Tunnistattekohan purjeveneen mallin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Tunnistattekohan purjeveneen mallin

Viesti Kirjoittaja Jape » 25.03.2007 22:16

Minä kun en näistä purjeveneistä mitään tiiä niin osaako joku sanoa että mikä vene tämä on. Runko näyttäisi olevan mahonkia ja jollain on köliremontti jäänyt kesken. pituutta on joku 11 metriä ja painoa ollut joskus viisi tonnia.

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 26.03.2007 14:10

Mielenkiintoinen kysymys Japelta. Onko siinä kansirakenteita jäljellä? Näyttää enemmän kilpa- kuin perheveneeltä. Silloin se voisi olla jonkun säännön mukaan suunniteltu ja toteutettu yksilö. Iäksi veikkaisin alle 50 vuotta (tää on tosiaan pelkkä veikkaus). Onhan siinä pitkä köli mutta keula ja perä näyttävät meikäläisen silmään vähän uudemmalta. Mistä päin muuten tällaisen löysit?
- Petri

puupiä
Viestit: 77
Liittynyt: 22.06.2006 8:54

Viesti Kirjoittaja puupiä » 26.03.2007 14:31

Voisikohan se olla 6mR?
Hai on pari metriä lyhempi, muuten vähän tuon oloinen...

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 26.03.2007 14:56

No Haihan tuo ei ole, mutta 6mR minullekin siitä tulee mieleen. Ja vuoden -64 jälkeen rakennettu, eli ns. moderni kutonen. No, tämä oli vain villi aloittelijen arvaus.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 26.03.2007 22:44

Kansirakenteista en tiiä mitään, enkä edes tiiä että missä kyseinen vene on. Tuossa jonkin aikaa sitten juttelin ihmisen kanssa joka mainitsi että heillä on navetan ylisillä veneprojekti ja pyysin lähettämään kuvia.
Sen verran omistaja tietää että se on ollut siellä kymmeniä vuosia.

Tuo takakansi on mielestäni erikoinen kun siinä on tuollainen kulma ja se laskee taaksepäin, mutta ei kuitenkaan niin että se menisi veteen asti.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 27.03.2007 9:26

Jape kirjoitti:Tuo takakansi on mielestäni erikoinen kun siinä on tuollainen kulma ja se laskee taaksepäin, mutta ei kuitenkaan niin että se menisi veteen asti.
Vatorin historiikista muistelisin, että kansainvälisessä 5.5 luokassa takakansi laskisi tuolla tavalla.
Luokan kotisivuilla olevissa kuvissa
http://www.5.5class.org/album/album.html
näkyy noita laskevia kansia.
Esim. http://www.5.5class.org/album/ger29.html

Hannu

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27.03.2007 11:27

Näissä konstruktioluokissa (5.5, 6 jne.) tuo perän malli voi vaihdella aikakauden maun mukaan. 5.5:ksi tämä vene on minusta kyllä liian suuri ja painava, ehkä jopa kutoseksi. Tuollaisia rajuja negatiivisia periä en muista nähneeni ennen 60-lukua rakennetuissa veneissä, mutta enhän minä paljoa tiedä, saati sitten muista. Jos vene on oikeasti vanha, niin voisiko tuo perän malli olla tulosta jostakin remontointiyrityksestä?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 27.03.2007 11:58

Tämä kuva 5.5:stä kyllä muistuttaa aika lailla tuota Japen kuvaa. http://www.5point5.fi/55/index.php?opti ... &Itemid=36
Ehkä tuolla luokkaliitossa joku osaisi vastata ihan faktapohjalta.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27.03.2007 12:20

M.O.T. Eli tulipa taas todistetuksi etten mitään tiedä. Tuollainen perä on siis jo vuonna 1953 rakennetussa veneessä. Koko tosin tässäkin 5.5:ssä on runsaasti alle tuon 11 metrin (9,88 m).
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 27.03.2007 13:20

Moi.

On aika iso kyllä 5.5 ksi.
Kutoseksi voisi mennä.

Onko mahonkia ?
Ja tehty traditionaalisesti tasaumaan vai liimatuilla laudoilla ?

Aleksi

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 27.03.2007 15:57

Tuo voisi olla Experiment-nimisen femfemman sisaralus. Experimentissä on tuollainen hyvin pitkä ja loiva negatiivinen perä - ja muutenkin veneen muoto on pitkälle samanlainen. Paino vain pistää askarruttamaan: viisi tonnia on musta femfemmalle liikaa ja nuo ovat hyvin kevytrakenteisia veneitä.

k

isoaa
Viestit: 10
Liittynyt: 22.04.2003 12:34

Viesti Kirjoittaja isoaa » 27.03.2007 21:18

Sattumoisin selailin tänään nettiä ja löysin sieltä tuollaisen veneen. Tosin ainoa yhteinen tekijä molemmissa on perän malli ja rakennusmateriaali.

http://www.boatshop24.com/web/fi/suchen ... lcount=201
Antti

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 27.03.2007 22:20

Olisikohan tuossa alkuperäisessä tiedustelussa tullut mahdollisesti pieni virhe painon arvioinnissa, koska muuten nuo edellämainitut venetyypit sopisivat aika hyvin kuvien raamaihin. Tai sitten vene on omarakenne , kopio jostakin ja unohtunut paremman käytön puutteessa varastoon. Epäilisin jonkun 5,5 , tai 6 mR:n joutuvan noinkin pitkäksi ajaksi "karkuteille"

matias1953
Viestit: 32
Liittynyt: 18.05.2006 20:43
Paikkakunta: Helsinki, Rantasalmi

purjevenevanhus

Viesti Kirjoittaja matias1953 » 27.03.2007 23:26

Ei oikein vaikuta kuutoselta. Pituus, pieni peräsin ja pienehkö köli eivät riitä kuutoselle. Tieto painosta ylittää jopa kuutosen painon, mikä vaikuttaakin virheeltä. Maston ja puomin mitat veisivät arviota melkoisesti eteenpäin. Purjeistahan tuon suoraan lukisikin.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: purjevenevanhus

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 28.03.2007 8:44

matias1953 kirjoitti:Pituus, pieni peräsin ja pienehkö köli eivät riitä kuutoselle.
Kyllä 11 m on ihan sopiva pituus kutoselle, mutta muissa kohdin saatat olla oikeassa. Tuo 5 tonnia tosiaan saattaisi olla liikaa jopa kutoselle. Eli hyväksytään veikkaus 5.5:ksi olettaen että annetut pituus ja paino ovat hieman epätarkkoja veikkauksia.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Vastaa Viestiin