Rakenteen vahvistaminen epoksilla

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Rakenteen vahvistaminen epoksilla

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 02.03.2004 12:17

Löytyi sitten se pommi, jota pelkäsin. Kölipuussa lahoa mastonjalan alla. Ei vielä paha, mutta kölipuu menee vaihtoon sitten joskus. Ensin on kuitenkin remontoitava kaaret ja muutama muu paikka, joten jotain on keksittävä kölipuun vaihdon siirtämiseksi.

Tuttu veistäjä ehdotti kp:n impregnointia epoksilla. Osaako kukaan sanoa:
a) miten se tehdään?
b) paljonko sillä voi ostaa lisää aikaa?

Tomi

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 02.03.2004 12:19

Moi,

Mikä paatti olikaan kyseessä? Meinaan, että onko mastonalan alla oleva puu varsinainen emäpuu, vai jokin emäpuun päällä oleva rakenne?

t:k

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 02.03.2004 12:22

Weekend.

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 02.03.2004 12:24

Sorry, edellinen lähti liian ripeästi. Piti kirjoittaa, että paatti on Weekend. Penkoessani sain sen mielikuvan, että kyseessä on kölipuu, mutta täysin varma en ole. Joka tapauksessa ko. palikka ei ole helpossa paikassa, keulasteevi tulee sen päälle ja alapäästään se jatkuu syvälle pilssin pohjan alle.

tt

Heizel
Viestit: 29
Liittynyt: 16.05.2003 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Heizel » 03.03.2004 9:28

West Systemiltä löytyy Puuveneen entisöinti ja korjausopas, jossa
on tietoa puuveneen korjauksesta epoksilla mm. lahovaurioiden ja rungon rakenneosien osalta.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 03.03.2004 11:32

Moi,

Weekend on todella nätti vene, mutta siinä vaikuttaisi olevan sama murhe, mitä vanhassa Bottenhavskryssaressani: Paatti oli sodan jälkeiseltä ajalta ja Rautaisten kölipulttien ruostuminen oli turmellut hieman emäpuuta, joka olisi pitänyt vaihtaa koko mitaltaan, jos olisi halunnut oikein hyvän.

Tuohon epoksihommaan en osaa kommentoida, mutta sellainen hätäkorjaus tulee mieleeni, että voisit kyllästää koko pilssin sisäpuolelta ja sen jälkeen tehdä pituussuunnassa suuremman mastonjalan, jotta maston paino jakautuu vähän tasaisemmin. Oikeastaan tolla kyllästämisellä et ainakaan häviä mitään, joten se kandee kyllä tehdä joka tapauksessa. Kyllästysohjeita saat P.Huhdan ja T.Raivion artikkeleista. Tosin sinun tapauksessasi voisi tulla kyseeseen myös jokin vähän 'eksoottisempi' seos.

t:k

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 04.03.2004 0:13

Kiitos kommenteista!

Lahon alkuperä ei ole kölipulteissa, vaan sitä esiintyy pohjatukkien välissä. Syypäänä eivät taida olla kölipultit, vaan joku muu.

Pilssin kyllästys on ohjelmassa tänä keväänä, tärkeimpien kaarien korjauksen jälkeen. Mitä tarkoitat kyllästeseoksen "eksoottisuudella"?

Mastonjalan vahvistus on myös hyvä ajatus, olen itse asiassa nähnyt sellaisen konstruktion äskettäin eräässä toisessa Weekendissä. Todennäköisesti siitä on apua tässä ongelmassa ja olin sen jo ajatellut tehdä muutenkin. Wivellassa ei esiinny (vielä) Weekendeille tyypillistä purjehdusvuotoa mastonjalan seutuvilla, joten vahvistus on hyvä tehdä ennen kuin se alkaa.

Epoksoinnista sen verran vielä, että veistäjä antoi ymmärtää, että lahonnut rakenne pitäisi kyllästää epoksilla, siis jättää kaikki laho paikalleen, antaa kuivua kunnolla ja sitten ajaa siihen epoksia, jotta lahonnut osa muuttuu yhtenäiseksi rakenteeksi. Mutta järjellä ajatellen siinä taitaa käydä juuri noin kun kuvailitte: epoksi ei mene riittävän pitkälle ja yllä terveeseen puuhun asti. Tällöin koko laho-epoksi möhkäle jää ikäänkuin kellumaan terveen päälle eikä auta juuri yhtään. Taidan siis jättää tekemättä, jollei menetelmälle ilmaannu puolustajia.

Kysymys on todellakin hätäkorjauksesta, jolla voidaan ostaa jonkin verran aikaa. Laho huomattiin syksyllä telakalla, eikä vene ole nyt sillä tavalla telakoitu, että emäpuun vaihto olisi mahdollista. Lisäksi minun järkeni sanoo, että kun veneessä on sekä kaaria runsaasti poikki, että emäpuun vaihto edessä, kaaret on korjattava ensin, jotta koko rakenne ei romahda kun emäpuun on hetken aikaa poissa. Taloudellisilla syillä on myös oma osansa.

Ja kesät on purjehdusta varten!

Tomi

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 04.03.2004 0:33

Mielestäni tavanomaiselta epoksihartsilta ei voi odottaa, ett se toimisi huonokuntoisen puun korjaamisessa. Se ei imeydy mainittavasti puuhun koska se on aika paksua tavaraa ja kovettuu nopeasti.

Tärkeissä kohdissa ainoa oikea tapa on tietenkin puun vaihtaminen. Vähemmän tärkeisiin paikkoihin voi käyttää Lignua, jota myy Classic Marine Pietarsaaressa. Se on ohut epoksilitku, kovettuminen kestää pari vuorokautta, ja se on kovetuttuaan vielä joustavaa. Olen nähnyt sen imeytyvän lahossa puussa myötäsyyhyn 30 cm matkan, minkä jälkeen palikka vaikutti yhtä kovalta kuin terve puu.

Tärkeässä rakenteessa siihenkään ei voi täysin luottaa, koska on mahdotonta tietää, onko ainetta imeytynyt joka paikkaan.

Tarvittaessa voin antaa lisävihjeitä, koska olen käyttänyt sitä aika paljon.

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Viesti Kirjoittaja ses » 04.03.2004 20:00

Terve

onko tuo lignu jotain sukua WoodenBoatin keskustelupalstalla sillointällöin kehutulle/haukutulle/whatever CPES (clear penetratring epoxy system tjs) aineelle? Siitä ainaski jotkut sanovat että voi tehdä väliaikaisen lahokorjauksen kun imeytyy kunnolla puuhun.

Luulisi silti että olisi parempi tehdä kunnon korjaus mutta ehkä tuolla epoksilla pääsee vähän aikaa. Muistaakseni jossain sanottiin että lahosienen haaroja voi olla jopa puoli metriä varsinaisesta lahopaikasta....

Seppo

make.n
Viestit: 130
Liittynyt: 08.12.2003 11:57
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make.n » 04.03.2004 21:32

Käytettiin ton tyyppistä lahonkorjausta mennävuosina vanhaan kuidutettuun pikkufiskariin ihan vaan että saatiin pari kesää ajoaikaa
ennen seuraavan veneen hankkimista, mutta ei sillä kyllä rohjennu ajella
kun hyvillä keleillä.
Yks kaveri halus sen pelastaa pohjosiin ja pysyy kuulemma vieläkin
pinnalla ja kuosissa, on tosin sisävesillä.
Tästä on n.6 vuotta aikaa ja kuulemma viime syksyn ylösnostossa
oli vielä ryhdissä.
Make.n
Saas nähdä mitä tästäkin tulee? - http://groups.msn.com/Makenvenerojekti/

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 05.03.2004 1:06

Sama aine kuin CPES. Euroopan myyjä on Ruotsissa ja pani nimeksi Lignu. Kauppaa sitä enimmäkseen rakennusten yms. korjauksiin. Legendan mukaan aine kehitettiin USA:n armeijan tarpeisiin pitämään pystyssä lahoavia ja madonsyömiä varastorakennuksia tropiikissa. Tuoteperheeseen kuuluu myös epoksinen täytekitti, joka jää hieman joustavaksi.

stjärndykare
Viestit: 16
Liittynyt: 28.05.2003 18:16

Viesti Kirjoittaja stjärndykare » 06.04.2004 11:02

Osaatkos Jommi kertoa, miten Lignu toimisi seuraavanlaisessa tilanteessa:
Perästeevi on päässyt hapestumaan n. 20 cm matkalta vesirajan yläpuolelta. Myös muutaman laudan päät olivat pahasti pehmenneet, ja kun irroittelin laudat vaihtoa varten, oli yllätys yllätys myös itse emäpuu pehmennyt mätien laudanpäiden alta. irroitin lahonneen perästeevin kappaleen ja naputtelin emäpuusta kukkamullat pois. Lopulta emäpuuhun jäi noin 2 cm paksuudelta -ei uuden veroista, mutta kuitenkin suhteellisen kovaa puuta, johon ei puukko enää uppoa. Ajattelin tunkea siihen taltattuun osaan juuri Lignua ja sen jälkeen liimata emäpuuhun uudesta puusta sellaisen palan, että paksuus olis jälleen entisellään. Sen jälkeen uusi perästeevin kappale korjattuun emäpuuhun kiinni. Sopiiko kyseinen Lignu yhteen esim. West Systemsin epoksien kanssa? En haluaisi käyttää Lignun täyteainetta, vaan tehdä uudet osat puusta. Onko tietoa, miten epoksilla voi liimata uutta puuta lignulla kyllästetyn puun päälle? Tässä tapauksessa liitoskohtaa vahvistaisi ainakin se, että uusittavan pätkän kohdalle tulisi vielä pari runkopulttia pitämään emäpuuta ja steeviä yhdessä.

stjärndykare
Viestit: 16
Liittynyt: 28.05.2003 18:16

Viesti Kirjoittaja stjärndykare » 26.04.2004 10:26

Kyselin Lignua Classic Marinesta Pietarsaaresta, mutta tuote oli päässyt loppumaan. Lignua ei kuulemma enää tilata valikoimaan, koska valmistajan hinta oli kuulemma noussut roimasti ja normaalisti kysyntä on vähäistä. Onko kenelläkään tietoa vastavanlaisista tuotteista? Ajattelin, että mahdollisesti epoksin jatkaminen ohennusaineella toisi lisää tunkeutuvuutta ja ajaisi saman asian. Kyllästäminen täytyisi tehdä vaan yhtäjaksoisesti niin kauan kun puu imee, ettei pinta pääse kovettumaan.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 26.04.2004 11:03

Corebros:in sivuilla esitelty kyseiseen hommaan soveltuvaa epoxia. Sivut on kyllää niin himmeet et kyllä täytyy taas ihmetellä että mitä järkeä on tehdä paskat sivut kun samalla rahalla saa hyvät. Mulla ei ole mitään kokemusta lafkasta yhdistyksestä tai mikä kumma noiden kammottavien sivujen takana onkin. Linkki löytyy kuitenkin pv lehden saitilta joten kai joku on sitä sinne suositellu. http://wwnet.fi/corebros/

:)) Kinde

Vastaa Viestiin