Heipähei,
Tänään alkaa sitten oregon-rimakannen hiominen, jonka jälkeen kyllästys ja lakkaus. Kyse on ns. koristekannesta, jonka alla on vaneri. Tosin rimat ovat yhtä paksuja, mitä oikeassa rimakannessa. Pointti on kuitenkin se, ettei kansi "elä" kovinkaan paljoa. Tähän liittyen haluaisin tiedustella seuraavaa:
Olen ajatellut hioa kannen epäkeskolla, mutta mieltäni vaivaa se, pitäisikö hionnan tapahtua kuitenkin puun syiden mukaisesti, eli mahtaako vaatia viimeistelyn nauhahiomakoneella/käsin?
Toiseksi: Kun kansi on hiottu, aion kyllästää sen. Pitäisikö minun tässä yhteydessä käyttää lahonsuojaominaisuuksiltaan tehokkaampaa kyllästeseosta, mitä rungossa? Minkälaista "reseptiä" suosittelette? Minulla ei ole kokemusta kannen kyllästämisestä, joten pitääkö tässä ottaa huomioon jotakin erityistä (rungon kyllästämiseen verrattuna)?
Kolmanneksi: Kansi on saumattu tyypilliseen tapaan Sikalla, joka on parista kohtaa irronnut. Olen ajatellut laittaa uutta Sikaa ainoastaan näihin huonoihin kohtiin. Onko tässä mitään järkeä, vai pitäisikö koko kansi ehdottomasti saumata uudestaan? Pilaako kyllästäminen vanhat saumaukset ehjistäkin kohdista?
Terv,
Kaapo
Kannen hiominen+lakkaus
-
Moro!
Tuosta hionnasta: minusta voit hyvin hioa epäkeskolla, kunhan liikuttelet konetta suunnilleen puun syiden mukaisesti. Oregonia en ole hionut, mutta eiköhän se käyttäydy tässä suhteessa suunnilleen samalla lailla kuin mänty tai mahonkikin. Epäkeskon sivuttaisliike jää niin pieneksi, ettet kuitenkaan nauhakonetta saa menemään sen suorempaan.
t.Matti
Tuosta hionnasta: minusta voit hyvin hioa epäkeskolla, kunhan liikuttelet konetta suunnilleen puun syiden mukaisesti. Oregonia en ole hionut, mutta eiköhän se käyttäydy tässä suhteessa suunnilleen samalla lailla kuin mänty tai mahonkikin. Epäkeskon sivuttaisliike jää niin pieneksi, ettet kuitenkaan nauhakonetta saa menemään sen suorempaan.
t.Matti
-
Kiitos neuvosta. Lakanpoiston yhteydessä huomasin muuten jälleen kerran skraban ylivertaisuuden: Kun aloin hiomaan epäkeskolla, oli työ hidasta ja pölyistä, joten kokeilin varovaista kuumennusta ja "parasta kaveriani" eli Bachon kahden käden skrabaa. Huomasin, että yhdellä vedolla vanha lakkapinta rullautui pois jättäen pinnan puupuhtaaksi. Huomasin, että tämän käsittelyn jälkeen riittänee enää kevyt jatkohionta epäkeskolla, jonka jälkeen pääsen korjailemaan rikkoontuneita saumauksia.
t:k
t:k