puuveneen kevätturvotus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
justus
Viestit: 10
Liittynyt: 20.05.2003 22:25

puuveneen kevätturvotus

Viesti Kirjoittaja justus » 28.03.2004 21:46

Hoi,

muutaman viikon kuluttua pitäisi ryhtyä jollain keinolla edesauttamaan veneen pinnalla pysymistä.. Minkälaisia keinoa muilla veneilijöillä kevään turvotuksen on ? Kannattaako laskea ihan kylmästi vettä pilssin pohjalle ja mattojen avulla turvottaa laitoja?

Lisäksi pitäisi maalata vielä myrkyt pohjaan eli sen kannattanee suorittaa ennen turvousta.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: puuveneen kevätturvotus

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.03.2004 22:14

justus kirjoitti:Hoi,

muutaman viikon kuluttua pitäisi ryhtyä jollain keinolla edesauttamaan veneen pinnalla pysymistä.. Minkälaisia keinoa muilla veneilijöillä kevään turvotuksen on ? Kannattaako laskea ihan kylmästi vettä pilssin pohjalle ja mattojen avulla turvottaa laitoja?

Lisäksi pitäisi maalata vielä myrkyt pohjaan eli sen kannattanee suorittaa ennen turvousta.
On tainnut olla pitkään kuivilla, jos kuivalta jo vaikuttaa? Täällä aletaan muutaman viikon päästä katsomaan, joko kannattaisi öljytä.

Voihan sinne vähän vettä laittaa, mutta kuinka se siellä pysyy? Mattoja siinä tarvitaan. Onko kyseessä purjevene, kun niin kyljistäkin huolehdit?

Myrkyt on joskus laitettu toisinkin päin, sillä nopeasti kuivuu maalipinta vaikka olisi kuinka kasteltu.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 28.03.2004 23:39

tere! vaikka pohjosesta ollaan kävin mahonki fiskarinipilssiin viikko sitte vetämäässä kyllästeen n. 2lit ja hyvin oli imeny viikon aikana ja eilen lisäsin litran verran niin siinä saapatti imeskellä ainetta pikku hiljaa ja vähä limien läpi tippasi sieltä täältä. jos runko ei paatissa ei ole pahasti ravistunut niin tuskin kummempia turvotuksia tarttee, tosin tuo matto homma auttaa jos rakoja on , mutta on varmaan vielä liian aikasta kun noita yö pakkasia on.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 29.03.2004 0:08

Niin niitä muita keinoja ovat luonnollisesti International TÄT ja Hempel's Proof 10, jotka ovat limisaumaisessani olleet käytössä, sekä halkeamissa että limeissä. Jos vene todella turpoaa, voi vaihtoehdoksi joskus sopia myös ajo matalaan kunnes vesi pysyy laidan oikealla puolella tai maalarinteippi.

Sadettimiakin olen rannalla nähnyt, ulkopuolelta kastelemassa purjevenettä. Kauan siinä ainakin kuluu aikaa miten tahansa rannalla tehtynä, verrattuna veteen laittoon.

Oma vene on nostettu aika myöhään, joten suunniteltua pohjan kyllästystä on varmasti venytettävä jonnekin toukokuulle, vaikka maali onkin jo poistettu marraskuussa.

justus
Viestit: 10
Liittynyt: 20.05.2003 22:25

Viesti Kirjoittaja justus » 29.03.2004 9:57

jep, vene on limisaumainen pieni moottorillinen purjevene/"moottoripurjehtija", joka on ollut koko viime kesän kuivilla. Saumat näyttäisi olevan noin päällisin puolin suht hyvässä kunnossa ja laudoissakaan ei ole juuri halkeamia. Noihin muutamiin halkeamiiin on laitettu tiivistysmassaa.
Ajatus turvottamisesta vaan heräsi, kun koneen koekäytön yhteydessä puhkiruostuneesta pakoputkesta karannut vesi tuli aika iloisesti läpi pilssin saumoista !

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kostutuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.03.2004 10:04

Moi
Jos on aikaa ja mahdollisuus käydä veneellä päivittäin niin puutarharuiskulla kostuttelee kätevästi sisäpuolelta kaikki paikat. Mutta vasta yöpakkasten herettyä.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 29.03.2004 10:22

justus kirjoitti:jep, vene on limisaumainen pieni moottorillinen purjevene/"moottoripurjehtija", joka on ollut koko viime kesän kuivilla. Saumat näyttäisi olevan noin päällisin puolin suht hyvässä kunnossa ja laudoissakaan ei ole juuri halkeamia. Noihin muutamiin halkeamiiin on laitettu tiivistysmassaa.
Ajatus turvottamisesta vaan heräsi, kun koneen koekäytön yhteydessä puhkiruostuneesta pakoputkesta karannut vesi tuli aika iloisesti läpi pilssin saumoista !
Ajatus on erinomainen. Kun se on ollut kuivalla yli vuoden, tättääminen olisikin älytöntä koska ainetta menisi niin paljon tuossa tilanteessa. Jospa ensin maalaisi muut maalit (jos tarvetta on) paitsi myrkkymaalin ja tämän jälkeen turvottaisi viikon, parin jakson. Jos tarvetta jää voi turvotuksen jälkeen sitten tätätä. Se tarttuu jopa märkään oikein hyvin. Sen sijaan ei kannata sen jälkeen enää laittaa sisälle ainakaan mitään kerrosta vettä, vaan maalata päälle myrkky ja laskea pursi viivyttelemättä veteen.

Jos halkeamalla on leveyttä hiukan enemmän, Tätin kanssa pitää huomioida sen kovettuminen tarpeeksi ennen vesillelaskua. (Limeissä vaaraa ei varmaankaan ole.) Täti voi tulla vedenpaineesta sisään. :) Tättiä ei saa myöskään maalata kuin ainoastaan myrkkymaalilla, muuten se ei kovetu ja myös se pehmenee uudestaan, jos maalia erehtyy laittamaan.

Proof 10 on samaa ainetta kuin TÄT. Purkissa saatava TÄT voi vaatia ohennusta ksyleenillä (muistaakseni?) vaikka tärpättiäkin on kerrottu käytettävän. Riippuen käyttökohteesta tärpättiä voineekin käyttää, mutta huomioitava on silloin tuo kuivuminen ja kovettuminen, joka varmasti hidastuu.

pelti
Viestit: 18
Liittynyt: 21.07.2003 23:03

turvotus

Viesti Kirjoittaja pelti » 01.04.2004 15:40

Edellisessä mahonkisessa limisaumaisessa käytin niinkin brutaalia lähestymistä, kuin ämpäriin vettä ja heittelin sitä äyskärillä sisäpuolelta seinille.
Parina päivänä tätä (aamuin illoin) ja sitten alkoi pilssissä 5 cm pysyä vettä, sen jälkeen biltemasta edullinen pilssipumppu ja siihen 2 metrin irtoletku. Sen jälkeen vaan pilssipumpun piuhat kiinni akkuun ja pilssistä samaa vettä kierrättämään seinille. Sieltähän se iloisesti valui takaisin pilssiin ja taas kierrättämään sitä pumpulla seinille. Kun pumpussa on irtoletku, sillä sai sohoteltua vettä mihin vaan. Tätä kun kävi viikon verran tekemässä, niin ei enää vuotanut. Varmasti matot, säkit tms. olisivat vielä tehostaneet tuota, mutta hyvin turposi noinkin. Ja kun oli toisessa kädessä kylmä olutpullo ja toisessa tuo pilssinpumpun letku niin homma oli vielä ihan mukavaakin.

Kokeilin tuolla mainittua puutarharuiskuakin, mutta se tuntui vähään tehottamalta tavalta. Mutta pellavaöljy/aspergol seoksen levitykseen (kyllästämiseen) se sopii mitä parhaiten. Oma kokemukseni tuosta kyllästämisestä on se, että jos kyllästää, niin myrkky pitää laittaa viimeisenä. Jos kyllästettä valuu myrkyn päälle niin myrkkymaali lakkaa toimimasta siltä kohdin. Ja Syksyllä siinä kohdassa on näkkiä (ja paljon).

ripa
Viestit: 23
Liittynyt: 11.07.2003 13:34

Viesti Kirjoittaja ripa » 03.05.2004 22:32

Heitin tänään ämpärillä muutaman kymmenen litraa vettä pilssiin ja laidoille. Vettä tiputteli limisaumoista läpi tipoittain, ei yhtäjaksoisena virtana. Ajattelin pitää vettä ainakin muutaman päivän ja laskea veneen vesille todennäköisesti loppuviikolla. Ensimmäisen vesillelaskun ollessa kyseessä epäilyttää veneen pinnallapysyminen. Onko tuollanen "läpitiputtelu" suotavaa ? Vene on kyllästetty viimekesänä ja on siis ollut kuivilla ed. kesän.

risto

BHXL1
Viestit: 33
Liittynyt: 25.04.2003 20:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja BHXL1 » 04.05.2004 10:03

Yksi hyvä vinkki:

1. Käydään kierrätyskeskuksella ja hamutaan mukaan muutama (3-4) vanhaa ilman kostutinta. Täällä Åbossa maksoivat n. 13e kappale.

2. Vedetään vene pussiin eli laitetaan tiiviiseen muovitelttaan ja ilmankostuttimet sinne sisälle.

3. Katsotaan, että vettä riittää ja odotetaan pari päivää.

Homma toimi itselläni ainakin viime kesänä, kun piti saada remontin aikana välillä raot umpeen.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 04.05.2004 13:14

TÄtistä piti vielä kysymäni: olen päätynyt tasasaumaisessa purjeveneessäni vesilinjan yläpuolisten pienten rakojen tilkitsemiseen pellavaöljyn ja liitujauheen seoksella. Vesilinjan alapuoliset saumat ovat kuitenkin hirmu isoja (n. 4-5mm) ja olen harkinnut TÄTin käyttöä. Laitin kokeilumielessä n. 50sentin matkalle n. 4-milliseen koloon Tättiä (paatti on kyllästetty ja saumat maalattu lyijymönjällä), mutta se tuntuu kuitenkin valuvan osain pois jo pelkästä maan vetovoiman vaikutuksesta. Muuttuukö mömmö kovemmaksi parin päivän (viikon) odottelun jälkeen vai pitäisikö minun sittenkin laittaa pohjaan joko pellavaöljytököttiä tahi Sikaa? En uskaltanut rimoittaa venettä, sillä turpoamista vesilinjan alapuolella tapahtuu ihan varmasti. Näyttää kuitenkin selvältä, ettei saumat tule turpoamaan kokonaan kiinni...

t:k

pelti
Viestit: 18
Liittynyt: 21.07.2003 23:03

turvottamisesta

Viesti Kirjoittaja pelti » 04.05.2004 21:36

oma kokemukseni kohdista, joista tulee siis vesi läpi "heittämällä" on että ko. kohta kyllä vuotaa reilusti, kun siihen tulee veden paine veneen ollessa vesillä. Mutta muutaman päivän aktiivinen veden heittely ympäri venettä kyllä vähentää tuota vuotamista merkittävästi. Sen kyllä huomaa ihan konkreettisestikin kun vertaille turvottaessa ulos valuvan veden määrää. Tuollainen vedenkostutin homma tekee varmaan samaa asiaa. Mutta itse olen huomannut veneessä sisällä olevan kosteuden olevan lähes 100% tuolla manuaalisella vedenheittelylläkin ja vettä olen roiskinut tosi huolettomasti ympäri venettä, ainoastaan veneen tekstiili/patja yms arkoja tavaroita varoen, mutta kaikille puuosille surutta (sieltä se nimittäin haihtuu ja kostuttaa muista kuivia osio veneessä). Aina aamuisin ikkunatkin valuvat kondenssivettä.

Noita isompia (veden alla olevia) saumoja olen tilkinnut proofiilla, sitä kun blandaa vähän tärpätillä, niin siitä saa kuinka notkeaa/jäykkää tahansa ja se pysyy saumassa hyvin. Sitten vaan myrkky päälle. Ja kun sauma turpoaa tuo proof elastisena tulee saumasta ulos eikä halkaise puuta. Mutta ei minulla ole tuollaista 5 millin rakoa ollut, ehkä lähinnä 2-3 mm. max.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 05.05.2004 9:01

Moi,

Mutta oletko tehnyt tuon vedenroiskimisjutun kyllästämättömälle rungolle? Mullahan on runko nyt ulkopuolelta kyllästetty, mutta ilmeisesti sisäpuolelta en saa nyt ruveta kyllästämään, mikäli haluan saada "esiturvotettua?

t:k

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 05.05.2004 9:48

Hyvänen aika! Mun mielestä täytyy ehdottomasti kyllästää ennen kastelua. Jos kyllästät vasta turvotuksen jälkeen, vesi estää kyllästeen imeytymisen ja "kapseloituu" (lainatakseni viisaampia ja kokeneempia venemiehiä) kymmeneksi vuodeksi lautojen sisään puunsyöjäpieneliöiden suureksi riemuksi. Näin mulle on kerrottu. Itse käytin tuommoisessa leveässä saumassa pellavaöljykittiä ja hyvin toimi viime kesänä. Annoin sen kovettua pari viikkoa ennen vesillelaskua ja sitten myrkky päälle. Nätisti se pursui ulos lautojen turpoamisen vaikutuksesta, mutta veden paine ei sille näyttänyt pärjäävän. Täti ja proof lienevät kovasti suttaavia, joten minä ainakin yritän pärjätä pellavaöljykitillä niin pitkälle kuin mahdollista.

t: Jarmo

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 05.05.2004 10:30

moi,

käyttökokemuksesti pellavaöljykitistä ovat rohkaisevia. Sisäpuolen kyllästyksestä vaan vielä sen verran, että en luonnollisestikaan aikonut kyllästää enää veden kanssa pelaamisen jälkeen, mutta huoleni liittyi lähinnä siihen, että imeytyykö vesi puuhun, jonka pinnassa on kyllästettä?

t:k

Vastaa Viestiin