Pilssi remontissa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kardinaali
Viesti:

Pilssi remontissa

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 22 Maalis 2004 11:54

Kevät koitti mahonkikaverille ja tottahan viikonloppuna suoritetun tarkastusreissun tuloksena oli märkä pilssi. Onneksi edellinen omistaja on kuiduttanut veneen vesilinjaan asti, joten nyt vähän jännittää vesillelasku. Harkitsin glykolin uittamista pohjalaudoille, mutta koska kemistikaverikaan ei osannut sanoa, että kuinka öljytty mahonki käyttäytyy moisen aineen kanssa, niin en uskaltanut holauttaa mehuja sisään.

Kyseessä on joko keväinen kondenssivesi tai vähitellen vuotanut pressu, mikä on tietysti ainainen riesa. Kuka osaa kertoa mitä glykoli tekee rakkaalleni?

Northling
Viesti:

Glykolista

Viesti Kirjoittaja Northling » 22 Maalis 2004 12:35

HUOM Tämä on oma teoriani.
Minulla oli edellisessä veneessä talvisin ja keväisin pressutallissa homeongelma, vaikka syksyllä kuinka tarkkaan pesin veneen sisältä klorinilla, niin keväällä oli oudoissa paikoissa homekasvustoa kuten wc kannessa, laipioissa ja pääluukussa. Keksein itse tälle selitykseksi sen että käyttäessäni koneen pakopuolelle glykolit ja suojatessani wc:n pumpun jäätymisen gylkolilla tulin samalla tarjonneeksi homeelle ravintoa. Glykolihan on sokeri. Ja home tarvitsee kasvaakseen ravintoa, kosteutta ja alustan (homeitiöitähän on maailma pullollaan). Glykolia roiskui konehommassa pilssiinkin ja koneen ympäristössä oli keväällä homepilkkuja siellä täällä vaikka lakka/maali-pinnat oli kunnossa ja takuulla pyyhitty klorinilla. Home ongelma loppui heti kun jätin glykolin kanssa plutaamisen. Suojasin WC:n pumpun pirtulla, ja tilasin jotain glykolitonta luonnonystävä jäätymisen estoa Nesteeltä. Olin myös hyvin tarkka aineen roiskumisen välttämisessä ja suojasin imuputken pään vielä tiukalla pussilla koska en ollut varma tämän uuden aineen herkullisuudesta homeelle. Luin saman suuntaisen artikkelin vene-lehdestä jossa uuden veneen jossain huollossa oli glykolia roiskunut valkoisille vinyylitapeteille(???) ja siihen oli kasvanut hometta mitä ei saanut pois kuin vaihtamalla verhoilut.

Eli tästä päätöksenä; en missään nimessä laittaisi puuveneeseen, jota säilytetään talvisin kosteissa oloissa mitään glykolin sukuistakaan, koska silloin homeongelma räjähtää nenille.

Terv:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kardinaali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 22 Maalis 2004 12:49

Tämä glukoliliuos on terästettu kaiken maailman myrkyillä, esim. korkeilla alkoholeilla, jotka ovat pöpöjen suhteen tappavia. Ei glykolikaan kaiketi hirveetä herkkua pikkujannuille ole.

Eri asia ovat tietysti glykolin mukana tulevat etanoli ja metanoli, jotka maistuvat yksisoluisille.

kardinaali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 27 Maalis 2004 23:21

Voi kuulkaa! Pilssi oli kuiva kuin kalkkarokäärmeen suudelma, nyt kun pääsin tilannetta katsomaan; Pilssiin en ollut siis glykolia suorittanut ja Staberinde oli selviytynyt omilla ehdoillaan.

Täytyy sanoa, että olen nukkunut aika huonosti tuon kosteusongelman kanssa, mutta nyt keväinen remontti on aika juhlallinen proseduuri.

Vastaa Viestiin