Veneen kuivaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
rahurme
Viesti:

Veneen kuivaus

Viesti Kirjoittaja rahurme » 08 Maalis 2004 10:05

Minulla on päinvastainen ongelma kuin alla, missä keskusteltiin veneen kosteana pitämisestä.
Olen nimittäin skrapanut veneeni pohjan puulle syksyllä ja tarkoitus olisi aloittaa kyllästys. Ongelmana minulla on se, että pohja on paikka paikoin vieläkin märkä. Millähän konstilla kuivumista voisi paikallisesti nopeuttaa?
Lämppäri ei liene oikea vaihtoehto. koska vene varmaan kuivuisi jo kuivista kohdista liikaa.
Vene on pressukatoksessa.

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 08 Maalis 2004 12:54

Kyllä kevätahava kuivattaa varmasti. Pikkasen nostaa katoksen helmoja niin rupeaa ilma kiertämään.

masoini
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 08 Maalis 2004 13:02

Moi,

Jos veneesi pohja on todellakin ollut koko talven märkä, niin silloinhan se on varmastikin myös jäätynyt. Tämän pitäisi näkyä puun halkeilemisena. Jos olet nostanut veneesi ylös hyvissä ajoin ennen pakkasia ja suorittanut vielä pohjan puhdistuksen, niin kyllä sen pitäisi kuiva olla. Oletko varma, ettei kyseessä ole kondenssivesi? Tämän talven kelit ona ainakin etelä-suomessa ollut sellaiset, (suuria lämpötilan vaihteluita nopeasti) että kosteutta on tiivistynyt veneiden runkoihin. Erityisesti purjeveneisiin, jossa painoköli muuttaa lämpötilaansa huomattavasti hitaammin kuin runkolaudat.

Paikallisesti voisit kokeilla kuumailmapuhallinta, jolla varovasti lämmität märkiä alueita.

Terveisin
Markku

rahurme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 08 Maalis 2004 15:18

En ole huomannut jäätymishalkeamia.
Olen kyllä yrittänyt etsiä.
Voi se tietysti olla kondensiovettä.
Alimmissa laudoissa on paikka paikoin kuuraa.
Sen perusteella ajattelin, että on varmaan puu hyvin kosteaa.

kojote

Viesti Kirjoittaja kojote » 09 Maalis 2004 15:26

Terve!
Kyllähän laudat kuuraan menee ja kondenssivettäkin kertyy pinnalle aikas paljonkin, mutta ei ne puuta sisältä kyllä kastele... ja kevätaurinko kyllä kuivaa minkä talvi kastelee! Odota rauhassa! :-)

Vastaa Viestiin