Sivu 1/1

Kromaus?

Lähetetty: 08 Huhti 2004 14:09
Kirjoittaja trabat
Onko tietoa/kokemuksia, missä pk-seudulla voisi ja missä kannattaisi kromauttaa ruffin ikkuna-(venttiili-)kehykset, valos pronssia.

Pohjatyöt ennen kromausta? Pitääkö/kannattaako hioa itse? Vanhoissa kromeissa/niklauksissa on jonkinverran hiekkapaperin naarmuja.

Kehyksiä on yht 8 kpl ja pienemmät ovat n. 10*30 cm ja isommat n. 25*50 cm.

t. Trabat

Lähetetty: 08 Huhti 2004 15:30
Kirjoittaja MD11C
Tsekkaa esim V-8 Magazine kirjastossa tai jossain kaupassa, sieltä löytyy kromaamojen osoitteita.

Re: Kromaus?

Lähetetty: 09 Huhti 2004 22:28
Kirjoittaja Vipa
trabat kirjoitti:Onko tietoa/kokemuksia, missä pk-seudulla voisi ja missä kannattaisi kromauttaa ruffin ikkuna-(venttiili-)kehykset, valos pronssia.
Itsellänikin oli/on tarve kromauttaa pari pronssista tuuletusventtiiliä (muuten samanlaiset mutta hieman pienemmät kuin kuvassa http://www.2nelonen.net/images/venttiili_osina.jpg ). En itse ainakaan löytänyt pk-seudulta yhtään kromausta tekevää pajaa. Löysin sitten vinkin ( http://www.network54.com/Hide/Forum/thr ... 830&achk=1 ), että Orimattilassa hommaa tehdään, ja sittenpä soitinkin kyseiseen Kromipintaan, http://www.kromipinta.fi/index.html. En ehtinyt kuin kysyä, että tehdäänkö teillä kromaustöitä (puhelimeen vastattiin vain henkilön nimellä) niin vastaus oli tylysti että "Seuraavaan kysymykseen on vastaus että meillä ei kromata mitään mopon osia eikä puskureita.". Kiitin tiedosta ja päätin kokeilla seuraavaa paikkaa.

Lähetin sitten turkulaiseen Niklaamo Rautioon http://www.niklaamorautio.fi/index_fin.html tarjouspyynnön venttiilien kromauksesta heidän sivustollaan olleen tarjouspyyntölomakkeen kautta. Vastausta ei kuulunut muutaman viikkoon, ja sitten päätin soittaa kyseiseen pajaan. Siellä tällaisia kromaushommia kyllä tehtäisiin - hinta vain muodostuisi minun tapauksessani turhan kalliiiksi. Hinta-arvaus oli 50 euroa per venttiili. Uudet saisin tilattua Toplichtiltä Saksasta hintaan 40 eur/kpl + postikulut... Niklaamo Rautiossa ohjeistivat, ettei osia kannattaisi etukäteen hioa, koska heillä vanha kromi poistetaan sähköisesti. Hionnan jäljiltä pintaan kuulemma jää aina vähän kromia jäljelle.

Näyttää nyt siltä, että hion omat kromauksen tarpeessa olleet osani pronssipinnalle, ja yritän vain kiillottaa ne siisteiksi.

Vipa

Lähetetty: 11 Huhti 2004 22:34
Kirjoittaja tvalton
Metsämaan niklaamosta kannattaa kysellä. Hyvän lopputuloksen saamiseksi kannattaa osat puhdistaa niin peilikiiltäväksi kuin mahdollista. Ensin oikein hienolla vesihiekkapaperilla ja lopuksi rättilaikalla. Pintojen tulee olla mahdollisimman puhtaat. Mielestäni kannattaa aina myös harkita onko kauniisti ajan patinoiman esineen kiillottaminen tarpeellista.

Lähetetty: 12 Huhti 2004 19:08
Kirjoittaja Vipa
tvalton kirjoitti:Mielestäni kannattaa aina myös harkita onko kauniisti ajan patinoiman esineen kiillottaminen tarpeellista.
Olen ihan samaa mieltä. Olen tekemässä kannen kunnostamista (kuningaslaudat, parraslaudat, kankaan vaihto) ja samalla tietysti kaikki helatkin tuli otettua irti. Hankin pari 'uutta' tuuletusventtiiliä, jotta sain samanlaiset sekä keulaan että perään, ja typeryyksissäni skrapasin niissä ollutta maalia skrapalla. Pinnat menivät niin naarmuisiksi, että päätin poistaa kromauksen kokonaan. Muut helat tulivat varsin siisteiksi ja puhtaiksi ihan vain hienolla karhunvillalla pyyhkimällä. Edelleenkin niissä on näkyvissä varsin kaunis ajan patina :)

Vipa

Lähetetty: 19 Maalis 2008 12:14
Kirjoittaja Tuomasjukka
Kromaukseen liittyen, mitä pitäisi tehdä kun kromattava messinkikappale on reikäinen ja pahoilla naarmuilla.

Wivella/Windjammerin keulaa suojaa v:n muotoinen "rauta" johon joku on harjoitellut porakoneen käyttöä - näkyvimmillä paikalla on n. kymmenen 3-4 millin reikää. Ikkunanpuitteet on toinen uuskromauksen kohde, mutta niissä on pahoja syöpymiä.

Tomi

Re: Kromaus?

Lähetetty: 26 Maalis 2011 19:48
Kirjoittaja majo
Moottoripyöräpuolen harrastajien keskustelupalstalla on listattu hyvin eri kromausfirmoja, tässä tiivistelmä:

Loimaan kromaus, Loimaa
Amoila, Espoo
A-kromi, Perniö
Wittmann, Puola
Niklaamo Rautio, Turku
Krom-Teknik, Ruotsi

Näistä ilmeisesti ainakin A-kromi ja Amoila tekee myös pieneriä.