Sivu 1/1

mitä limisaumalautojen väliin

Lähetetty: 03.10.2006 23:20
Kirjoittaja g.perkka
Olen aloittanut limisaumaisen apujollan teon kurssilla kokeneen soutuveneenrakentajan ohjauksessa. Hän on kirjannut tarvikeluetteloon muun muassa saumamassan, esim. Sikaflexin. Kun kyse on kuitenkin puisesta kulkimesta, niin käyttäisin mieluummin jotain luonnollisempaa sauma-ainetta. Sopiiko (Sateenkaarivärit Oy:n) vanhanajan pellavaöljykitti tähän tarkoitukseen? Entä sopiiko se myös sellaisten kolojen täyttämiseen, joita uskon tahtomattanikin saavani aikaan? Kannattaako kittiä yrittää tehdä itse, jos ei ole kokemusta entuudestaan?

Sopiiko lautojen väliin tervattu lanka, esim. villalanka? Tai jokin muu tervalla (tai muulla) käsiteltävä materiaali?

Onko kaikki pinnat syytä käsitellä tervalla ennen kuin ne jäävät piiloon (varsinainen pintakäsittely on edessä sitten joskus)? Mikä Sateenkaarivärien tervasta sopii tarkoitukseen parhaiten?

Jolla syntyy - jos on syntyäkseen - haavasta. Haluaisin käyttää niin luonnollisia materiaaleja kuin mahdollista ja kohtuullista on - siksi vierastan Sikaflexin tms. käyttöä. Kaaret on tarkoitus tehdä kuusen oksista. Jos teillä on vinkkejä haavan käytön ja käyttäytymisen suhteen, otan niitä mielelläni vastaan. Ja luultavaa on, että kyselen aiheesta lisää kurssin edetessä.

Lähetetty: 04.10.2006 8:00
Kirjoittaja masoini
Moro,

Pellavaöljykitti kovettuu liikaa tuohon tarkoitukseen. Tervattua pellavarivettä voisi käyttää, tai tervaa, jota on paksunnettu liitujauholla. Näin tuossa keväällä sellaista käyetettävän. Eräs tuttavani käyttää monessa kohtaa tervan ja lampaanrasvan sekoitusta. Hyvää tavaraa tuokin, rasvan hankkiminen voi vaan olla vähän vaikeampaa kuin liitujauhon.

Kyllä nuo veistäjät jo rakennusvaiheessa tervaavat piilot jäävät osat, jos siis vene tulee olemaan tervattu. Noista tervalaaduista en oikein tiedä, mutta oikea hautaterva taitaa se paras olla.

Markku

Lähetetty: 04.10.2006 16:10
Kirjoittaja hannuvartiala
Sikaflexi tiukassa raossa lautojen välissä ei ole joustava tiiviste, vaan tiukka liimaus.
Jotta Sikaflexi voi toimia tiivisteenä, sen on oltava pintojen välissä pyöreänä tai neliskanttisena palkona, joka on vain kahdelta vastakkaiselta laidalta kiinni liikkuvissa pinnoissa, kaksi muuta laita pitää saada turvota tai "lommahtaa" vapaasti.
Littana Sikaflexikerros lautojen välissä ei jousta mihinkään suuntaan.
(Tarvitseekos sen joustaa niitatussa lautasaumassa on tietysti eri kysymys.)

Jos moderneja materiaaleja haluaisi käyttää, olisi kiinnostavaa kokeilla pehmeitä vettä imemättömiä epdm-kumisia tiivistenauhoja. Samantapaisia siis, kuin ikkunatiivisteet.

Hannu

Lähetetty: 09.10.2006 12:00
Kirjoittaja Matti Laurila
Moro!

Parhaiten saumassa voisi toimia joku butyylimassatyylinen, kovettumaton, mutta pinnaltaan nahoittuva massa.

t.Matti

Lähetetty: 09.10.2006 18:13
Kirjoittaja Martti J
Kun haluat käyttää perinteisiä aineita ja materiaaleja: näihin eivät kuulu sikaflexit eikä muutkaan keinoaineet. Puuvene kuuluu tehdä ilman kittejä, vaikkei siitä tunnu selviävän ammattiveistäjätkään. Isäni kanssa käyttämämme ainoa tiiviste limisaumaveneen lautojen välissä oli nauhamainen puuvillavanu ohuena suikaleena, kyllästyy muun kyllästyksen yhteydessä. Tekemillemme veneille oli ominaista se, etteivät ne vuotaneet, kunhan ei venettä koskaan päästetty kuivumaan liikaa. Tekotapa kyllä vaatii tarkkaa puutyötä.

kitti

Lähetetty: 09.10.2006 19:17
Kirjoittaja hirvi49
Itellänikin olisi vähän aihetta sivuava kysymys. Kun vanerivenettä rakentelen ja on sattunut tulemaan pieniä rakoja, jotka ovat vain esteettisesti haitta eli eivät tarvitse olla tiiviitä. Niin kannattaako näihin kohtiin laittaa jotain kittiä ja mitä? Ovat sen verran isoja että sikaflexiä kuluisi turhan pajon ja se ei ole välttämättä otollinen pinta maalinkaan kannalta. Oisko mitään vinkkejä?

Lähetetty: 09.10.2006 23:02
Kirjoittaja brodar
Miten olisi TÄT? Sikaa elastisempi.

Lähetetty: 09.10.2006 23:19
Kirjoittaja terhohalme
Vanerilautaveneeseen käy sika tai jokin muu PU massa, koska vaneri ei juurikaan elä kosteuden vaihtelusta. Oikeaan lautaveneeseen suosittelisin tervanarua ja kaikkien piiloon jäävien liitosten tervaamista rakennusvaiheessa.