pois jotta pilssin saa kuivaksi.

Etsiskelen juuri mainitsemaasi pohjaproppu+tulppa -yhdistelmää puutappien korvikkeeksi mutta kun ei kerta kaikkiaan tunnu kaupoista löytyvän.

Ymmärrän kyllä että pohjaproppubisneksen varaan ei voi koko kaupantekoa rakentaa mutta olen kyllä vielä siinä käsityksessä että lähes kaikissa puuveneissä on jonkinlainen tapinreikäratkaisu, joillakin todistettavasti jopa pohjaproppu+tulppa.Siksi kyselin.

seppok

Sasita
Viestit: 3
Liittynyt: 14.04.2003 12:45

Viesti Kirjoittaja Sasita » 15.04.2003 9:32

Meidän purjeveneemme pohjassa on sellainen Maritimista ostettu messinkinen tapinreiän virkaa tekevä vimpain. Tukeva putki (halkaisija n. tuuman?), jossa on vielä tukevampi kauluri, johon saa ruuvattua vastakappaleen siististi kiinni ja reiän tukevasti tukkoon. Eli oikeasta paikasta olet etsinyt ja valmiiksi ajateltuja rarkaisuja löytyy maailmasta. Hintaa en valitettavasti muista, luultavasti se oli sapettavan paljon. Kuvastosta tuo tietysti löytyisi ihan yhtä vaikeasti kuin Maritimin nippelihyllyiltäkin, ei vain ole lämyskää just nyt käytettävissä. Toivoa kuitenkin siis on. 8)

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.04.2003 9:34

Etsimäsi ruuvi on sellainen 60 milliä halkaisijaltaan oleva messinkilevy, jossa on 19 millin messinkinen kierreproppu o-renkaalla tiivistettynä. Niitä löytyy kyllä Maritimilta, kävin juuri ostamassa viime kesänä. Ei nyt löydy verkosta kuvaa, mutta kun eksyt hyllylle, jossa on venttiileitä ja muuta tavaraa, niin siellä se jossain lähistöllä luuraa.

Toinen vaihtoehto olisi ruuvilla tai vivulla "turpoava" kuminen tappi, joka pysyy turvallisemmin paikallaan, tuota metallilätkää varten kun pitää talttailla aika iso upotus pohjaan.

Hyvin lyöty puutappi pysyy yllättävän hyvin paikallaan. Muista aina, että tapin on oltava pehmeämpää puuta kuin laudoitus, jotta se puristuu kasaan eikä tärvele lautaa tai kölipuuta. Samalla se turvotessaan tiivistää myös paremmin. Liian tiukkaan ei tappia sovi laittaa, se voi turvotessaan halkaista koko laudan.

Pekka

ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14.04.2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 15.04.2003 10:14

Tappipuusta: Mikä on pehmeäpää puuta kuin mänty? Kuusi? Leppä?
Antti

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 15.04.2003 13:39

Kiitos vastauksista, onpa turvallista mennä Maritimiin kun nyt tietää lähes hyllyn tarkkuudella mistä etsimänsä löytää.

Jos vielä heittäytyisi itaraksi ja pistäisi toisen tapinreiän pysyvästi tukkoon puutapilla jonka sitten katkaisisi laudan molemmilta puolilta niin millähän aineella tuo pysyvyys tulisi parhaiten varmistettua? Jotenkin tulee aina ensin mieleen sikaflex mutta kun olen oppinut karttamaan sen laittamista turpoavien lautojen väliin niin sopineeko tuo sitten tähänkään saumaan?

Seppo

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.04.2003 14:28

Tapinreikien tukkiminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Kun niitä on kaksi, niin oletan, että vene on suurempi fiskarimallinen vene, ja tapinreiät alimmissa laudoissa molemmin puolin köliä. Jos nyt tukit toisen, niin sille puolen jää helposti sentin paksuudelta vettä kun kölipuu on patona veden ja tapin välissä. Syksyllä sen saa moppaaamalla pois, mutta jos talvella lumi lentää sisään ja sulaa, niin säilytyksen aikana voi tulla inhoja yllätyksiä kun sulanut vesi lätäköityy sisään. Siksi niissä siis on usein kaksi tappia.

Jos saat veden valumisen ongelmat selvitettyä niin tapin tukkiminen käy kyllä, mutta ajattelemaasi "kestotappia" vain suoraan reikään tukittuna ei voi käyttää. Noin periaatteessa se ei ole sen vaarallisempi kuin irtotappikaan, mutta käytännössä tuollaisia riskejä ei pidä jättää kiinteäksi ajateltuun rakenteeseen. Turvallinen ratkaisu olisi porata ensin reiän läpi reunat siistiksi, laittaa sen kokoinen tappi epoksilla lautaan kiinni, sitten porata 1/3 suuremmalla poralla vielä pikkuisen isompi tappi puoleenväliin ja tapittaa se samalla tavoin. Silloin oltaisiin jo turvallisilla vesillä, mutta kun harvalla on työkaluja moiseen savottaan niin taitaa olla kuitenkin helpompi laittaa vaikka sitten sellainen kumitappi reikään.

Niiden tappien kanssa on muuten niin, että syiden suunnan pitäisi olla sama kuin laudassa, eli kaikkien tappien pitää olla porattuja. Pitkäaikaisasennuksessa eri suuntiin olevat syyt elävät eri tavalla eikä vain päistään poikki sahattu tappi taitaisi montaa vuotta pysyä millään liimalla.

Niin, ja aiempaan kysymykseen: Kuusi tai haapa käy ihan hyvin, samaten löyhästi kasvanut mänty. Kunhan nyt ei mitään luunkovaa katajatappia ala veneeseensä laittaaan, se syö reiän varsinkin soutuveneessä, jossa sitä joudutaan koko ajan irroittelemaan ja kiinnittämään.

Pekka[/b]

tp
Viestit: 2
Liittynyt: 15.04.2003 20:27
Paikkakunta: hki

ei tappia vaan korkki

Viesti Kirjoittaja tp » 15.04.2003 21:31

Terve vaan.

Palsta on niin tuore (toki erittäin tervetullut) etten vielä hahmota täysin kaikkia sen hienoja ominaisuuksia, mutta toivotaan että vastaukseni päätyy tavalla tai toisella ainakin alkuperäisen kysymyksen esittäjälle.

Siis "köyhän miehen" varma ja toimiva vaihtoehto puuveneen tyhjennyspropuksi on tämä: reikä on n. 19mm, johon keväällä lyödään sopiva viinipullon korkki Sikalla siveltynä. Nuijitaan kevyesti sisään ja loput leikataan puukolla pois. Syksyllä se poistuu jälleen 19mm kairalla (ilman sähköporaa, huom.), tai vaikka linkkarilla, jos työkalut eivät ole käsillä. Lisäetuna erilaisiin metalliheloihin nähden on se, että reiän voi sijoittaa mahdollisimman alas pilssissä.

Näin olen ainakin 20 vuotta toiminut yhden ja saman tyhjennysreiän kanssa. Pitää kuin tauti ja reikäkin on kuin "uusi". Vene on troolari 50-60 -luvun vaihteesta, havupuuta. Luotan korkkiin sata kertaa enemmän kuin o-renkaisiin.

Tiivistä kesää.

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Messinkinen läpivienti

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 16.04.2003 8:54

Moi.

Tilasin juuri eilen kaksi tollaista messinkistä läpivientiä ja hinta näytti olevan Maritimin katalogissa n. 7,9 € / kpl joten ei mitenkään mahdoton hinta erittäin toimivasta pohjapropusta.
Asensin ko vermeen edelliseen paattiin , keskikokoinen scylla, ja olin erittäin tyytyväinen viritykseen eli voin suositella.
Nyt toinen tulee rakenteilla olevaan vaneripaattiin jossa pohja on 9 mm vansua joten ehkä joudun hieman niistämään pituudesta pois. Vansuun on hankala tehdä muunlaista pohjaproppuratkaisua johtuen materiaalin taipumuksesta imeä vettä saumasta kuin sieni ja lahoahan siitä seuraa. En jaksa uskoa että jatkuvasti irroitettava tappi ei söisi epoksia tai sikaan pois reiän ympäriltä, siksi ko ratkaisu.
Terv. Jouni Vartiainen

henx
Viestit: 35
Liittynyt: 16.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Tappiasiaa

Viesti Kirjoittaja henx » 16.04.2003 21:21

Olen itsekin aikeissa vaihtaa tapin materiaalia ja muotoa. Omassa mahonkifiskarissani on vain yksi pohjatappi. Vene on rakennettu -70-luvun alkupuolella. Aikaisemman omistajan tietojen mukaan, siinä ei koskaan ole mitään muuta tappia ole ollut kuin apteekista ostettu korkkikorkki. Sen hyvät puolet on ne, ettei se lahoa. Se tiivistyy reiän reunoja vasten tiiviin hellävaraisesti. Apteekissa ne eivät kummosia maksa. Kokoja kuulema löyrtyy.
Tosin olen kyllä aikonut vaihtaa Maritim-malliin. Tiedän sen toimivan hyvin, koska entisessä veneessäni oli semmoinen.
Työn iloa kaikille pressun alla rapsuttelijoille. Henx

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

tapista asiaa

Viesti Kirjoittaja kuunari » 22.05.2003 23:58

käyttämätön viinipullon korkki on toiminut ainakin meillä jo yhden sukupolven ajan. korkki reikään ilman mitään tököttejä niin sen saa myös pois syksyllä. ja pitää.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 06.06.2003 8:59

Tappeina on mulla Valkeakoskelta Erosen veneliikkeestä ostetut kumitulpat! niitä on montaa kokoa eivätkä maksa juuri mitään...
Ideahan on se että kumitapin sisässä on ruuvi ja alapuolella prikka ja mutteri (mutteri ei pääse pyörimään.) sitten päälipuolella on myös prikka ja "ruuvin" päässä metallirengas jota kääntämällä ruuvi/mutteri-yhdistelmä kiristyy, kumitappi puristuu kokoon ja "turpoaa" tiiviiksi!
semmosiahan voisi itekkin tehdä vaikka minkä kokosia....
Oliskos siitä apua?

tuomas
Viestit: 1
Liittynyt: 06.06.2003 17:27
Paikkakunta: helsinki

tapista asiaa

Viesti Kirjoittaja tuomas » 06.06.2003 17:37

omaan purjeveneeseemme ollaan tehty korkkipuinen tappi joka kevät. tarkoitukseen sopii kotiviinikaupasta saadut korkit, joita voi muotoilla haluttuun kokoon. pitävät hyvin, takuulla riittävän pehmeä ettei jauha tappireikää väljäksi.toimii hyvin ja on edullinen. (lähes ilmainen. näin on tehty vuosia, ilman ongelmia.

Vastaa Viestiin