Sivu 1/1

Mikä olisi mielestänne hyvä hinta tälle...

Lähetetty: 19 Helmi 2004 23:45
Kirjoittaja Antti I
Ohessa olisi linkki muutamiin kuviin, jotka ovat veneestä jota katselin viime kesänä. Nyt, kun katselin kuvia niin en malta olla pyytämättä asiaa tuntevien mielipiteitä tässä asiassa.

Ohessa olisi linkki muutamiin pienehköihin ja epäselviin kuviin veneestä.

http://www.netikka.net/matkapaja/venekuvat.html

Minua jäi askarruttamaan veneen arvo. Mikä teidän mielestänne noin äkkipäätään voisi olla veneen arvo?

Mielestäni vene oli kohtuullisen hyvässä kunnossa pieniä sanomisia lukuunottamatta. Keulasta näkyi mm. hieman päivänvaloa laudan välistä tms. Vene oli myös melko likainen (kuraa ja pölyä vain) sisältä.

Tiedän, että on vaikea sanoa yht'äkkiä hintaa, mutta jotakin voidaan varmasti arvuutella.

Katsotaan millaisia arvuutteluja tulee ja kerron sitten mikä oli veneestä pyynti. En ostanut venettä syksyllä, koska tuli muuta rahanmenoa kesken kaiken. Vene voi olla toki jo myyty, joten jos omistaja lukee tätä niin toivon ettet loukkaannu...

Kyseessä on siis maalattu puuvene. Pituus on varmaan n. 7-8m.

Lähetetty: 20 Helmi 2004 00:19
Kirjoittaja Kinde
Vaikea on arvoa noista kuvista sanoa ja kun toi pituuskin on semmonen joka ehjien veneiden osalta määrittelee hintaa merkittävästi. Mua maalatussa veneessä arveluttaa se että ei näe miltä puu näyttää. Tummumat ja mahdolliset huonot korjaukset jää helposti huomaamatta.
mikä kone? jos pyynti olis 2000-3000 vois käydä katsomassa

Lähetetty: 20 Helmi 2004 08:52
Kirjoittaja MD11C
Todella hieno. Mikä moottori tuo on? vanha sivuventtiili kolmonen.
Sisustassa hieno ajanpatina. Tosin jos sais lakatulle puulle, ois tod. tyylikäs.

Lähetetty: 20 Helmi 2004 09:40
Kirjoittaja Antti I
Moottori on 3-pytttynen Wikke. Olen samaa mieltä, että sisustassa on mukavaa ajan patinaa ja pienellä vaivalla siitä saisi hienon.

Nopean katselmukseni mukaan syksyllä kansien ja skantäkin alusrakenteet olivat ihan hyvässä kunnossa. Huonossa kunnossa oli ainakin se reunalista, joka kiertää kannen reunoja ulkopuolella, mutta niiden vaihtamisessa tuskin on kovin kova työ.

Lähetetty: 20 Helmi 2004 18:45
Kirjoittaja Heizel
Oletko tsekannut tarkasti veneen vedenalaiset osat. Maalin alle on helppo piilottaa veneessä mahdollisesti olevia virheitä/vikoja. Itse ostin ensimmäiseksi puuveneeksi vajaa kuusi metrisen lakatun hyttipaatin. Lakatut pinnat veneessä näyttivät hyville, mutta yllätys löytyikin pohjamaalin alta. Keulapuun tamminen alaosa oli laho, samoin lautojen päät jotka kiinnittyvät keulapuuhun. No, selvisipähän keulaosan vuotokohta : (.

merten kaunotar

Lähetetty: 20 Helmi 2004 20:17
Kirjoittaja wikumies
moi siisti vene arvo lonkalta tuossa kunnossa 1000-1400e w3 vaihtaisin w2 malliin 3 ollut ja tulee olemaan vesikierto ongelmia on kokemuksia moottorisi on vm 73-75 wickström t.wikumies

Wikkestä

Lähetetty: 20 Helmi 2004 22:26
Kirjoittaja Vieras
Morjenttes
Heh, aikas hyvä... heitäs kuvaa jos oot tehnyt moisen modifioinnin, W3 -> W2.. :-) mutta eikös wikkessäkin ole hammasrataspumppu ja vaseliiniä laitetaan voitelukuppiin, näin muistaakseni näin kun käpistelin w-1:n viime syksynä kuntoon.. Mutta tuo wikumiehen idea (aikaisemmassa viestissä) laittaa sinkki vesikanavaan kuullostaa ideana ihan hyvältä, miten sen vain sais kiinni niin että esm. ei lähde kesken kesän liikkeelle ja tuki vesikanavaa...?
timo

Lähetetty: 20 Helmi 2004 23:14
Kirjoittaja Antti I
Moottorista en todella tiedä kummempaa, muuta kuin sen, että se kuulemma käy ja kukkuu.

Melko hurjalta kuullostaa tuo yhden pytyn poistaminen...

Mukavaa, että vene herättää näinkin paljon keskustelua täällä foorumissa ajattelin ensin, että mahtaakohan ketään kiinnostaa tuollainen paatti ja sen arvo.

Kuten jo aikaisemmassa viestissä sanoin, en ole varma onko vene myyty jo uuteen kotiin, joten eipä tässä tiedä haikailenko turhaa sen perään.

Sisällä veneessä olisi varmasti hieman hommia ensin hionnassa ja sitten lakkaamisessa, mutta sehän näissä venehommissa pitää mielenkiinnon yllä. Tilaakin tuollaisessa veneessä olisi vaikka laittaa keitin ja juokseva vesi. On sitä pienemmissäkin nähty...

Ulkopohjan päin näkisin veneen mieluiten puupuhtaana ja lakattuna ja pohjassa myrkkyvärin...

Mukavahan noista on unelmoida näin talvi-iltoina....;)

Lähetetty: 20 Helmi 2004 23:46
Kirjoittaja Vieras
Moi Antti I
Niin vielä tuosta sopivasta hinnasta, aika mielenkiintoista vertailua näissä puuveneiden hinnoittelussa voi harrastaa esim. katsomalla suomalaista tarjontaa pörssissä ja suomen puuvenevälitys sivustoilla sekä muillakin suomalaisissa veneenmyyntisivustoilla, ja sitten katsastamalla esim. båtbörssen; ruotsalaista, vastaavaa tarjontaa. Tietysti historialla on oma osuutensa näissä hintojen kehittymisessä, mutta aikamoisia eroja löytyy vastaavanlaisten veneiden hinnoissa...? Mutta tuohon kysymykseen sopivasta hinnasta, miten, olisko semmoinen pyyntihinta -20% sopiva...
:-)
timo

Lähetetty: 21 Helmi 2004 00:04
Kirjoittaja make.n
Nimeen omaan katso rungon kunto sisäpuolelta ja käytä nenää.
Jos et itse haista, niin varmasti tutuista löytyy joku kuka pystyy tunnistamaan pehmenneen puun hajun.
Ihme velhoja on olemassa!!

Lähetetty: 21 Helmi 2004 00:19
Kirjoittaja make.n
Täsmennykkesä vielä tohon edelliseen tarkoitin että pyydä sinne haistelemaan joku semmonen kenellä on ollu jo puuvene.
Kuttaperkkaveneen homeet voi haista ihan erilaiselta.
Puuvene TUOKSUU puuöljyltä ja tervalta.
Ja aspergooli ei haise, ainakin luulen niin.
Mun vene ainakin HAISEE veneelle.

Make.n

Lähetetty: 21 Helmi 2004 00:33
Kirjoittaja Vieras
Moi Veli-Matti...
Kirjoitit tuossa aiemmin w-3:n termostaatin tärkeydestä moottorin kestävyyteen, mulla on tosin w-1, siinä oli oman "kenttämittauksen" mukaan (kun oon kuullut neuvoja, siis keitin lämpömittarin kanssa) ja mittasin milloin termostaatti aukes, termostaatti kunnossa, en nyt muista oliko se 70 tai 80 astetta, avautumis lämpötila tais olla stanssattu siihen termostaatin kylkeen, mutta miten tuo termostaattien poisto vaikuttaa moottorin kestoon, niinkuin kirjoitit äsken... Oon kyllä kuulut neuvoja että ottaa termostaatit pois, turhaan tukkivat..
?

timo

Lähetetty: 21 Helmi 2004 09:53
Kirjoittaja Saima
timo kirjoitti:..., en nyt muista oliko se 70 tai 80 astetta, avautumis lämpötila tais olla stanssattu siihen termostaatin kylkeen, mutta miten tuo termostaattien poisto vaikuttaa moottorin kestoon, niinkuin kirjoitit äsken... Oon kyllä kuulut neuvoja että ottaa termostaatit pois, turhaan tukkivat..
?
Moi! Termostaatit varmasti toimivat, kun ne toimivat. Auki ja kiinni jatkuvasti ja mitä W-3:n suhteen, luultavimmin etummainen lohko (kokan puoli) koko ajan auki. On sanottu että W-3 on susi, nimenomaan koska viimeiseen lohkoon ei riitä käytännössä jäähdytys. No, kaikenlaistahan sitä on sanottu, ettei tämä mikään peruste ole.

Itse tein termostaatittomaan W-2:een vedenkierron rajoittimen viileämpänä pysyvään lohkoon eli takimmaiseen. Materiaalin otin vanhasta lohkon (vai oliko se esilämmittäjä) tiivisteestä tarkasti leikaten sopivaksi termostaattikoteloon, siihen uraan mihin termostaatin laippa kuuluu. Tiivisteestä löytyi yksi ainoa kohta, mistä sai leikattua sopivan palan ja siitä tuli suoraan sopiva, sillä tavalla ettei tarvinnut erillistä reikääkään siihen tehdä. Vesi kulkee peitetyn aukon reunoilta parista kohtaa sellaisesta ympyrän reunan muotoisista aukoista, 'kuin sormenpään muoto parin millin levyinen'.

Kokeiltavahan se on mikä on sopiva aukko. Toinen lohko kulkee vapaasti. Tämä tasoitti sylinterien lämmöt jotakuinkin samoihin. Vertailu tehdään käsin kannen päältä.

Sen kyllä huomaa, että vaikka tilanne parani huomattavasti, ei täydellistä tulosta näin saa. Tyhjäkäynnillä tilanne on eri kuin matkavauhdilla ja täydellä kaasulla. Vasta isommin ajaettaessa lämmöt tasaantuvat ja siinä kannattaakin olla tarkkana ettei rajoita liikaa - silloin syntyy päinvastainen tilanne. Vettähän menee sitä enemmän toista reittiä, mitä enemmän rajoitetaan.

Siitä kestävyydestä aina voi teorisoida. Hieman kylmänähän tuo käy, korkeimmillaan 60 astetta lämpimässä kesävedessä. Näyttääköhän mittarikaan oikein? Tosin se termostaatin anturi on lohkojen yhteisessä paluuvedessä ja mikä on sitten öljyn lämpö ja kannen lämpö, se ei sitä ainakaan tarkasti kerro. Lisäksi sellainenkin huomio, että pysäytettäessä moottori, lämpömittari alkaa nousta, yleensä juuri tuonne hyviin 75-85 lukemiin. Lämpö siis johtuu kannesta päin vesiputkea myöten termostaatin anturiin.

Paljonko lämpömittari näyttää niillä keillä on termostaatit ja kaikki?

t. Saima