Tapittaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Tapittaminen

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 16.10.2006 13:05

Moi,

palstoilla puhutaan melko paljon kyllästyksestä, mutta tapittamisesta ei juurikaan.

Tietävät voisivat valoittaa minulle tätä taiteen alaa.

Miten teen tai mistä saan hankittua tapit ?

Mitä työkaluja tarvitsen ?

Miten kiinnitän tapin ja miten katkaisen ?

Onko työ niin kova/vaikea ettei esim. huono kuntoista listaa kannata irroittaa, hoitaa erikseen, kiinnittää ja tapittaa vaan hiominen paikallaan olisi suotavaa. Tosin muutama tappi puuttuu jo nyt listasta.
HULLU itselleen töitä ostaa.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 16.10.2006 13:42

Morjens,

Tappeja tehdään porakoneella ja tapitusterällä. Pieniä tappeja (esim ruuvinreikien täyttämiseen) olen joskus tehnyt pyöreästä koivurimasta, jota satuin saamaan kaupasta.

Tapin voi kiinnittää vaikka epoksilla, mutta silloin sen uudelleenirroittaminen (esim ruuvien kiristämistä varten tms) on vaikeaa. Jotkut "liimaavatkin" sensijaan nämä tapit kiinni lakan avulla.

k

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Tapeista

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.10.2006 13:58

Moro
Pyöreästä rimasta tehdyissa tapeissa puun syysuunta on väärä! Väärän suuntaiset syyt elävät eritavalla ja saattavat halkaista tapitetun laudan.
Tapin ja tapitettava puun syysuunnat on oltava samansuuntaisia puun kosteuselämisen takia, ei pelkästään esteettisistä syistä.
Nykyään saa ihan kohtuullisia tappiteriä Honkkarista tai motonetistä. Ne on halpoja mutta jos ei ne nyt ammattikäyttöön tule niin kyllä niillä muutaman sata tappi kairaa ennenkuin ovat liian tylsiä ja alkavat repiä tapin reunoja.

T:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Timo Mielonen
Viestit: 96
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Tapittaminen

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 16.10.2006 14:16

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,
Miten teen tai mistä saan hankittua tapit ?
Tappeja (teak, mahonki) myydään joissakin venetarvikeliikkeissä, mutta kätevimmin niitä saa tekemällä niitä itse. Tapit kannattaa - jos mahdollista - tehdä samasta laudasta, listasta tai muusta puusta, mihin ne on tarkoitus kiinnittää, koska silloin tappien syyt ovat samanlaisia kuin sen puun, johon ne kiinnitetään.
suoraa_huutoa kirjoitti: Mitä työkaluja tarvitsen ?
Poran tappien tekemiseen ja hyvän poran tapitusreikien tekemiseen. Poranterää, jolla tappeja tehdään kutsutaan oksaporaksi ja niitä löytää hyvinvarustetuista rautakaupoista. Kannattaa hankkia hyvä, vaikka se maksaakin.
suoraa_huutoa kirjoitti: Miten kiinnitän tapin ja miten katkaisen ?
Tapit kiinnitetään liimalla ja ne katkaistaan terävällä taltalla. Tapit kiinnitetään niin, että niiden syyt ovat samansuuntaiset kiinnitettävän kohdan syiden kanssa. Taltan pitää olla hiukan leveämpi kuin katkaistava, muuten tappia ei saa siististi katkaistua. Tappia ei myöskään pidä yrittää katkaista kerralla, koska silloin helposti tapista lohkeaa liian suuri palanen.

Jos oikein muistan, tapituksesta on ohjeita opuksessa: Puuvene - Limisauma, tasasauma, ristiinlaminointi, korjaukset ja huolto
Ole-Jacob Broch, ISBN 951-719-378-5

Jos toinen kotimainen taipuu, niin Thomas Larssonin kirjaan Träbåtsrenovering - Att underhålla och bevara ett kulturarv ISBN: 9197353795 kannattaa myös tutustua.

Terveisin

Timo

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Moi

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16.10.2006 16:26

Kiinnostava aihe sinänsä.

Hommasin biltemasta tappiporasarjan, toimivat ihan hyvin.

Mites se tapin kyllästäminen? Eli kannattaako kyllästää ensin ja sitten kuivumisen jälkeen liimata?

Mä kun tein noita tappeja kasan ihan vaan huvikseni, niin laiton lasipurkkiin pellavaöljyyn ne pariksi viikoksi. Nyt saavat kuivua ja sit keväällä liimaan ne reikäänsä.

Tällai mää aattelin koittaa, mutta olisko tähän parempi idea?

Nuo molemmat yllämainitut kirjat ovat hyviä.

Moparmies
Viestit: 82
Liittynyt: 12.10.2005 18:41
Paikkakunta: Ryttylä

Re: Tapittaminen

Viesti Kirjoittaja Moparmies » 16.10.2006 22:12

Timo Mielonen kirjoitti:Poranterää, jolla tappeja tehdään kutsutaan oksaporaksi ja niitä löytää hyvinvarustetuista rautakaupoista. Kannattaa hankkia hyvä, vaikka se maksaakin.
Eikös nuo oksaporat ole niitä isoja teriä joilla tehdään reikä oksan kohdalle? Sitä tapin tekoon sopivaa terää olen nähnyt myytävän ainakin tulppaporan nimellä.

Itse asiassa pitäisi ostaa sellainen, ajattelin tilata Saksasta Dieter Schmid - Fine Toolsilta. Eli jos joku muukin on kiinnostunut tilaamaan sieltä jotain (viimeistään tällä viikolla), ja kimppatilaus kiinnostaa, niin pikaisesti yhteyttä minuun.

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 17.10.2006 8:22

Bauhaussissa myydään yksin kappalein tulppateriä n.10e/kpl. Mielestäni ne ovat Bilteman teriä mukavampia käyttää (pylväsporalla). Biltemassa sen sijaan myydään upotusporia, joissa on senkkaus mukana. Itse teräkin on kärkeä kohti oheneva. Ainakin siinä sarjassa, jonka ostin, senkkaus tosin oli tuumakoossa (ja siksi piti lisäksi käyttää vielä yhtä poraa ennen kuin sai tapin paikalleen).

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 17.10.2006 10:41

Moi,

Tarvitsen siis upotus terät esim bilteman tuote 20166 reikien tekemiseen ellei sitten vanha reikä ole passeli.

Sekä puutappien tekoon tappileikkurit esim bilteman 20175.

Tapin tulee tietysti olla tiukka silla itse meinasin kiinnittää lakalla.

Lisäksi tarvitsen taltan, jolla katkaisen tapin.

Kyllästän tapit myös talven aikana.

Oliko noi mun kaivamat tuotteet muuten oikeat ?
HULLU itselleen töitä ostaa.

Timo Mielonen
Viestit: 96
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 17.10.2006 11:09

Hei!
suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

Tarvitsen siis upotus terät esim bilteman tuote 20166 reikien tekemiseen ellei sitten vanha reikä ole passeli.

Sekä puutappien tekoon tappileikkurit esim bilteman 20175.
Itse en Biltemasta ostaisi työkaluja - halpa ja laadukas on epätodennäköinen yhtälö. Tämä on oma mielipiteeni, enkä pahastu jos joku on kanssani erimieltä.

Noissa mainitsemissasi Bilteman tuotteissa on myös se ongelma, että ne eivät synkkaa yhteen kovin hyvin. Tuotenumerolla 20166 löytyvän upotusteräsarjan koot nimittäin ovat 6, 8, 10, 12 mm, upottimen 14 mm, mutta tuotenumerolla 20175 löytyvän tappileikkureilla saa tappeja, joiden vahvuudet ovat 6, 10, 13 ja 16 mm. Upotusterillä saat siis 14 millisen reiän, johon tappi tulisi liimata, mutta noilla tappileikkureilla saat joko 13 tai 16 millisen tapin. Niistä toinen on liian väljä ja toinen liian suuri.

Toinen noiden Bilteman tappileikkureiden ongelma on se, että niillä saa vain noin 10 millin vahvuisia (siis upotussuunnassa) tappeja. Mopramiehen mainitseman Dieter Schmid - Fine Toolsin tappiporilla saa tarvittaessa 70 milliä syviä tappeja.

Timo

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 17.10.2006 13:51

Juuri samaa yritin sanoa. Bilteman tappileikkurissa pitää pora sammuttaa ja kaivaa tappi pois, kun toisen mallisessa tappeja sinkoilee terän läpi sitä mukaa kun jo poraa seuraavaa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 17.10.2006 14:34

Biltemasta löytyy tappien tekoon myös "tynnyripora" sarjoja tuotenro 20-168 ja 20-169, joilla voi tehdä 145 mm pitkiä tappeja. Noilla tehdyt tapit on yhteensopivia taasen Bilteman sylinteriporien (esim 16-231) tekemien reikien kanssa.

Itselläni on noi yläämainitut terät toimineet ongelmitta harrastekäytössä.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

tappitapatitap

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.10.2006 16:53

Pahus, vaikuttaa muuten hiukkasen siltä että oon ostanut biltemasta hiukka väärät vempaimet, tai no, mun tarpeeseen ne käyvät kyllä.

Sinänsä muuten biltemasta saa mun mielestä sekä hyviä, että myös huonoja työkaluja. Joissain on hinta/laatu -suhde kohdallaan ja joissain taas ei. Käyttökohde ja -tarve ratkaisevat.

Sillä bilteman tappiporalla saa kyllä (jopa..) noin 15 mm pitkiä tappeja. Mutta eihän ne kovin kummoisia ole. Tuommoinen olisikin kätevä mistä ne irtoavat tapit vaan lentelevät.. Nyt ne saa kaivaa siitä puupalikasta taltalla irti.

Minkäs kokoinen reikä on tapille oltava? Eli kuinka tiukka? esim kahdeksan millin reikään, onko tappi 9mm tai 8mm? Tai jotain muuta...?

(Heh, tää nyt on tämmöstä tapin hieromista, kun ei nyt pääse paatin kimppuun niin on aikaa pohtia tällaistakin...)

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Samassa asiassa

Viesti Kirjoittaja venenaula » 17.10.2006 17:01

Yleensä , tulppapora ja oksapora myydään pareina.
Olipa kyseessä Bt orree Pauhose / hong.

Puun työstämisessä ei tarvia mikrometriä !

8 mm reikä / 8mm roppu !
Viimeksi muokannut venenaula, 17.10.2006 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 17.10.2006 20:06

MÖsteri kirjoitti: Minkäs kokoinen reikä on tapille oltava? Eli kuinka tiukka? esim kahdeksan millin reikään, onko tappi 9mm tai 8mm? Tai jotain muuta...?
Siis 10 mm reikään tulee 10 mm tappi. Eli reikä esim. Bilteman 15 mm sylinteriporalla (16-231) ja reikään 15 mm tappiporalla (20-168) tehty tappi.

Huomasin muuten just, että tossa Bilteman tappiporasarjassa pienin koko onkin 15 mm. Itse ostin sarjaan lisäksi 10 mm terän muistaakseni Bauhausista. Noita 10 mm tappeja tulee nimittäin käytettyä eniten esim. ruuvinkantoja tapitettaessa.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 19.10.2006 19:59

Tosta tappien irrottelusta-saahan sitä aikaa menemään kun pyörittelee niitä irtonaisia tappia käsissä ja yrittää satuttaa syyn suunnan oikein, niinhän sitä on itsekin tullut tehdyksi.
Luin jostain amerikan hapatusteoksesta; sahaa tappitavara rimoiksi siten, että rima on jonkinverran tarvittavaa tappia leveämpi, paksuus tapin pituuden mukaan. Laita ohjaimet pylväsporaan ja syvyysrajoitin siten, että rimaan jää puoltoistamillinen säle=tapit on rivissä kiinni tässä selkäsäleessä.
Säle laudan suuntaisesti ja vasaralla laitimmainen tappi reikään-säle katkeaa ja eikun jatkoa on ikäänkuin sarjatyötä-kaikkea ne laiskat jenkit keksii.

Matti

Vastaa Viestiin