Moro.
Kyseessä on kannen rimoitus.
Pähkäilen tässä sen kanssa että tulisiko varpekansi olla taivutettu muotoonsa vai lähinnä veistetty muotoonsa ?
Kanteen tulee varpekannen suuntaiset rimat ja mielessä on pyörinyt että veistetty varpekansi tukisi taivutettuja kansirimoja paremmin.
Pyörittelenkö nyt aivan joutavaa asiaa mielessäni vai lähteekö taivutettu varpekansi ajan kuluessa elämään ?
Aleksi
Veneen veisto tekniikasta
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kyllä se varpekansi, "skandäkki" pitää olla veistetty. Ovat yleensä niin leveää tavaraa, ettei sellaista saa taivutettua kovallakaan höyrytyksellä muotoonsa. Toisaalta sitten taas ihan kapea skandekki ei ole oikein minkään näköinen, omituinen enintään.
Yleensäkin puuta pystyy taivuttamaan höyryttämällä laudan kapeamman sivun suuuntaan, mutta ei toisinpäin.
Pekka
Yleensäkin puuta pystyy taivuttamaan höyryttämällä laudan kapeamman sivun suuuntaan, mutta ei toisinpäin.
Pekka
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Tarkoitatko varpekannella leveää lautaa, joka on kannen reunassa (varpelauta)?
Tänään just väänneettin veneen molemmille puolille sellaiset, ja nätisti taipui ilman pasutusta. Leveys oli 70 mm. Kohta toinen samanlainen homma, jossa laudan leveys on sama, mutta paksuus suurempi. Uskon että sekin menee "kylmiltään". Näistä tulee juttua sivuilleni, jahka kerkeän tekemään...
Muotoon sahauskin tietysti toimii, mutta materiaalia menee väkisin paljon hukkaan.
Markku
Tarkoitatko varpekannella leveää lautaa, joka on kannen reunassa (varpelauta)?
Tänään just väänneettin veneen molemmille puolille sellaiset, ja nätisti taipui ilman pasutusta. Leveys oli 70 mm. Kohta toinen samanlainen homma, jossa laudan leveys on sama, mutta paksuus suurempi. Uskon että sekin menee "kylmiltään". Näistä tulee juttua sivuilleni, jahka kerkeän tekemään...
Muotoon sahauskin tietysti toimii, mutta materiaalia menee väkisin paljon hukkaan.
Markku
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Moro.
Samasta asiasta ilmeisesti on kyse. Ellet puhu varvaslaudoista ?
Mitäs ainetta laitoit ?
Itse olen ajatellut laittaa mahonkia joka on melko pehmeää ja uskoisin että vääntämällä se menisi paikalleen. Mutta sen kestosta sillai asentamalla en tiedä.
Kovin leveää varpekantta en tee koska kansi on muutenkin pieni. Eli noin 70-80 mm olisi se leveys.
Ja sen ulkopuolelle laitetaan vielä "törmäyslista" samasta aineesta joka on kyljen puolella.
Pekka meinasi veistoa mutta olettaisin että se on leveämmille soiroille. Mutta jos veistoa käytetään niin tulisiko liima saumojen olla joustavia vai tukevasti epoksilla ja ruuveilla kiinni ja saumat ummessa ?
Lukkorimaa en laita koska kansi rimat tulee vanerin päälle.
Joten kaikki vääntö kansirimoista tulee niiden ruuveille ja liimaukselle sekä varpekannelle.
Aleksi
Samasta asiasta ilmeisesti on kyse. Ellet puhu varvaslaudoista ?
Mitäs ainetta laitoit ?
Itse olen ajatellut laittaa mahonkia joka on melko pehmeää ja uskoisin että vääntämällä se menisi paikalleen. Mutta sen kestosta sillai asentamalla en tiedä.
Kovin leveää varpekantta en tee koska kansi on muutenkin pieni. Eli noin 70-80 mm olisi se leveys.
Ja sen ulkopuolelle laitetaan vielä "törmäyslista" samasta aineesta joka on kyljen puolella.
Pekka meinasi veistoa mutta olettaisin että se on leveämmille soiroille. Mutta jos veistoa käytetään niin tulisiko liima saumojen olla joustavia vai tukevasti epoksilla ja ruuveilla kiinni ja saumat ummessa ?
Lukkorimaa en laita koska kansi rimat tulee vanerin päälle.
Joten kaikki vääntö kansirimoista tulee niiden ruuveille ja liimaukselle sekä varpekannelle.
Aleksi
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Juu, en puhunut varvaslistoista. Mahongista väännettiin varpelaudat, ja jos saat sen ehjänä paikoilleen, niin ei se siinä siiten enää hajoa. Pirusti vaan ruuveilla kiinni. (Ja epoksilla vaneriin myös).
Ei kai sen varpelaudan kuulu elää, oli se sitten väännetty tai veistetty. Onhan sillä venettä "sitova" vaikutus, koska on kansipalkeissa ja runkolaudoissa kiinni.
Jos joskus olet aikeissa vaihtaa ylimmän runkolaudan, niin siinä tapauksessa älä ainakaan epoksilla liimaa varpelautaa runkolautaan kiinni, vaan käytä jotain, jonka saa myöhemmin myös auki. (paksunnettua lakkaa, Tonkinois-pastaa, tms.)
Markku
Juu, en puhunut varvaslistoista. Mahongista väännettiin varpelaudat, ja jos saat sen ehjänä paikoilleen, niin ei se siinä siiten enää hajoa. Pirusti vaan ruuveilla kiinni. (Ja epoksilla vaneriin myös).
Ei kai sen varpelaudan kuulu elää, oli se sitten väännetty tai veistetty. Onhan sillä venettä "sitova" vaikutus, koska on kansipalkeissa ja runkolaudoissa kiinni.
Jos joskus olet aikeissa vaihtaa ylimmän runkolaudan, niin siinä tapauksessa älä ainakaan epoksilla liimaa varpelautaa runkolautaan kiinni, vaan käytä jotain, jonka saa myöhemmin myös auki. (paksunnettua lakkaa, Tonkinois-pastaa, tms.)
Markku