Kyllästyksestä (pellatuottee)

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
rahurme
Viesti:

Kyllästyksestä (pellatuottee)

Viesti Kirjoittaja rahurme » 05 Maalis 2004 12:35

Hei,

Tarkoitukseni on kevään aikana kyllästää veneeni (50-luvulla veistetty 9.5 metrinen fiskari) pohja ja pilssi.
Ajattelin tehdä kyllästyksen perinteisellä pellavaöljy + suoja-aineet sekoituksella. Olen jutellut muutaman kyllästysaineita tarjoavien yritysten edustajien kanssa. Jokainen tuntuu tarjoavan toinen toistaan parempia seoksia. Yksi lupaavan oloisista neuvoista annettiin Tope oy:stä (www.tope.fi).
Kyllästys Tervapella tai Tärpättipella aineella. Kyllästyksen jälkeen pohjan lakkaus Le Tonkinois-lakalla. Lakkauksen jälkeen pinnan karhennus ja maalaus myrkkymaalilla.

Onkohan raadilla kokemuksia näistä aineista ja kyllästystavasta?

Itse en ole kuullut, että pohjan voisi käsitellä lakalla. Muut ovat tarjonneet jotain primeria (esim hempelin).

Vieras

Pellavakyllästetyn pohjan maalaus...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Maalis 2004 15:29

terve
Tässä ohjeet jotka sain hempelsiltä pellavakyllästetyn veneen vesilinjan alapuolisen osan jatkokäsittelyyn:

PELLAVAÖLJYLLÄ KYLLÄSTETYN PUUVENEEN JATKOMAALAUS TAI -LAKKAUS.
Ennen kuin pintaa voidaan jatkokäsitellä, pinnan pitää saada rauhoittua noin 4 viikkoa ja se on
pyyhittävä pelkällä tärpätillä muutaman kerran, jotta pinnassa ei ole pellavaöljyä.
Tämän jälkeen puupintaan voidaan levittää 1-2 kerrosta IMPREG 1 kyllästysöljyä, joka “sulkee”
pinnan, niin että pellavaöljy ei pääse tihkumaan ulos pinnalle. Pinnalle jäävä pellavaöljy heikentää
huomattavasti seuraavia maali- tai lakkakerroksia. Impreg 1 ei myöskään saa muodostaa kiiltävää
kalvoa vaan ylimääräineen öljy pyyhitään pois tai hiotaan pois (no 100), jos öljy on ehtinyt
kuivua pintaan.

Vesilinjan alapuolella:
Maalaus
2 x HEMPALIN RED LEAD 12370 (lyijymönjä), ensimmäinen kerros ohennettu 20 % OHENNE 823:lla.
1 x YACHT PRIMER 26030
2 x ANTIFOULING-MAALIA, esim. CLASSIC ANTIFOULING 76111

terv. timo

Northling
Viesti:

Pellavaöljy kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Maalis 2004 15:40

Moi
Tästä aiheesta on usein ennenkin käyty keskusteluja tällä palstalla. Koita hakusanoilla pellavaöljy tai kyllästys niin löydän varmaan ohjeita. Tässä yksi keskustelu aiheesta: viewtopic.php?t=223&highlight

En ole ikinä kuullut että vesirajan alapuolelle laitettaisiin lakkaa! Olikohan väärinkäsitys?

Meidän veneeseen pantiin pellavaöljy-lahonesto sekoitetta ja viimeisiin sivelyihin joukkoon vernissaa (sivelyt 101 ja 102). Kaiken kaikkiaan siis 200 litraa pellavaöljyä ja 60 l lahosuojaa(peruskylläste) ja 5 l vernissaa
Vesirajan alle 2-3 krst lyijymönjää ja 2 krst yahctprimeriä ja sitten myrkkymaali. Vesirajaan mönjä, primeri, miranol tai futura. Kylkiin 8 kerrosta öljylakkaa (katso kotisivu) Ole tarkkana ylimaalausaikojen kanssa!
Pellan tuotteet on varmaan hyviä mutta Sinipellava myy aikalailla edullisemmin raaka-ainetta, josta on itse helppo sekoittaa. (Loimaalainen Sinipellava, Jorma Ristimäki, hinta: 200 litran tynnyri maksaa 400 € sis. alv Rahti sovittava erikseen. 5 L astioissa 11 € Kysy numerosta 040-5354663 )

Reseptejä on yhtä monta kuin on miehiäkin. Minä käytin sellaista 25% peruskyllästettä ja 75% pellava öljyä. toiset laittaa 20% tärpättiä 20%lahosuojaa 60% pellavaöljyä. jotkut lisää 5% tervaa jne. jne.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viesti:

Pellavaöljy kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Maalis 2004 15:41

Moi
Tästä aiheesta on usein ennenkin käyty keskusteluja tällä palstalla. Koita hakusanoilla pellavaöljy tai kyllästys niin löydän varmaan ohjeita. Tässä yksi keskustelu aiheesta: viewtopic.php?t=223&highlight

En ole ikinä kuullut että vesirajan alapuolelle laitettaisiin lakkaa! Olikohan väärinkäsitys?

Meidän veneeseen pantiin pellavaöljy-lahonesto sekoitetta ja viimeisiin sivelyihin joukkoon vernissaa (sivelyt 101 ja 102). Kaiken kaikkiaan siis 200 litraa pellavaöljyä ja 60 l lahosuojaa(peruskylläste) ja 5 l vernissaa
Vesirajan alle 2-3 krst lyijymönjää ja 2 krst yahctprimeriä ja sitten myrkkymaali. Vesirajaan mönjä, primeri, miranol tai futura. Kylkiin 8 kerrosta öljylakkaa (katso kotisivu) Ole tarkkana ylimaalausaikojen kanssa!
Pellan tuotteet on varmaan hyviä mutta Sinipellava myy aikalailla edullisemmin raaka-ainetta, josta on itse helppo sekoittaa. (Loimaalainen Sinipellava, Jorma Ristimäki, hinta: 200 litran tynnyri maksaa 400 € sis. alv Rahti sovittava erikseen. 5 L astioissa 11 € Kysy numerosta 040-5354663 )

Reseptejä on yhtä monta kuin on miehiäkin. Minä käytin sellaista 25% peruskyllästettä ja 75% pellava öljyä. toiset laittaa 20% tärpättiä 20%lahosuojaa 60% pellavaöljyä. jotkut lisää 5% tervaa jne. jne.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

laitinenp

Kyllästyksen reseptit

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 05 Maalis 2004 20:09

Reseptejä kuulee tosiaan tämän tästä. Olen lisäksi kuullut että ensimmäisillä kerroilla kannattaisi kyllästää ohuemmalla seoksella (vähemmän öljyä, enemmän lahonsuojaa/tärpättiä) ja lisätä öljyn osuutta vähitellen. Öljy on aika paksua ja ei varmaan imeydy ihan niin helposti ja syvälle kuin ne muut aineet.

- Petri

Vastaa Viestiin