Olen seitsemättä päivää,kyllästämässä pellaväöljy,aspergol,tärpätti seoksella tasasaumaista mahonkista purkkaria,veden alaista osaa.
Jotkut kohdat jää tahmeiksi,sen huomaa pensselin vedoissa ,ettei pensseli meinaa luistaa hyvin.Oisko ,ettei näissä kohdin seos ole imeytynyt vaan muodostuu kerrokseksi pintaan.Paatti on kuiva raappasin sen jo syksyllä.
Vai oiko epäkeskohionnassa jäänyt jokin kiillottunut kalvo pintaan,ettei
näistä seos menisi läpi.Kannttaako vähän kuivattaa ja hiomalla yrittää
aukasta vai odotella lämpösempiä kelejä jos imeytyminen alkaisi.
Ferrexiä olen kahteen kertaan ajatellut öljyämisen jälkeen.Vai olisiko
primeri,lyijymönjä ,ferrexin alle laitettava.Vene järvikäytössä.
Kyllästyksestä vielä
-
Moi! Jos se muuttui tahmeaksi vasta päivien myötä, voi olla että se jo jähmettyy eli polymerisoituu pinnassa, kun imeytyminen hidastuu ja lakkaa. Ihmettelen kyllä että se kuiva puu jo olisi, kun talvikin oli tuollainen paljon nollan kahta puolta, ainakin etelässä. Se onko kyseessä jokin maalijäämä tai vernissa, puun pintaan imeytynyt, on vaikea sanoa näkemättä. Enkä tiedä onko siihen parempaa katsojaa kuin itse kapteeni!
Mutta muistaakseni jähmettynyt öljy oli vielä kuitenkin liukasta vedellessä, siihen ei vain imeytynyt enää. Ei hitsi, itse asiassa, en muista enää.
Lyijymönjä tulisi ensimmäiseksi maaliksi. Ferrex oli lyijymönjää joskus aikoinaan, mutta kai se siihen kanssa hyvä on?
Ei tästä tainnut olla juurikaan apua, joten kuunnellaan. :)
Mutta muistaakseni jähmettynyt öljy oli vielä kuitenkin liukasta vedellessä, siihen ei vain imeytynyt enää. Ei hitsi, itse asiassa, en muista enää.
Lyijymönjä tulisi ensimmäiseksi maaliksi. Ferrex oli lyijymönjää joskus aikoinaan, mutta kai se siihen kanssa hyvä on?
Ei tästä tainnut olla juurikaan apua, joten kuunnellaan. :)
-
Onkohan sitten tärpätillä nopeammin jähmettyvä ominaisuus pellavaöljyn suhteen? Että pineenitärpätti antaisi enemmän aikaa imeyttää?
viewtopic.php?p=2341#2341
Mutta kyllähän sitä yleensä neuvotaankin ensimmäisen vuorokauden olevan tärkein kyllästyksessä, jossa saa huiskia täyttä höyryä! Ja mieluummin useammin käsin ja kellon ympäri. Ja mintaa tuntia ei saisi välillä nukkuakaan, kun jo sama jatkuu. Eli se pääosa aineesta on saatava sinne suunnilleen jatkuvaan syöttöön. Montaa päivää se ei niin hyvin imeydy ja jatkopäivät siitä olisivat enemmänkin täydentämistä, haihtuvan osuuden täyttöä.
Tällaiset ohjeet minä olen saanut ja hyvin ne ovat toimineet. Kyllästys ja kyllästys, kylläinen ja kylläinen - se on käytännössä suhteellistakin. Toinen sanoo kyllästäneensä ja ainetta ei ole mennyt kuin kymmenen litraa. Joopa joo. Yksi taas täydentää vielä haihtuvan tärpätinkin osuuden. Tietysti voihan se olla niinkin, ettei sinne kertakaikkiaan mene paljoa, että siellä on vanhaa tai luontaista jäljellä.
Niin ja siitä puun kuivuudesta, että paljon vaikuttaa sekin, mihin aikaan vene on syksyllä nostettu. Mutta kuiva ja kuiva, mitä sekin tarkoittaa ja kuinka paljon vettä siellä oikeasti on?
viewtopic.php?p=2341#2341
Mutta kyllähän sitä yleensä neuvotaankin ensimmäisen vuorokauden olevan tärkein kyllästyksessä, jossa saa huiskia täyttä höyryä! Ja mieluummin useammin käsin ja kellon ympäri. Ja mintaa tuntia ei saisi välillä nukkuakaan, kun jo sama jatkuu. Eli se pääosa aineesta on saatava sinne suunnilleen jatkuvaan syöttöön. Montaa päivää se ei niin hyvin imeydy ja jatkopäivät siitä olisivat enemmänkin täydentämistä, haihtuvan osuuden täyttöä.
Tällaiset ohjeet minä olen saanut ja hyvin ne ovat toimineet. Kyllästys ja kyllästys, kylläinen ja kylläinen - se on käytännössä suhteellistakin. Toinen sanoo kyllästäneensä ja ainetta ei ole mennyt kuin kymmenen litraa. Joopa joo. Yksi taas täydentää vielä haihtuvan tärpätinkin osuuden. Tietysti voihan se olla niinkin, ettei sinne kertakaikkiaan mene paljoa, että siellä on vanhaa tai luontaista jäljellä.
Niin ja siitä puun kuivuudesta, että paljon vaikuttaa sekin, mihin aikaan vene on syksyllä nostettu. Mutta kuiva ja kuiva, mitä sekin tarkoittaa ja kuinka paljon vettä siellä oikeasti on?