Epoksia?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
muotti aika vaikea tiivistää
Sellaista muottia on aika vaikea saada niin tiiviiksi ettei ohut puuepoksi valuisi sieltä pois. Piituhkalla ja muilla täytetty epoksi on aina sameaa, ja melko vaaleaa ellei sitten sävytä puujauholla - mutta se on sitten taas yleensä vähän alkupeäräistä puuta tummempaa.
Toinen asia sitten on, että ellei halua puuosia vaihtaa, ja kyseessä on kuitenkin tiivistys ja varmaan tarkoituksena estää veden valuminen ko. paikkaan jatkossa, niin pitääkö sen sitten olla aivan täysin näkymätön paikkaus.
Toinen asia sitten on, että ellei halua puuosia vaihtaa, ja kyseessä on kuitenkin tiivistys ja varmaan tarkoituksena estää veden valuminen ko. paikkaan jatkossa, niin pitääkö sen sitten olla aivan täysin näkymätön paikkaus.
Mile
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25.11.2003 14:43
Re: muotti aika vaikea tiivistää
Pitääpä arvella vielä tota hommaa. tackar ja pockarMile kirjoitti:Sellaista muottia on aika vaikea saada niin tiiviiksi ettei ohut puuepoksi valuisi sieltä pois. Piituhkalla ja muilla täytetty epoksi on aina sameaa, ja melko vaaleaa ellei sitten sävytä puujauholla - mutta se on sitten taas yleensä vähän alkupeäräistä puuta tummempaa.
Toinen asia sitten on, että ellei halua puuosia vaihtaa, ja kyseessä on kuitenkin tiivistys ja varmaan tarkoituksena estää veden valuminen ko. paikkaan jatkossa, niin pitääkö sen sitten olla aivan täysin näkymätön paikkaus.
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 11.01.2004 0:58
- Paikkakunta: Joensuu
Liimaaminen
Hei,
Liimasin pari viikkoa sitten neljä irokolautaa vastakkain kölipuuta varten. Laudat tuntuivat luistelevan joka suuntaan. Onneksi älysin naulata pieniä nauloja reunoihin jotta pysyisivät jotakuinkin paikoillaan. Leveässä irokolankussa tuntuu olevan melkoisia jännitteitä kun oli vaikea saada suoraa lautaa sahattua siitä. Lisäksi liima valui jatkuvasti. Homma tuntuu vähän vastenmieliseltä sottaamiselta ja koko ajan on kiire. Pakan vieressä on viimeinen lauta joka piti jättää seuraavaksi päiväksi kun loppui sekoitettu liima-annos enkä uskaltanut alkaa sekoittamaan seuraavaa erää ettei vaan ehdi edellinen jämähtämään.
[img] http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/K0006.jpg [/img]
Sain loppujen lopuksi homman valmiiksi ja alla kuva seuraavasta sovituksesta:
[img] http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/K0007.jpg [/img]
Petri
Liimasin pari viikkoa sitten neljä irokolautaa vastakkain kölipuuta varten. Laudat tuntuivat luistelevan joka suuntaan. Onneksi älysin naulata pieniä nauloja reunoihin jotta pysyisivät jotakuinkin paikoillaan. Leveässä irokolankussa tuntuu olevan melkoisia jännitteitä kun oli vaikea saada suoraa lautaa sahattua siitä. Lisäksi liima valui jatkuvasti. Homma tuntuu vähän vastenmieliseltä sottaamiselta ja koko ajan on kiire. Pakan vieressä on viimeinen lauta joka piti jättää seuraavaksi päiväksi kun loppui sekoitettu liima-annos enkä uskaltanut alkaa sekoittamaan seuraavaa erää ettei vaan ehdi edellinen jämähtämään.
[img] http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/K0006.jpg [/img]
Sain loppujen lopuksi homman valmiiksi ja alla kuva seuraavasta sovituksesta:
[img] http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/K0007.jpg [/img]
Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 11.01.2004 0:58
- Paikkakunta: Joensuu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niin kaiverruksista näkyy löytyvän. Minkäs tyyppinen tuo veneesi on? Tai enhän minä keppiveneiden tyypeistä mitään ymmärrä joten missä ois kuva niin ymmärtäisin paremmin ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 11.01.2004 0:58
- Paikkakunta: Joensuu
Haaveena oleva vene on nk. juniorifolkkari. Sellainen 5,7 x 1.8 limilautainen pikkuvene joka on piirretty 1927 (muistaakseni). Purjetta on 15 m2. Moottoria en ole siihen suunnitellut, vain airot. Kuva ja piirustuksetkin karkeana löytyvät mm. seuraavan linkin takaa. fotos.html takana on kuva ja risse.html piirustukset. Piirustuksesta klikkaamalla saa vielä tarkemman kuvan. Mulla on tarkat piirustukset jos jotakuta kiinnostaa.
[url] http://www.yachtsportarchiv.de/yachten/ ... ke-junior/ [/url]
Tosi hauskaa sitä on väsätä. Vielä hauskempaa toki on jos saa vielä jotain valmiiksikin.
- Petri
[url] http://www.yachtsportarchiv.de/yachten/ ... ke-junior/ [/url]
Tosi hauskaa sitä on väsätä. Vielä hauskempaa toki on jos saa vielä jotain valmiiksikin.
- Petri
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Mukavan näköinenj vene tuo pikkufolkkari
Tuollainen vene lienee kiva purjehtia. En katsonut piirustuksia tarkemmin, mutta siinä taitaa olla oikea painokyli. Jos sellainen on, niin vene kestänee hyvin tuulta ja suuria laineita.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sehän on ihan "oikean" veneen näköinen!
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Hain PK2 koepalan sisälle ja tein aika yllättävän havainnon. Etukäteen ajattelin että epoksin imeytyminen puuhun loppuu heti kun lämpötila laskee mutta näyttäisi siltä että toisin kävin. Saumoista ulos puristunut liima oli kadonnut johonkin, sitä ei ollut valunut alusvanerille enkä usko sen haihtuneenkaan. Joten kaiken ylimääräisen liiman (sitä oli reilusti) on täytynyt imeytyä vanerin pintaviiluun ja reunojen muihin avonaisiin viilunpäihin. En malttanut olla irroittamatta vingaa ulos jättämästäni (vielä 12 vrk pakkasessa) PKykkösestä. Vastoin Hannun veikkausta epoksi ei ollutkaan hyytelöä vaan koepalaa kesti kohtuullisesti jopa punoa hyppysissä. Yllättyneenä tuloksesta laitoin vingan takaisin ja nostin PKykkösen roikkumaan seinälle varjoisaan paikkaan ettei kevät aurinko pilaa koetta. Näyttäisi siltä että epoksi jossain määrin kovettuu myös pakkasessa - voiko se olla totta? Tuleeko kahdessa viikossa täysin pitävä liimasauma?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
ilman vetokonetta
Yhdeen kokeen perusteella ei vielä kovin paljon voi päätellä, siihen vaikuttaa paljolti mikä oli kappaleiden lämpötila ennen kylmään vientiä ja hartsin lämpötila silloin -> näistä riippuu kuinka pitkälle kovettuminen on ehtinyt ennen "jäätymistä" . Ja onhan noita aineita jotka kovettuvat melko kylmässäkin.
Käsikopelolla ei kuitenkaan saa kovin luotettavaa testiä , sauman kuormankantokyky kun pitäisi mitata , verrata sitten lämpimässä kovettuun jotta näkisi kuinka hyvin on kylmässä onnistuttu. Mittaukseen sopi parhaiten siihen tarkoitukseen tehty vetokone , mutta riiputtamalla palikkaa toisesta päästä tukevassa telineessä ja laittamalla vesisaavin roikkumaan kahvoistaan toiseen päähän ja sitten laskemalla vettä saaviin ( mittaviivat näkyviin montako litraa / kiloa vettä saavissa on) kunnes repeää.
Eli liimapintaa ei saa olla kovin paljon saavilla testattaessa ( vaatii muuten helkkarin suuren saavin)
Käsikopelolla ei kuitenkaan saa kovin luotettavaa testiä , sauman kuormankantokyky kun pitäisi mitata , verrata sitten lämpimässä kovettuun jotta näkisi kuinka hyvin on kylmässä onnistuttu. Mittaukseen sopi parhaiten siihen tarkoitukseen tehty vetokone , mutta riiputtamalla palikkaa toisesta päästä tukevassa telineessä ja laittamalla vesisaavin roikkumaan kahvoistaan toiseen päähän ja sitten laskemalla vettä saaviin ( mittaviivat näkyviin montako litraa / kiloa vettä saavissa on) kunnes repeää.
Eli liimapintaa ei saa olla kovin paljon saavilla testattaessa ( vaatii muuten helkkarin suuren saavin)
Mile
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16.04.2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niin tuota öööö... Pitänee vielä tahdentää (varsinkin Milelle) että aikomukseni ei suinkaan ole alkaa pakkasessa liimailemaan vaan tarkoituksena on nimenomaan tästä eteenkin päin suorittaa kaikki liimaukset mahdollisimman hyvissä olosuhteissa. Enkä tule kehoittamaan ketään pakkasliimauksiin ;) Ymmärrän täysin ettei kotioloissa pääse optimaalisiin koeolosuhteisiin ja toisaalta eipä ole tarviskaan kun tekee kokeen hiukan "kieli poskella". Alkaisi vielä menemään liian vakavaksi ja mielenkiinto haihtuisi ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
juu , oikke
No mää ehkä ajattelen näitä vähän turhankin laajasti ; toisaalta mielestäni on hyvä ettei kukaan saa ajatusta lähteä liimailemaan pakkasessa mitään sellaista osaa jonka kestävyydestä voi jossakin vaiheessa olla henkikultakin kiinni!
Näitä on joskus saanut lukea kuinka valtameripurjehduksella olleesta kilpapurresta on runko pettänyt keskellä Atlantia kun rungossa käytetty hunajakennomateriaali on pettänyt , tai kotovesillä itserakennetuista veneistä katkennut runko tai revennyt perälauta irti .
Mutta jos joku tahtoo niin liimailkoon vaikka pakastimessa, pääasia ettei kenellekään synny sellaista kuvaa, että liiman valmistajien ohjeilla voi pyyhkiä takalistoaan , liimata vaikka kuinka kylmässä ja kosteassa, tai luulla että liiman ( epoksit , 2K-uretaanit eritoten ) kovuutta ja kovettumisnopeutta voisi säädellä itse sekoitussuhdetta muuttelemalla jne.
Kokeilla voi ja kannattaa aina jollei ole ihan varma asiasta, mutta silloinkin kannattaa aina miettiä miten koe vastaa todellisuutta.
Kokeiltiin tässä liimata formula-auton ( juu ei mikään F1 sentään) alumiinista osaa eri tavoilla ja liimoilla ( mm. sikaflex , west system epoksi , 3M koriliima jne) . Pelkästään kahdessa eri lämpötilassa kovetetulla epoksilla tuli sauman kestävyyden eroksi toista tuhatta newtonia , eli toista sataa kiloa vastaava ero vaikka sauman alaa olikin vain n. 3 cm^2 , ja kokonaisuudessaan liikuttiin eri liimoilla muistaakseni 600 N - 4600 N haarukassa .
Jos koekalikalla on liimasaumaa useita neliösenttejä , tulee huonostakin liimauksesta helposti niin luja ettei sitä käsivoimin riko itse King Kongikaan - mutta tilanne merellä kovassa aallokossa, hanat kaakossa on jotakin muuta, ja voimat käsittämättömiä ja silloin kysytään sitä todellista lujuutta.
Nopean veneen keulan pystysuuntaiset kiihtyvyydet voivat olla luokkaa 15 G ( ja kai suurempiakin) , vaikka ovatkin lyhytaikaisia ja lähinnä iskumaisia, syntyy niistä kuitenkin veneen runkoon useiden tonnien suuruisia kuormituksia, jotka repivät paikat auki, ellei liimauksia ole huolella tehty.
Että ihan vaan turvallisuudestanne huolehdin...
varsinkin kun täältäkin varmaan moni aloittelija hakee neuvoja ja vinkkejä, ettei tule kovin vääriä käsityksiä.
Muuten ei ole tarkoitus pipoa kiristää ;-)
Itsellä tässä syyhyttää kanssa sormet, pitäisi vielä tehdä paatin katolle liukuluukut , onkos kellään näihin hyvää konstruktiota mielessä? Ja keulapotkiru pitäis asentaa, ettei tarvita anoppia melan varressa satamissa ( tasainen pohja ilman köliä + akseliveto + tuulipintaa sopivasti:-) , ja nousulistapari keulaan vielä ennen ensi kesää!
Näitä on joskus saanut lukea kuinka valtameripurjehduksella olleesta kilpapurresta on runko pettänyt keskellä Atlantia kun rungossa käytetty hunajakennomateriaali on pettänyt , tai kotovesillä itserakennetuista veneistä katkennut runko tai revennyt perälauta irti .
Mutta jos joku tahtoo niin liimailkoon vaikka pakastimessa, pääasia ettei kenellekään synny sellaista kuvaa, että liiman valmistajien ohjeilla voi pyyhkiä takalistoaan , liimata vaikka kuinka kylmässä ja kosteassa, tai luulla että liiman ( epoksit , 2K-uretaanit eritoten ) kovuutta ja kovettumisnopeutta voisi säädellä itse sekoitussuhdetta muuttelemalla jne.
Kokeilla voi ja kannattaa aina jollei ole ihan varma asiasta, mutta silloinkin kannattaa aina miettiä miten koe vastaa todellisuutta.
Kokeiltiin tässä liimata formula-auton ( juu ei mikään F1 sentään) alumiinista osaa eri tavoilla ja liimoilla ( mm. sikaflex , west system epoksi , 3M koriliima jne) . Pelkästään kahdessa eri lämpötilassa kovetetulla epoksilla tuli sauman kestävyyden eroksi toista tuhatta newtonia , eli toista sataa kiloa vastaava ero vaikka sauman alaa olikin vain n. 3 cm^2 , ja kokonaisuudessaan liikuttiin eri liimoilla muistaakseni 600 N - 4600 N haarukassa .
Jos koekalikalla on liimasaumaa useita neliösenttejä , tulee huonostakin liimauksesta helposti niin luja ettei sitä käsivoimin riko itse King Kongikaan - mutta tilanne merellä kovassa aallokossa, hanat kaakossa on jotakin muuta, ja voimat käsittämättömiä ja silloin kysytään sitä todellista lujuutta.
Nopean veneen keulan pystysuuntaiset kiihtyvyydet voivat olla luokkaa 15 G ( ja kai suurempiakin) , vaikka ovatkin lyhytaikaisia ja lähinnä iskumaisia, syntyy niistä kuitenkin veneen runkoon useiden tonnien suuruisia kuormituksia, jotka repivät paikat auki, ellei liimauksia ole huolella tehty.
Että ihan vaan turvallisuudestanne huolehdin...
varsinkin kun täältäkin varmaan moni aloittelija hakee neuvoja ja vinkkejä, ettei tule kovin vääriä käsityksiä.
Muuten ei ole tarkoitus pipoa kiristää ;-)
Itsellä tässä syyhyttää kanssa sormet, pitäisi vielä tehdä paatin katolle liukuluukut , onkos kellään näihin hyvää konstruktiota mielessä? Ja keulapotkiru pitäis asentaa, ettei tarvita anoppia melan varressa satamissa ( tasainen pohja ilman köliä + akseliveto + tuulipintaa sopivasti:-) , ja nousulistapari keulaan vielä ennen ensi kesää!
Mile