Rylard / Tonkinois

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Rylard / Tonkinois

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 15.05.2003 8:52

Moi.

Tässä kun on paljonkin vatvottu näitä lakka-asioita niin kiinnostaisi tietää onko jollakulla kokemuspohjaista tietoa Rylardin ja Tonkinoisin eroista mikäli sellaisia nyt sitten on ??

Itse olen käyttänyt pitkään Tonkinoisia rungon ja kannen lakkaukseen ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Lakka ei tosin ole niitä helpoimpia levittää mutta kunnon sudilla ja tarkalla kädellä sillä saa loistavan pinnan aikaiseksi. Olen myös huomannut ettei lakkaaminen Tonkinoisilla ole niin riippuvainen lämpötilasta, yksi kevät vedettiin priima pinta eikä lämpöä ollut kuin reilusti alle 10c. Tonkinois on erinomainen juuri kannessa koska se ei ole märkänäkään kovin liukas.

Nyt noin niinkuin vertailun vuoksi kiinnostaisi tietää Rylardin ominaisuuksista kontra Tonkinois, so. riittoisuus, hinta, lakkauslämpötila missä voi vetää pintaa yms.
Oisko tässä jutun juurta.
Terv. Jouni Vartiainen

R.P.M. 12 000
Viestit: 22
Liittynyt: 23.04.2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja R.P.M. 12 000 » 15.05.2003 11:56

Le Tonkinoisia olemme vetäneet pintaan nyt kolme vuotta, aluksi pellavaöljykyllästeen päälle koko setin kymmeneen kerrokseen asti. Kiilto on ollut hyvä, alkukierroksilla ei tarvitse hioa joka välissä, voi vetää kosteassa ilmassa laadun kärsimättä ja suht nopeasti kyllästämisen jälkeen, levittyy hyvin. Eli kaikki on ollut erityisen ok. Jopa purkki on hyvän näköinen ja fontti kiinalainen (fanipaitoja en ole vielä löytänyt).

Ainoa ongelma on ollut pinnan erittäin herkkä naarmuuntuminen, joka on korostunut partaissa ja penkeillä. Kulutukselle alttiit paikat ovat menneet aika sameiksi kesän kuluessa.

Nyt viime viikonloppuna kokeilimme tämän kevään kerroksessa Rylardin nopeampaa Fast-versiota, jossa mukana on kovikkeena polyuretaanihartsia. Sen pitäisi kuuleman mukaan olla pinnaltaan kovempaa kiillon kärsimättä, ja myös sopivan hyvin Tonkinoisin päälle.

Hajahuomioita yhden levityskerran jälkeen: Rylard on jäykempää, levittyy tasaisesti, kiiltää ainakin yhtä hyvin ellei enemmänkin, on peitoltaan parempaa l. ohuempi kerros kuin Tonkinoisia riittää. Olimme siis erittäin tyytyväisiä Rylardiin, jopa purkki oli yhtä tyylikäs kuin Tonkinoisilla. Saanti vaan on Helsingissä vaikeampaa, siinä missä Tonkinoisia voi käydä hakemassa mm. monin eri kokovaihtoehdoin Remoxista, Rylardia löytyy muutama purkki Pro Sailorista (pehmeää versiota myös Farsonsilta).

Kovuudesta ja naarmuuntumisherkkyydestä ei ole vielä luonnollisestikaan tietoa – odotellaan korkokenkiä, rikkoutuneita liköörilaseja, pitkääsiimaa ja veriroiskeita kannelle, jonka jälkeen voin antaa lisäinformaatiota aiheesta.

Vastaa Viestiin