Sivu 1/2

10 metrinen "Folkkari"

Lähetetty: 30.01.2007 9:43
Kirjoittaja jonnekar
Laitan tähän mielestäni hyvin mielenkiintoisen kysymykseni uudelleen, joka oli enemmän tai vähemmän 'piilotettu' erään toisenkeskustelun tuoksinaan:

"Onkohan kukaan muuten skaalannut folkkaria sellaiseksi 'kymppimetriseksi' kryssareksi? Haukilahden veneveistämö teki Nordanin, mutta on kuttaperkkaa. Olen sillä seilannut ja meni kuin unelma sekä kovassa että rauhallisessa kelissä. Folkkarihan siitä tuli mieleen :) Sellaisen kun saisi, tai edes ostaa..."

Tästä mielipiteitä, onko näitä tehty puusta?

Lähetetty: 30.01.2007 10:24
Kirjoittaja kms
Moro,

Siltalan aikanaan puolimvalmiina myymä GT-kryssare perustui Folkkariin, mutta oli hieman pidempi - ei kuitenkaan kymppimetrinen. GT-kryssaresta oli taannoin juttua jossakin alan lehdessä.

t:k

Lähetetty: 30.01.2007 10:33
Kirjoittaja brodar
Hieman asiasta poiketen, kuulin kerran "Betoni-Heikolan" mainitsevan eräässä tilanteessa että hän olisi Siltalalla oloaikanaan suunnitellut GT-Kryssaren. Voihan se olla mahdollistakin, koska hän on työskennelyt Siltalalle aikoinaan ja on hyvä suunnittelija. Sitä ei käy kiistäminen. Samassa keskustelussa vaan tuli ilmi se, että Siltala oli ryöstänyt häneltä tuon veneen suunnittelun "allekirjoituksen", ja laittanut omiin nimiinsä.

Mitenkähän on? Kuka tietää?

Lähetetty: 30.01.2007 10:40
Kirjoittaja kms
Moi,

Siltala ei ole veneen suunnittelija, vaan valmistaja. Veneen suunnitteli joku kaveriporukka aikanaan ja he tarjosivat sitä Siltalalle tuotantoon.

k

Lähetetty: 30.01.2007 10:42
Kirjoittaja brodar
kms kirjoitti:Moi,

Siltala ei ole veneen suunnittelija, vaan valmistaja. Veneen suunnitteli joku kaveriporukka aikanaan ja he tarjosivat sitä Siltalalle tuotantoon.

k
Olisikohan Heikola tuota tilannetta tarkoittanut?

Kukahan sitten nuo NC:t on suunnitelut jos Siltalalla ei ole suunnittelijaa ollut? Vähän isompi kaveriporukako ;)

Nooh, vitsi vitsi... onhan noita freepirtäjiä tietysti, en minä sitä...

Lähetetty: 30.01.2007 10:52
Kirjoittaja kms
Nauticatin on suunnitellut Viljo Aarnipalo vuonna '66 tai '67. Mun käsittääkseni Siltala ei koskaan ole esiintynyt minkään veneen suunnittelijana vaan valmistajana. Sen johdosta jutut suunnittelijastatuksen "ryöstämisestä" tuntuvat vähän hulluilta:-)

t:k

Isofolkkari

Lähetetty: 30.01.2007 11:03
Kirjoittaja MÖsteri
Tuolla voisi olla etsimäsi:

http://www.kf-yachts.se/KF37.htm

Woodenboat-lehdessä May/June 2006 oli sivulla 17 uutinen Karlskronassa Ruotissa toimivasta KF Yachts -veistämöstä. Jutun mukaan veistämö on tehnyt 37'9" -kokoisen version Pohjoismaisesta Kansanveneestä.

No kun katsoo noita nettisivuja, niin onhan siellä kuvissa alkuperäinenkin folkkari. Tuo suurennettu versio on sivukuvan mukaan tehty eväkölillä, eli on sitä ainakin siitä kohdin muutettu.

Sattuipa silmään lehtiä lueskellessa.. Käykääpä muuten kirjastosta lainaamassa Woodenboatia, se on varsin kustannustehokas tapa tutustua puisiin ameriikanihmeisiin...

Lähetetty: 30.01.2007 11:10
Kirjoittaja Koo
Olen joskus samaa asiaa pohtinut (en kutienkaan folkkarista), mutta kerran eräältä veistäjältä asiaa kysyessäni, hän sanoi että ominaisuudet muuttuvat radikaalisti jos skaalaa suuremmaksi veneen kuin se alkuperäinen on. Ja painotus nimenomaan sanassa radikaalisti.

Hieman tätä asiaa ihmettelin, sillä jos se olisi niin kuin hän väitti, miten ihmeessä mm Americas Cup ja VOR ym. sijoittavat miljoonia ja taas miljoonia dollareita 1:10 pienoismalleihin erilaisiin allas- ja virtauskokeisiin jos ominasuudet muuttuvat radikaalisti? Mitä hyötyä se sitten tuo?

Selvää on että ominaisuudet muuttuvat, mutta lielestäni kuitenkin siten, että pienemmästä veneestä tulee isompi vene sen kaikkine iloineen ja suruineen.

Lähetetty: 30.01.2007 11:23
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Koo kirjoitti:hän sanoi että ominaisuudet muuttuvat radikaalisti jos skaalaa suuremmaksi veneen kuin se alkuperäinen on.
Eikös Hans Groop ole skaalannut vanhaa S&S runkoa moniin eri kokoihin (H-vene, H-star, IS-400 jne.). No joo, eihän nuo aivan suoria skaalauksia ole, mutta kuitenkin...

Lähetetty: 30.01.2007 12:39
Kirjoittaja pelzi
kms kirjoitti:Nauticatin on suunnitellut Viljo Aarnipalo vuonna '66 tai '67. Mun käsittääkseni Siltala ei koskaan ole esiintynyt minkään veneen suunnittelijana vaan valmistajana. Sen johdosta jutut suunnittelijastatuksen "ryöstämisestä" tuntuvat vähän hulluilta:-)

t:k
Jep, Ensimmäinen kokonaan entisellä Siltalalla Yachtsilla suunniteltu vene on NC37 ja sitten tuli NC385. Näiden linjat ovat Gustafssonin Kajn ja Patrikin piirtämiä. Muut ovat enempi tai vähempi muualla piirrettyjä.

tää ei tainnu enää liittyä niihin folkkareihin kovinkaan paljoo...

Lähetetty: 30.01.2007 13:11
Kirjoittaja caracal
Englannissa on Folkkarin pohjalta tehty Stella, ei ihan 10-metrin kokoluokkaan kuitenkaan, mutta sisältä reilusti Folkkaria tilavampi. Jossain viimekesäisessä ClassicBoatissa oli niistä juttua.
http://www.stellasail.org.uk/

Lähetetty: 30.01.2007 14:25
Kirjoittaja mikape
Oulussa OTPSsän rannassa ja taisi olla seuran omistama
vene oli tuollainen ketsi.
Oli kuulemma kansanveneen piirrustuksista suurentamalla tehty.
No itse kansanvenellä purjehtineena ja nykyään omistankin sellaisen, voisin sanoa, että vene oli runkomuodoltaan tosi lähellä folkkaria.
Nyt kun muistaisi nimenkin vielä.
Varmaankin OTPSllä joku muistaa, sinne yhteyttä jos asia kiinnostaa

Lähetetty: 24.11.2007 13:03
Kirjoittaja keelson
Tässä oli mielenkiintoine aihe ja olisin tätä ajatusta palauttanut keskusteluun, eli onkohan tehty/skaalattu jotakin 30 jalkaista folkkaria? Jos ei ole, niin voisi ihan joku "naval arkkitehti" laittaa vaikkapa YV:n asian tiimoilta jos kiinnostaa....

K

PS. Ainakin Haukilahden Veneveistämö skaalasi folkkarin 34' kokoon ja se sai nimen "Nordan", mutta sepä ei olekaan puusta... vaan aivan jostakin muusta. Lieneekö tässä juuri se syy että ei saanut hirveetä sukseeta, pyrittiin tekemään moderni klassikko.

Lähetetty: 24.11.2007 15:44
Kirjoittaja MÖsteri
Niin tuosta skaalaamisesta..

Aiemmin oli kirjotettu, että ominaisuudet muuttuvat Radikaalisesti kun veneettä skaalaamalla suurennetaan tai pienennetään. Mikä ominaisuus siinä sitten muuttuu? Eikö se esim nouse tuuleen tai onko se kiikkerä tai mitä?

Enemmän tuossa piirustuksenvenyttämisessä arveluuttaa rakenteiden mitoitus. Siinä voisi olla hyvä, että joku laskutaitoinen määrää palkit ja kannattimet uudestaan vastaamaan veneen kokoa. Myös paino ei skaalaudu ihan samassa suhteessa piirustuksen kanssa, voi olla että vesilinja kannattaa teippailla vasta pienen vesilläolonjälkeen.

Ja jos oikein kokeilevaksi aikoo heittäytyä, niin eihän 10-metrisen limilautarungon teko mahdotonta ole. Se vaan sitten tehdään folkkarin muotoiseksi...

Lähetetty: 24.11.2007 17:09
Kirjoittaja matti
MÖsteri kirjoitti:
Enemmän tuossa piirustuksenvenyttämisessä arveluuttaa rakenteiden mitoitus. Siinä voisi olla hyvä, että joku laskutaitoinen määrää palkit ja kannattimet uudestaan vastaamaan veneen kokoa.
Tuossa rakenteiden mitoituksessa on hyvä apu (luulen) ;Rules and Regulations for the Classification of Yachts and Small Craft (Lloyd`s Regster of Shipping 1979)
...minäkin osaa lukea em selviä taulukoita, käsittääkseni siinä on minimit ja jos epäilyttää, niin ottaa mitoituksen (seuraavaksi) suuremman paatin kohdalta.
P Gartside on mitoittanut desing 109=rojekti n. 12m mitoituksen mukaan vaikka onkin vain 30 jalkainen, mutta siinähän onkin kannenpituuden ja vesilinjapituuden ero vain n. jalka koska tievi on pysty ja peräpeilissäkään ei ole mahdotonta kallistusta ja painoa on 8,5 tn, niin mitat ovat 12m luokkaa lukuunottamatta sitä pituutta.

Matti