Veneen paino

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
tuke
Viestit: 46
Liittynyt: 16.03.2005 20:22
Paikkakunta: Raahe

Veneen paino

Viesti Kirjoittaja tuke » 25.09.2006 19:40

Onko kellään käsitystä, paljonko painaa tollainen rapia 5,5m ja pari metriä leveä puinen ht vene. Peräpeilissä roikkuva 40hp jammu varmaan painaa about 70kg? Tekisi mieli ostaa auton perässä kulkeva traileri tuolle. Taitaa olla pahimmoilleen riittääkö jarruton?

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 25.09.2006 19:54

Moro,

Kyllä tuollaista vielä saa hyvinkin kuskata jarruttomalla trailerilla. En usko, että veneesi ja tuo kone yhteensä yli 400 kiloa painaa, ja noita jarruttomia kärryjä on tuonne 600 kilon kantavuuteen asti. Käy kurkkaamassa www.vetopeli.fi ja vasemmasta reunasta Myynti-kohdan alta käytetyt. Siellä on esim. tuo VT7501, joka varmaan piisaa.

Markku

laivuri
Viestit: 21
Liittynyt: 22.03.2005 14:31
Paikkakunta: vääksy

traileri

Viesti Kirjoittaja laivuri » 25.09.2006 21:30

Satuin lukemaan kirjoitustasi ja totean ,että jos sinulla on 550 pitkä HT-vene kaikkine varusteineen ja moottori +tankit mukana niin paino on varmasti yli 600 kg ja silloin ei jarruttoman kärrin kantavuus riitä. Neuvoisin ostamaan esim. 1000 kg jarrullisen trailerin ,jossa kantavuus on n.770 kg ja onhan se turvallisempi vetääkin edellyttäen että sinulla on siihen sopiva veturi. Turhan monet vetävät veneitään liian pienillä trailereilla!?

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 25.09.2006 22:03

Joo, mää jätin noi varusteet ja bensat pois laskuista. Traileria hankkiessa kannattaa olla tarkkana, että ajokortti piisaa. Jos on pikku-E, niin nou hätä, mutta jos ei ole, niin kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Markku

Avatar
ceebbari
Viestit: 42
Liittynyt: 06.08.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja ceebbari » 25.09.2006 22:13

[quote="masoini"] Jos on pikku-E, niin nou hätä, mutta jos ei ole, niin kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Samoin sen tarvitsee jos yhdistelmän, auto+kärry kokonaismassa menee yli 3500kg

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 25.09.2006 22:35

Pitää paikkansa. Pitipä oikein käydä Aken sivuilla katsomassa noita juttuja.

Tässä suora lainaus www.ake.fi

ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

Markku

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 26.09.2006 8:58

Noista HT-veneiden painoista vielä: oma yhteysveneeni saareen on 5,7 -metrinen kusilaituinen Ockelbo-Lundgren, jonka kuvittelin alunperin painavan max 600 kiloa. Todellinen paino oli kuitenkin yli 800kg, joten kyllä pienetkin veneet voivat painaa niin helkutisti!

-k

Vastaa Viestiin