Epoksia?
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.10.2003 1:36
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Jeps, nyt on suomenkielinen käyttöohje Bang & Bonsomeerilta tilattu ja ostinpa vielä sen paksumman kirjan Alfamerilta kun ei muualta saanut (kiitti japekille linkeistä). Ensi viikolla pitäis tuota epoksin käyttöä ekaa kertaa kokeilla.japek kirjoitti:Kyllähän se westin mainos on toi isompikin kirja mutta aika kattavasti siinä on selitetty kaikki korjaukset mitä epoksilla voi tehdä. Muistaakseni oli kylla aika paljon halvempi bangbonsomerilta tilattuna kuin toi alfamerin hinta.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin jos liimaan kaksi vanerinpalaa kiinni toisiinsa, niin en tarvitse siihen mitään mikrokuitupalloja tai muita lisäaineita? Riittää kun vaan teen hartsista ja kovettajasta oikeassa suhteessa seoksen ja voitelen sillä molemmat liimattavat pinnat ennen puristusta?
Jos joku sillä liimaillut kertoisi kun ei näin yövuorossa tahdo järki luistaa, vaikka juuri tuota käyttöohjetta lueskelinkin.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
hyvä käsikirja / hyviä opuksia
Aika hyvä opus , tosin West System:in tuotemerkin omistajien kirja samoin on : Gougeon Brothers on Boat Construction - taitaa olla muistaakseni n. 400 sivua. Siinä käydään läpi erilaiset epoksirakennusmenetelmät: perinteinen levyrakennus, cold molding ( rimarakenne) , ristiinlaminointi, stich and glue jne. Lisäksi vinkkejä kerroslevyrakenteisiin ja dataa materiaaleista.
Hyvä opus!
Toinen hyvä kirja, lähinnä perinteiseen levyrakentamiseen on Glen L Witt: Plywood Boatbuilding , jolle löytyy jatkoa osassa Inboard motor installations ( vai olikohan engine sanaa siinä käytettykin).
Ja potkuriasioissa auttaa mukavasti David Gerr : The Propeller Handbook - kirja josta löytyy vähän enemmän teoriaa ropelleista , mutta myös peukkusäännöt potkurin mitoitukseen joilla selviää vaikka ei takana olisikaan lukion pitkää matikkaa.
Hyvä opus!
Toinen hyvä kirja, lähinnä perinteiseen levyrakentamiseen on Glen L Witt: Plywood Boatbuilding , jolle löytyy jatkoa osassa Inboard motor installations ( vai olikohan engine sanaa siinä käytettykin).
Ja potkuriasioissa auttaa mukavasti David Gerr : The Propeller Handbook - kirja josta löytyy vähän enemmän teoriaa ropelleista , mutta myös peukkusäännöt potkurin mitoitukseen joilla selviää vaikka ei takana olisikaan lukion pitkää matikkaa.
Mile
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kyllä ja ei. Pelkkä hartsi liimaa hyvin. Mutta toisaalta pelkkä hartsi on niin valuvaa, että se tuppaa tulemaan pois saumasta ennen kovettumistaan, jos sauma ei ole <B>aivan</B> vaakasuorassa. Epoksihartsilla ei tunnu olevan sellaista ominaisuutta kuin "viskositeetti". Se vaan valuu, valuu, valuu, valuu...japek kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin, niin jos liimaan kaksi vanerinpalaa kiinni toisiinsa, niin en tarvitse siihen mitään mikrokuitupalloja tai muita lisäaineita? Riittää kun vaan teen hartsista ja kovettajasta oikeassa suhteessa seoksen ja voitelen sillä molemmat liimattavat pinnat ennen puristusta?
Yleensä liimaus tehdää niin, että ensin molemmat liimattavat pinnat sivellään paksuntamattomalla hartsilla, niin että puun pinta kostuu epoksilla.
Sitten itse liimaus tehdään toiselle pinnalle levitetyllä ketsupin-majoneesin paksuiseksi sakeutetulla tavaralla.
Hannu
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 12.03.2004 12:25
Lisäisin vielä , että mitä huokoisemmat liimattavat pinnat ovat sitä tärkeämpi on sivellä pinnat hyvin epoksilla , antaa imeytyä, ja tarvittaessa
sivellä uudelleen. Odottaa rauhassa imeytymistä epoksista riippuen,
minuutteja ...tuntejakin. Sitten kuitua epoksiin soosiksi, liimataan niin,
että liimaa pursuaa saumasta myös vähän ulos, silloin sitä on riittävästi.
puristuksen ei tarvitse olla luja , jotta kaikki epoksi ei tulisi saumasta ulos.
Epoksin etuhan on , että se ei juurikaan kutistu ja täyttää liimasaumassa
kolot hyvin= sauman ei tarvitse olla täydellisen tarkka.
t Tuomo
sivellä uudelleen. Odottaa rauhassa imeytymistä epoksista riippuen,
minuutteja ...tuntejakin. Sitten kuitua epoksiin soosiksi, liimataan niin,
että liimaa pursuaa saumasta myös vähän ulos, silloin sitä on riittävästi.
puristuksen ei tarvitse olla luja , jotta kaikki epoksi ei tulisi saumasta ulos.
Epoksin etuhan on , että se ei juurikaan kutistu ja täyttää liimasaumassa
kolot hyvin= sauman ei tarvitse olla täydellisen tarkka.
t Tuomo
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Onnistuu ilman täytettäkin kun sivelet molemmat pinnat ja odotat muutaman minuutin että epoksi imeytyy sen minkä on imeytyäkseen ja sitten sivelet vielä toiseen kertaan ja laitat palat vastakkain. Ja ei hirveää puristusta ettei kaikki liimat tule välistä pois.JT kirjoitti:
Jos nyt oikein ymmärsin, niin jos liimaan kaksi vanerinpalaa kiinni toisiinsa, niin en tarvitse siihen mitään mikrokuitupalloja tai muita lisäaineita? Riittää kun vaan teen hartsista ja kovettajasta oikeassa suhteessa seoksen ja voitelen sillä molemmat liimattavat pinnat ennen puristusta?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minä olen kyllä saanut tuosta epoksiliimaamisesta sen käsityksen että liimasaumojen pitää olla mahdollisimman tarkkoja mutta huonommillakin tulee toimeen tarpeen niin vaatiessa (korjaukset tms) juuri täyteaineiden takia. Eli tässäkin pätee se sääntö että mitä huolellisemmin tehdyt saumat niin sen parempi lopputulos. Homma voisi verrata vaikkapa tankkerin kyljen hitsaamiseen; levyissä pari senttiä rakoa ja voihan sen täyttää lisäaineella (siis puikolla), täyteenhän se tulee silläkin ;) (no leikki leikkinä). Itse olen ainakin koettanut pärjätä mahdollisimman pitkälle ilman täyteaineita mutta toki olen käyttänyt niitä jos on esim. laiskottanut liimattavien kappaleiden sovituksessa, uhkana on ollut valuminen tai on pitänyt vartavasten täyttää jotakin paikkaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Liimaamisesta epoksilla
ohjeiden mukaan aina liimattaessa kappaleita tulee epoksiin sekottaa täyteainetta esim puupölyä, liitua tai mikropalloja tms. Pinnotettessa puuta ei käytetä täyte tai lisä-ainetta.
t:aki
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No voi hitto - taasko kävi niin että jätin ohjeet lukematta ;)
Vaikka kyllä minä muistaakseni luin Westin ohjeet ja ei siinä muistaakseni sanottu että AINA pitää laittaa täyteainetta vaan tarpeen mukaan sitä voi käyttää. Mutta eipäs pelata muistin varassa vaan mennään talliin tarkistamaan asia...
Muilla käyttämilläni epokseilla ei ole kerrottu täyteaineesta kuin se että sitä voi käyttää tai siitä ei ole ollut erikseen mainintaa...
Heti tuli huolestuneena mieleen Bertta-Lotan kölipuu mutta siihen minä laitoin mikropalloja täytteeksi ihan kaiken varalta vaikka liimasauma olikin tiivis ja sileä ja olisi kyllä täyttynyt ilman ylimääräistä täytettäkin. Huh Huh - kivi putosi sydämmeltäni jos kerran täyteainetta pitää aina käyttää!
Nuo epoksiliimauskokeetkihan on mennyt ihan vituiksi jos homma on näin - tosin mutuna voisin heittää että turhanpäiväinen täyteaineen käyttö heikentää liimausta. No, mutta siinäpä uusi testausaihe...
Ja testeistä taas siihen että nakkasin Bilikan epoksiliima(massalla) liimatun koekappakeen suolavesiämpäriin kun en saanut sitä kourissa särjettyä. Liotkoon nyt alkuun viikon ja väännellän märkänä uusiksi ja jos ei sitten hajoa käsissä niin kuivatellaan ja väännellään ja jos sitten.....
Ensi tuntuma liimasta oli että se on kovaa ja joustamatonta mutta kyllähän kovaakin liimaa joissakin paikoin tarvitaan.
Vaikka kyllä minä muistaakseni luin Westin ohjeet ja ei siinä muistaakseni sanottu että AINA pitää laittaa täyteainetta vaan tarpeen mukaan sitä voi käyttää. Mutta eipäs pelata muistin varassa vaan mennään talliin tarkistamaan asia...
Muilla käyttämilläni epokseilla ei ole kerrottu täyteaineesta kuin se että sitä voi käyttää tai siitä ei ole ollut erikseen mainintaa...
Heti tuli huolestuneena mieleen Bertta-Lotan kölipuu mutta siihen minä laitoin mikropalloja täytteeksi ihan kaiken varalta vaikka liimasauma olikin tiivis ja sileä ja olisi kyllä täyttynyt ilman ylimääräistä täytettäkin. Huh Huh - kivi putosi sydämmeltäni jos kerran täyteainetta pitää aina käyttää!
Nuo epoksiliimauskokeetkihan on mennyt ihan vituiksi jos homma on näin - tosin mutuna voisin heittää että turhanpäiväinen täyteaineen käyttö heikentää liimausta. No, mutta siinäpä uusi testausaihe...
Ja testeistä taas siihen että nakkasin Bilikan epoksiliima(massalla) liimatun koekappakeen suolavesiämpäriin kun en saanut sitä kourissa särjettyä. Liotkoon nyt alkuun viikon ja väännellän märkänä uusiksi ja jos ei sitten hajoa käsissä niin kuivatellaan ja väännellään ja jos sitten.....
Ensi tuntuma liimasta oli että se on kovaa ja joustamatonta mutta kyllähän kovaakin liimaa joissakin paikoin tarvitaan.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Täyteaineista
Tere
Kyllä Westin ohjeissa ainakin mainitaan että pinnoittamiseen käytetään "neat" eli täyteaineetonta ja "Bonding" eli liimaamiseen "thickened mixture or thickened epoxy, meaning mixed resin and hardener with fillers added."
t:aki
PS.
Lisää tietoa: http://www.westsystem.com/
Tässä Westin sivuilta ohje, jos hablaatte Engelskaa.
"Adding fillers and additives
Fillers
Throughout this and other WEST SYSTEM manuals, we refer to epoxy, neat epoxy or resin/hardener mixture, meaning mixed resin and hardener without fillers added; and thickened mixture or thickened epoxy, meaning mixed resin and hardener with fillers added. Fillers are used to thicken epoxy for specific applications such as bonding or fairing.
After selecting an appropriate filler for your job (see Filler Selection Guide), use it to thicken the epoxy mixture to the desired consistency. The thickness of a mixture required for a particular job is controlled by the amount of filler added. There is no strict formula or measuring involved-use your eye to judge what consistency will work best. Figure 5 gives you a general guide to the differences between neat (unthickened) epoxy and the three consistencies referred to in this manual.
Always add fillers in a two-step process:
1. Mix the desired quantity of resin and hardener thoroughly before adding fillers. Begin with a small batch-allow room for the filler.
2. Blend in small handfuls or scoops of the appropriate filler until the desired consistency is reached (Figure 4).
Kyllä Westin ohjeissa ainakin mainitaan että pinnoittamiseen käytetään "neat" eli täyteaineetonta ja "Bonding" eli liimaamiseen "thickened mixture or thickened epoxy, meaning mixed resin and hardener with fillers added."
t:aki
PS.
Lisää tietoa: http://www.westsystem.com/
Tässä Westin sivuilta ohje, jos hablaatte Engelskaa.
"Adding fillers and additives
Fillers
Throughout this and other WEST SYSTEM manuals, we refer to epoxy, neat epoxy or resin/hardener mixture, meaning mixed resin and hardener without fillers added; and thickened mixture or thickened epoxy, meaning mixed resin and hardener with fillers added. Fillers are used to thicken epoxy for specific applications such as bonding or fairing.
After selecting an appropriate filler for your job (see Filler Selection Guide), use it to thicken the epoxy mixture to the desired consistency. The thickness of a mixture required for a particular job is controlled by the amount of filler added. There is no strict formula or measuring involved-use your eye to judge what consistency will work best. Figure 5 gives you a general guide to the differences between neat (unthickened) epoxy and the three consistencies referred to in this manual.
Always add fillers in a two-step process:
1. Mix the desired quantity of resin and hardener thoroughly before adding fillers. Begin with a small batch-allow room for the filler.
2. Blend in small handfuls or scoops of the appropriate filler until the desired consistency is reached (Figure 4).
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Täyteainetta pitää laittaa sen takia ettei kaikki liima imeytyisi saumasta puuhun, eli mitä tarkempi sauma sitä vähemmän liimaa välissä ja sen herkemmin se sieltä häviää, ja varsinkin jos ne puristetaan tiukasti vastakkain. Sen saa estettyä sillä että sivelee liimaa niin monesti kun ne palat imee ja sitten vasta laittaa ne vastakkain.
Tuo sahajauhon käyttö on nimenomaan westin ohjeessa kielletty syttymisvaaran takia mutta ainakin itsellä aika usein tulee mahonkikittiä tehtyä kolojen täytteeksi.
Tuo sahajauhon käyttö on nimenomaan westin ohjeessa kielletty syttymisvaaran takia mutta ainakin itsellä aika usein tulee mahonkikittiä tehtyä kolojen täytteeksi.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Täytyy myöntää että Nordling oli ihan oikeassa tuon Westin ohjeen kanssa eli olin itse lukenut ne todella huolimattomasti. Maininta oli liimauksessa 3-5% piimassaa ja täytettäessä 10% puuvillaseosta. Muita täyteaineita ei suomenkielisessä versiossa manittu. Löysin myös vanhasta Ararditin 2x4,5kg:n pakkauksesta ohjeen jossa ohimennen mainittiin että täyteainetta voi käyttää mikäli se on sauman täyttymisen kannalta välttämätöntä.
Mutta siinä en perhana pohojospohojammaalaisena anna periksi että täyteaine heikentää liimasaumaa;) Mutta puun liimauksessa se jää täyteaineellakin aina vahvemmaksi kuin puu tai sen aiheuttamat jännitykset. Metalli yms. kovien materiaalien liimaminen on sitten erikseen. Eli tästä lähtien minäkin laitan aina täyteainetta - puulle. On se tämä puuvenenetti vaan semmoinen paikka että aina jotakin oppii :)
Täyteaineena olen kuullut käytettävän piimassaa, puuvillakuituja, puunhiontapölyä, liitua, perunajauhoja, sahajauhoja, mikrokuitupalloja ja haulikonpatruunoiden ns. bufferirouhetta (=pvc-rouhetta). Onkohan tuolla täyteaineen materiaalilla kovinkaan suurta merkitystä?
Mutta siinä en perhana pohojospohojammaalaisena anna periksi että täyteaine heikentää liimasaumaa;) Mutta puun liimauksessa se jää täyteaineellakin aina vahvemmaksi kuin puu tai sen aiheuttamat jännitykset. Metalli yms. kovien materiaalien liimaminen on sitten erikseen. Eli tästä lähtien minäkin laitan aina täyteainetta - puulle. On se tämä puuvenenetti vaan semmoinen paikka että aina jotakin oppii :)
Täyteaineena olen kuullut käytettävän piimassaa, puuvillakuituja, puunhiontapölyä, liitua, perunajauhoja, sahajauhoja, mikrokuitupalloja ja haulikonpatruunoiden ns. bufferirouhetta (=pvc-rouhetta). Onkohan tuolla täyteaineen materiaalilla kovinkaan suurta merkitystä?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.10.2003 1:36
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Eli vastaus on kyllä ja ei :)
Sinänsä harmittaa, että jäi täyteaineet tilaamatta kun olisivat samoilla rahdeilla tulleet, mutta hyvä jos hiontapölykin käy.
Meinasin liimata 50 x 22 mm vaneerisoiroista vähän erikoisemman näköistä levyä (linkit alapuolella) ja liimasauma saisi olla mielellään huomaamaton. Vois olla tuo japekin keino tähän hommaan sopiva? Siis se jossa pintoja voidellaan epoksilla ilman täyteainetta useaan kertaan ja sitten annetaan hieman jähmettyä ennen puristusta.
http://personal.inet.fi/koti/mikael/vaneri1.JPG
http://personal.inet.fi/koti/mikael/vaneri2.JPG
Sinänsä harmittaa, että jäi täyteaineet tilaamatta kun olisivat samoilla rahdeilla tulleet, mutta hyvä jos hiontapölykin käy.
Meinasin liimata 50 x 22 mm vaneerisoiroista vähän erikoisemman näköistä levyä (linkit alapuolella) ja liimasauma saisi olla mielellään huomaamaton. Vois olla tuo japekin keino tähän hommaan sopiva? Siis se jossa pintoja voidellaan epoksilla ilman täyteainetta useaan kertaan ja sitten annetaan hieman jähmettyä ennen puristusta.
http://personal.inet.fi/koti/mikael/vaneri1.JPG
http://personal.inet.fi/koti/mikael/vaneri2.JPG
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Noista vanereista tuli mieleen että kymmenkunta vuotta sitten tein useampia tukkeja aseisiin laminoimalla ne 3 millin koivuvanerista. Liimauksen suoritin tavallisella kusilaituhartsilla ilman mitään täyteaineita. Ennen varsinaista aihioiden liimaamista liottelin koepötkylää kiviriipan perässä kuukauden verran Varjakan satama-altaassa. Liotuksella ei ollut mitään vaikutusta lujuuteen mutta koivu oli värjäytynyt kauhean väriseksi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 12.03.2004 12:25
Wooden boatin keskustelupalstalta olen ymmärtänyt , että mikropalloja
käytettäisiin lähinnä pinnoituksiin helpon hiottavuuden takia. Niissä taas
piimassa on kovaa ja vaikeasti hiottavaa. Hiontapöly"wood flour" taasen
on liimauksessa ok, mutta jos se on liian karkeaa tai sitä on liian paljon
niin puuaines liimasaumassa imee itseensä hartsia heikentäen saumaa.
t Tuomo
käytettäisiin lähinnä pinnoituksiin helpon hiottavuuden takia. Niissä taas
piimassa on kovaa ja vaikeasti hiottavaa. Hiontapöly"wood flour" taasen
on liimauksessa ok, mutta jos se on liian karkeaa tai sitä on liian paljon
niin puuaines liimasaumassa imee itseensä hartsia heikentäen saumaa.
t Tuomo