Jenkkipurkkarin kuvia?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Jenkkipurkkarin kuvia?

Viesti Kirjoittaja brodar » 09.10.2006 22:35

Moro, olisko kellään tietoa onko Suomessa sellaista suunnittelijaa jolla olisi joko valmiina tai haluaisi piirtää mulle perinteisen noin 30 feet jenkkipurkkarin, joista esimerkkejä vaikkapa tästä:

http://www.woodenboatstore.com/Prodinfo ... 007&item=1

http://www.woodenboatstore.com/Prodinfo ... 122&item=1

http://www.woodenboatstore.com/Prodinfo ... 084&item=1

Ja jos on mahdollisuutta olla jopa rakentamisessa mukana, niin ainahan paranee....

Priorisoisin suomalaista suunnittelijaa jo senkin vuoksi, että mahdollisten muutosten tai ongelma kysymysten sattuessa on helpompaa selvittää se suomeksi kuin ilman kielitaitoa jonkun ulkomaisen suunnittelijan kanssa :)
Viimeksi muokannut brodar, 10.10.2006 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 10.10.2006 8:00

Eikö kannattaisi mieluummin tilata tuolta alkuperäiset? Tulisi varmasti halvemmaksi ja jos noista suunnitelmista löytyy toteutuksia on niiden ominaisuuksista saatavissa tietoa (jos nuo linkit on myytäviin piirustuksiin).
- Petri

brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja brodar » 10.10.2006 8:47

Tottapa tuo, mutta jos jollakin olisi jo valmiina .....

Hieman huonosti muotoiltu tuo kirjoitukseni, mutta muistaisin että täällä härmässä joku joskus noita teki - tai ainakin oli netissä että tekee. Samassa mallistossa hänellä oli myös pohjoismainen 22kvm, perinnepurren oloinen vene (Peter?) ja sitten tälläinen vastaava.

Onko kenellekkään tuttu?

Toki jos sen alkaa piirtämään alusta saakka, niin hintaa tulee, mutta jos olisi jo piirretty, niin helpottaa vaikkapa muutosten tekemisiä :)

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 10.10.2006 9:19

Hienon näköisiä veneitähän nuo on. Erityisesti tuo ensimmäinen on meikäläisen mieleen. Hienolta näyttää tuo wanhan ajan ketkalinja kun partaan matalin kohta on vaan jossain 20-25% perästä. Onnea vaan projektiin!
- Petri

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 10.10.2006 11:07

brodar kirjoitti:Tottapa tuo, mutta jos jollakin olisi jo valmiina .....

Hieman huonosti muotoiltu tuo kirjoitukseni, mutta muistaisin että täällä härmässä joku joskus noita teki - tai ainakin oli netissä että tekee. Samassa mallistossa hänellä oli myös pohjoismainen 22kvm, perinnepurren oloinen vene (Peter?) ja sitten tälläinen vastaava.

Onko kenellekkään tuttu?
Kyseessä lienee tämä veistämö: http://www.kolumbus.fi/carvel/fi/index.html Ainakin heillä on mallistossa 26' Pilot Cutter, joka muistuttaa aikalailla noita ym linkkien veneitä.

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 10.10.2006 20:05

Noi WB:n piirustukset ovat todella halpoja.
V 03 juttelin kaverin kanssa joka rakensi tuon kolmannen vaihtoehdon tyyppistä venettä-runko oli silloin valmis, sanoi piirustusten maksaneen jotain 18000mummoa, oli tilattu Englannista. Suomalaisesta hintatasosta- Mannerberg 34 (tosin eväkölivene-komposiittirakenteinen) lisenssi jotain 30 000 mummoa v. 03. Olikohan jo direktiivin mukaiset.??
Hommasin suoraan suunnittelijalta sen kolmannen vaihtoehdon sisaren piirustukset (Gartsideboats desing 109), maksoi 550Can$. Paketissa muistaakseni 11 lehteä, paljon yksityiskohtaisemmat kuin nuo WB:n paketit??. On hyvä kun voi kysyä jos tulee tikkuja kynsien alle. Eihän tuota kielitaitoa paljon ole mut kyllä Pauli on ymmärtänyt asian kirjoitusvirheiden seasta.

Matti

brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja brodar » 10.10.2006 23:05

matti kirjoitti:Noi WB:n piirustukset ovat todella halpoja.
V 03 juttelin kaverin kanssa joka rakensi tuon kolmannen vaihtoehdon tyyppistä venettä-runko oli silloin valmis, sanoi piirustusten maksaneen jotain 18000mummoa, oli tilattu Englannista.
Ai, olisi kiva saada tietoa tuosta proggigsesta. Onko siitä tietoa vaikka netissä tai jotakin?
matti kirjoitti: Hommasin suoraan suunnittelijalta sen kolmannen vaihtoehdon sisaren piirustukset (Gartsideboats desing 109), maksoi 550Can$. Paketissa muistaakseni 11 lehteä, paljon yksityiskohtaisemmat kuin nuo WB:n paketit??. On hyvä kun voi kysyä jos tulee tikkuja kynsien alle. Eihän tuota kielitaitoa paljon ole mut kyllä Pauli on ymmärtänyt asian kirjoitusvirheiden seasta.
Tutkiskelin itsekin samaa venettä, MUTTA siinä on arvio työtuntimäärä 5000 työtuntia, joka on tuolle venekoolle kokolailla suuri tuntimäärä, erityisesti kun veistäjän tasovaatimuskin on "high". Tuntimääränä tuo tarkoittaa ainakin 5 vuotta!!!

Miten itse näet tuon työn vaikeuden/vaativuuden? Vastaako PG:n määritelmää "high" tasoa, ja onko tuo 5000 työtuntia yläkanttiin, niin kuin vähän itse kaavailen? Tämä vaativuustaso on erityisen mielnkiintoinen, koska itse ole jotakin keskitasoa, ei harrastelijatasoa.

Ja vielä utelisin budjetista; onko millainen tai millaisella olet sen aikonut tehdä?

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 11.10.2006 21:25

brodar kirjoitti: Ai, olisi kiva saada tietoa tuosta proggigsesta. Onko siitä tietoa vaikka netissä tai jotakin?

Tutkiskelin itsekin samaa venettä, MUTTA siinä on arvio työtuntimäärä 5000 työtuntia, joka on tuolle venekoolle kokolailla suuri tuntimäärä, erityisesti kun veistäjän tasovaatimuskin on "high". Tuntimääränä tuo tarkoittaa ainakin 5 vuotta!!!

Miten itse näet tuon työn vaikeuden/vaativuuden? Vastaako PG:n määritelmää "high" tasoa, ja onko tuo 5000 työtuntia yläkanttiin, niin kuin vähän itse kaavailen? Tämä vaativuustaso on erityisen mielnkiintoinen, koska itse ole jotakin keskitasoa, ei harrastelijatasoa.

Ja vielä utelisin budjetista; onko millainen tai millaisella olet sen aikonut tehdä?
siitä "Haminan puuveneopiston" tiloissa 02 tehdystä rungosta tai tekijästä ei ole muistissa sen enempää.

Toivottavasti siinä PG:n tuntimäärässä on kottikärryllinen Pauligin juhlamokkaa ja nahkainen nojatuoli, ainakin minä toivon niin. (vrt limisaumainen jolla-PG:n tuntimäärä=300, tein lakkausta vaille helmikuussa 05) huomioitavaa, että Paulin "standartti" on KORKEA, lähetti pari kuvaa valmisteilla olevasta 26' veneestä-pilssin viimeistely on kuin meidän olohuoneen sohvapöydässä.
Miten niin 5 v, vuodessahan on 8k tuntia. :)
Aika vaikeaa toi tason määrittely kun ei ole oikein mitään vertailukohtaa.
Miten olet määritellyt itsesi sille keskitasolle??
Noissa veneenrakennusjutuissa joita olen lukennut, niissä on kaikissa sama huomio- kun alat oppia jonkin työvaiheen, niin se on tullut jo valmiiksi ja taas alusta sama homma.
Ei ole vielä juurikaan noita atuloita tarvinnut.
Budjetti? mikäs se on??= kaikki ja ei varmaan riitä sekään.
Kun tollaiseen ei tarvi ostella niitä tolkuttoman kallita vinssejä tai hiilikuitumastosta puhumattakaan, niin toivon ettei se niin mahdottoman kalliiksi tule.
Tosiasiassa VENEEN RAKENTAMISESSA EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ. Jos haluaa veneillä, niin paras ja halvin on ostaa käytetty vene. Jos taas haluaa rakentaa veneen niin se onkin sitten toinen juttu.
Katso Matin venesivut, niin näet missä mennään(jos tulee voivoteltua, eikun päiviteltyä).


Matti

brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja brodar » 11.10.2006 23:42

matti kirjoitti:

Miten niin 5 v, vuodessahan on 8k tuntia. :)
Aika vaikeaa toi tason määrittely kun ei ole oikein mitään vertailukohtaa.
Miten olet määritellyt itsesi sille keskitasolle??
Katso Matin venesivut, niin näet missä mennään(jos tulee voivoteltua, eikun päiviteltyä).

Matti
Niin.... kun en ihan päätoimisesti voi rakentaa, niin vioteen mahtuu tuolloin sellaset 1000 tuntia työaikaa. Oma tasoni lähinnä määrittyy sillä, että en ole ammattilainen vaan amatööri, jolla on vain 5-7 vuoden kokemus puutöistä, kuteinkin lähinnä sisitustöistä. Eli en hyvä, en huono.
matti kirjoitti:
Katso Matin venesivut, niin näet missä mennään(jos tulee voivoteltua, eikun päiviteltyä).

Matti
Missä osoitteessa on Matin venesivut?

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 12.10.2006 11:19

http://www.freewebs.com/maryii

"Kannustusta";
Lueskelin eilen illalla vanhaa WoodenBoat no 166
otteita parista artikkelista-kuvateksti-Don on työskennellyt yksin veneen kimpussa yksitoista vuotta... hänellä on ollut useita veneitä, mutta tämä on hänen ensimmäinen itserakentamansa
-Dave Clarken päättäväisyys rakentaessaan Winfield Lash-kuunaria
...valmiiksi rakennettu runko siirrettiin Clarken pihalle jossa rakentaminen jatkui seuraavat kahdeksantoista vuotta
Matti

PS Harjoittele parilla pienemmällä veneellä ensin, tee vaikka jolla tms, niin selviää se veneerakennustaito.

Vastaa Viestiin