Moikka
Tässä oli minun aloittamanani keskustelua aikaisemminkin miten jalopuun myynti eräässä suomen suurimmassa jalopuutukussa on muuttumassa. Sieltä vakuutettiin, että puuta saa, kuten aiemminkin, jos on vaan tili ja niin edelleen. Kysyin vielä messuilta osastolla, että miten puuta tulee saamaan uudesta hallista. Ihan samanlailla kuin ennenkin. Mene vaan halliin ja ota lankut ja lasku tulee perässä.
Sattuipa tässä päivänä muutaman viime viikolla, kun menin sitten hakemaan sitä jalopuuta sieltä eräästä tukkuliikkeestä, joka rakensi uudet uljaat hallit tapanilaan.
Ajoi isosta portista sisään jossa luki P******s sitten isoja vihreitä halleja, joissa ei lukenut kuin numeroita.
Kysyin parilta trukkiin nojailevalta hemmolta, että missä on jalopuut. "Se on tuo halli tuolla. " ajoin hallin oven taakse ja kävelin sisälle.
Mä =minä
he= henkilökunnan edustaja ( ei siis myyjä, koska niitä ei ollut)
Myyjä = ei tässä tarinassa
Mä:"päivää, tarvisin pari lankkua valkotammea"
henkilökunnan edustaja: onko tilausta
Mä: ei ole
he: pitäisi olla tilaus, onki tiliä
Mä: On tili no sitten pitää tehdä tilaus, missä se tehdään?
he: lähettämössä, se on tuossa kulman takana.
Menin hakemaan lähettämöä jonka löysin taas kyselyn jälkeen (ovessa ei lukenut mitään)
siellä oli 4 palvelutiskiä ja kiireisesti koneita naputtavia henkilöitä joka tiskin takana ja yksi rahtari.
Mä: päivää tarvisin kaksi lankkua valkotammea ja mulla on muuten tili
he:onko tilausta
mä: ei ole, mutta pitäisi lienee tehdä, siksi mä tänne tulin
he: juu, ei se täällä onnistu, tilaus pitää tehdä MYYJÄLLE. sitten saat täältä lähetteen jolla saat puutavaran. etkai sä vaan heti sitä tarvitse.
mä: Heti tarvin, no missäsä niitä myyjiä sitten on, eikö tistä kukaan ole myyjä
he: juu ei myyjät on tuolla pihan toisessa päässä olevassa rakennuksessa, mene sinne.
No kävelin sitten pihan toiseen päähän (alue on muuten kohtuullisen iso) ja kiersin rakennuksen etsien ovea, josta pääsee sisälle.
Pääsin sisälle ja siellä oli tiski, jossa puhelinvaihde vastaili puhelimeen
Mä: päivää, tarvisin kaksi lankkua valkotammea ja tarvitsisin myyjän, joka tekee mulle tilauksen, jotta saan lähetteen, jotta saan lankkua ja mulla on tili.
he: Valkitettavasti jalopuuosaston myyjistä kukaan ei ole nyt paikalla, vaan tulevat vasta 9 jälkeen.
Mä: Eikö täältä saatana saa lankkua ulos vaikka sitä on pihat väärällään. Kuule, pitäkää lankkunne. mä hen ne jostain muualta
he: no on tuossa yksi kaveri joka saattaisi ehkä autta.
Mä: kuule en mä jaksa enään alkaa ravaamaan (kerroin mitä tähän asti on tapahtunut)
He: mä haen hänet kumminkin.
Venaan hetken ja eteiseen tulee se sama tuttu kaveri joka on aina ollut myymässä mulle kamaa.
Mä: Moro, minähän se täällä möykkään jo aamusta. Tarvisin kaksi lankkua valkotammea ja mulla on jo tili.
He: no mene hakemaan hallista, niinkuin ennenkin
Mä: no mä menin sinne ekaksi (ja kerron koko tarinan tähän asti)
He: kyllä sitä lankkua sieltä saa, kun vaan menet sanomaan, no problem.
Kävelen taas pihan poikki sinne halliin mihin ensimmäisenä menin:
Mä: Päivää, tarvisin pari lankkua valkotammea.
eri He kuin ekalla kertaa: onko tilausta
Mä: no ei ole (kerroin tarinan mitä tähän asti oli tapahtunut)
he: no kyllä mä voin ne sulle antaa, mutta aika hankalaa on. Meilllä ei ole enään niitä mittavihkoja, kuin ennen, jonka kanssa voi mennä lähettämöön, että ne kirjaa sen koneelle, eikä miellä ole tietokoneen käyttöoikeuksia enään, niin en mä saa niitä kirjattua koneelle, pitää sitten ettii joku pomo.
Mentiin lankkupinolle ja blokattiin sieltä ne pari lankkua kyytiin. sitten lähdettiin etsimään trukilla pitkin hallia pomoa, joka pystyy kirjoittamaan sen lapun. Löydettiin yksi kaveri joka sitten sanoi, että kirjatkaa tuohon ne lankut. Kysyin sitten ,miten helvetissä mä tulevaisuudessa saan ne lankut täältä
He: no ne pitää tilata ensin
Mä: mistä ja miten sähköpostilla vai puhelimella vai miten
he: älä missään tapauksessa sähköpostilla puhelimella vaan soita vaihteeseen ja pyydä myyyjää ja tilaa ne lankut
Mä: miten kuutioina metreinä lankkuina tuo artikkeli kun on kovin vaihtelevaa, niin sitä on hankala määritellä. sitten lankku saattaa olla liian kapea kyseiseen tarkoituksen tms.
he: no kunhan tilaat vaan jotain viimeistään 4 tuntia ennen, kuin tulet. sitten voit tulla tänne ja haetaan ne lankut sieltä kuten ennenkin, kunhan on vaan lähete meille. Kirjataan siihen sitten lopullinen määrä.
Idea systeemissä on lieneen ollut, että myydään tavara viimeistä tikkua myöten, että porukka ei tulisi blokkaamaan vaaan hyviä lankkuja. tasapäistetään materiaali esim kipsilevyn tasolle, jota voin tilata 10 levyä ja jota saan 10kpl samanlaatuista. Tällä pienennetään ns hävikki. Jos mä tilaisin esim 0.1M3 tammea sieltä tulisi ensimmäisenä se laivanpotkurin kierteelle vääntynyt lankku mikä siinä pinon päällimmäisenä oli ja maksaisin taatusti siitä täyden hinnan. Jalopuut ei ole sellaisia niitä pitää päästä vilkaisemaan että sopiiko se tarpeeseen.
Hohhoijjaa. No nyt mulla on onnlellisesti kaksi lankkua valkotammea joista olen vääntämässä kaaria kiiskeen.
Tästä lähin taidan tilata tavarani seppälän venetarvikkeesta
Mika
http://www.mikavanhala.com
Näin hankimme Tammea suomen suurimmalta
- vanhami
- Viesti:
Näin hankimme Tammea suomen suurimmalta
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
Pro-jalopuu?
Terve Mika.
Jos tässä aiheessa on enää huumorilla sijaa, Suomessahan on perustettu Pro - liikkeitä ennenkin mm. viinaksien ja sinapin tiimoilta, olisikohan tässä aineksia... :-) ?
timo
Jos tässä aiheessa on enää huumorilla sijaa, Suomessahan on perustettu Pro - liikkeitä ennenkin mm. viinaksien ja sinapin tiimoilta, olisikohan tässä aineksia... :-) ?
timo
-
- Viesti:
Heh - kyllä sai hyvät naurut tuosta tarinasta! Tosin taitaa hymy hyytyä jos itselle tulee tarvetta lähteä kys. puljuun...
Mahonkiveneen kunnostusta osoitteessa: http://www.sunpoint.net/~miaijo