potkuriakselin voitelu ja sinkit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

potkuriakselin voitelu ja sinkit

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 07.05.2003 22:34

Eli nyt kysymys koskee potkuriakselin voitelua.

Veneessäni on potkuri akselin puolessa välissä voitelu nippa, jonne syötetään öljyä letkun kautta erillisestä säiliöstä. Ongelma on kuitenkin se, että mikään öljy ei tunnu pysyvän sisällä "tuubissa" ja näin ollen kerääntyy kesän aikana pilssin pohjalle. Mitä öljyä tällaisessa tapauksessa tulisi käyttää, vaikka tuskin siellä mikään öljy pysyy. Olen kokeillut jäykympiäkin öljyjä.

Vai onko voitelu turhaa ...voiteleeko vesi tarpeeksi?

...vai onko yksi vaihtoehto asentaa nippaan pieni rasvaprässi?

kuvat kysymykseeni osoitteessa:
http://members.surfeu.fi/saku.tuominen/ ... symys.html

Voisiko joku selvittää mitä tuo kuvissa oleva "paketti" oikeastaan sisältää. Kun en viitsisi turhaan avata ja tutkia sen sisältöä. Termistö vähän pielessä mutta kuvista selviää asian ydin.

Vielä toinen kysymys...

Tarvitseeko potkuri oman sinkin johonkin??

-S.Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 08.05.2003 20:51

Oho !

onpa viritys... olisikohan ollut joskus oikea rasvakuppi vaseliinille...

no minä ainakin laittaisin sellaisen tai sitten uhraisin yhden rasvaprässin letku virityksien tilalle...:)

mika

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 08.05.2003 20:58

niin juu...

siitä potkurin sinkistä ...
jos akselia näkyy laita siihen tarkoitukseen myytää akseli sinkkiä (ei muuten näkynyt :)) ja jos takammainen tukilaakeri ja tai pukin ruuvit on rautaisia laita ihmeessä ainakin yksi sinkki sinnekin tai laita maadoitus johdin köliraudasta pukin ruuvin alle ei siitä ainakaan haittaa ole..
potkuri (messinki) ei varmaankaan ruostu joten siihen ei kannata laittaa yhtään mitään ...pesu ja puunaus ja vaikka vahaa ... myrkky maali ei siinä ainakaan pysy

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...prässistä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 08.05.2003 20:58

...hommasinkin jo viime keväänä oman prässin siihen tarkoitukseen. Mutta sitä ei sitten tullut laitettua paikalleen, kun ajattelin että rasva prässättynä lykkää "stefan" ulos putkesta.

..ja toisaalta prässille on aika vähän tilaa lattialevyjen alla. Saattaisi vielä uida vedessäkin.

Hyvä ratkaisu taitaisi tosiaan olla laittaa rasvakuppi nipan tilalle. Mistähän niitä mahtaa nykyään saada. Ovatko enää mitään hyllytavaraa varaosaliikkeissä?

-S. Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Rasvanippa

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 09.05.2003 8:20

Moi.

Olen itse pähkäillyt tämän rasvanippa-kysymyksen kanssa ja päätynyt rasvaprässin asennukseen. Tällä hetkellä akselinvoitelua hoitaa rasvakuppi jonka aion vaihtaa prässiin. Lattian jatkuva aukominen alkaa tympiä koska paatissani joutuu erittäin usein kääntämään rasvakuppia ja kupin täyttäminen on aika suttaista puuhaa josta laiskansutkina miehenä haluan päästä eroon. Paatissani ei ole kunnollista pilssiä joten aion vetää tarpeeksi pitkän letkun konetilaan josta on kätevä tarvittaessa lisätä rasvaa, en näe mitään syytä miksi sen prässin pitäisi sijaita pilssin pohjalla. Sitä akselinstefaa ei mielestäni tarvitse pelätä, ei sitä rasvaa ole tarkoitus sinne niin kamalalla paineella tunkea jotta stefat lentelee, kyllä vähempikin voitelee riittävästi.
Toivottavasti löydät omaan paattiisi sopivan ratkaisun.
Terv. Jouni Vartiainen

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...prässistä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 09.05.2003 9:27

Ehkä tuon prässin virittäminen siihen tarkoitukseen on sittenkin oikea ratkaisu. Täytyy vaan tutkia miten saan pidennettyä prässin vakio letkua siten, että se riittää esim perälaatikosta tuohon nippaan.

Nähtäväksi jää kuinka paljon stefan ja akselin välistä vuotaa taas rasvaa kesän mittaan pilssiin ...keväällä taas siivottavaa. Täytyy vaan yrittää käyttää rasvaa niin vähän, että pysyy oikeassa paikassa.

Kiitokset vastauksistanne!

Kommentoida saa vielä kuitenkin tuon "patukan" rakenteesta jos joku törmännyt vastaavaan... Välttyisin sen avaamiselta, utelias kun olen.

-S.Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 09.05.2003 18:39

jaa-a

luultavasti "patukan" sisällä on ainoastaan pari stefaa rinnan ja kumipalkeen ainoa tarkoituskin lienee liittäminen . No ainahan voi elää toivossa että vaseliini lähtee etenemään potkuria kohti eikä tunge pilssin puolelle. Mutta kun utelias olet niin avaa se pampula niin näetpä sitten mitä edellinen omistaja on kaljaspäissään keksinyt :)
vaseliini ei kyllä tule stefan välistä kovin helposti , jos stefa nyt vähänkin on kunnossa ja vaseliini myöskin tiivistää jonkin verran jos vannasputkesta tihkuaa vesi pilssiin . Todennäköisesti akseli on laakeroitu valkorautaisin laakerein rasvamekanismista päätellen , mutta vassukka kyllä voitelee nekin luultavasti paremminkin kunhan muistaa välillä prässätä lisää .Minulle antoi paattini edellinen omistaja neuvon (rasvakuppi malli) vartti aina tunnin välein ja rantauduttua 1\2 kierrosta niin toimii ... ja onhan tuo toiminutkin

maik

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

..prässi paikoillaan

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 09.05.2003 19:29

En taida viitsiä kumia irroittaa, ettei mene rikki näin vesillelaskun kynnyksellä.

Prässi sen sijaan on jo paikoillaan. Kävin vielä teettämässä prässiin juuri oikean pituisen letkun, joka on kierteillä kiinni molemmista päistään.
Ei muuta kun testaamaan vesille.

-S.Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 10.05.2003 23:15

En varsinaisesti tunne näitä laitteita mutta tuli mieleen että eikö muoviletkun asemesta pitäisi olla metalliputki jotta vaseliinin saisi puristetuksi laakerille asti? Ainakin omassani on noin metri kupariputkea kierrettävästä rasvakupista laakerille. Oikea rasva olisi luultavasti vesipumppuvaseliini joka on aika jäykkää. Itse käytän kylläkin tavallista vaseliinia, jota kesän aikana sitten pursuaa laakerista ulos (ilmeisesti merkki siitä että kuppia on kiristetty liian usein). Edelleen, käsittäisin että rasvan ainoana tehtävänä on pysäyttää veden tulo, ja että taaempana sijaitseva varsinainen laakeri on vesivoideltu.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 14.05.2003 13:01

Laitoin omaan veneeseeni vastaavaan paikkaan teräsputken. Käytännössä homma hoitui niin, että irrotin liittimen prässin nokasta ja otin taskuun pari-kolme rasvanippaa ja painelin hydrauliikkafirmaan, Tampereella Hi Flex. Täällä tekevät hydrauliikkaputkia ja letkuja piirustusten mukaan. Pyysin metrin pätkän putkea, dia 6 mm ja siihen päähän valittiin liittimet, joiden kierre sopi prässin suukappaleeseen ja yhteen rasvanipoista. Näin oli jatkoputki valmis. Törkkäsin putken alapään paikalleen ja varmistin pysyvyyden parilla nippusiteellä läheiseen tukipuuhun sekä taivutin putkeen loivan mutkan, jolloin sain pituuden sopivaksi siten, että heti lattialuukkua avattaessa nippa on hyvin käsillä. Tämäkin kiinni luukun reunaan. On helppo hoitaa voitelu riittävän usein. Hydrauliikkaputki on pehmeää terästä jota voi hyvin taivutella käsin sen menemättä lyttyyn, ulkopintakin on valmiiksi sinkitty.

t.Matti

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19.04.2003 9:27
Paikkakunta: Turku

nipan paikan muutos

Viesti Kirjoittaja isomakke » 16.05.2003 1:38

Safematic voitelujärjestelmän osilla nipan saa helposti siirrettyä juuri sinne minne haluaa.Systeemiä käytetään raskaankaluston ajoneuvoissa helpottamassa huoltoa.Tarvikkeet pitäisi löytyä ainakin kaikilta merkkikorjaamoilta

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kuunari » 06.06.2003 19:34

veneessäsi taitaa olla vesivoideltu kuminen perälaakeri.asia selviää kun ottaa potkurin pois ja katsoo näkyykö akselin ja laakerin välissä kumiset "rihlat",jos näin on ,laakeri on jo todennäköisesti pilattu öljyllä.voiteluaineeksi käy ainoastaan vesi. akselissa on nippa siksi että siihen voi pakkosyöttää vettä moottorin raakavesipuolen poistosta.(osa pakoputkeen,osa perään). letku ja lemmarit ei ole viritys vaan ns.joustava perälaakeri.akseleihin ei koskaan kuulu laittaa öljyä vaan vesivaseliinia.rasvavoidelluissa laakereissa on tali-tai teflonnauhapoksi joka kestää rasvaprässin paineen,stefoja ei näissä ole.vesi vanhin voitehista!

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

....rasvaprässi asennettuna

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 10.06.2003 9:47

Olen teettänyt "paineletkun" boxin ja prässin välille ja homma hoituu nyt siis siten.


edelliseen....

Muistaakseni potkuriakselin ulostulon juuressa on ainakin kanava, josta vesi kulkee voitelemaan potkuriakselia. Vene on nyt tietenkin vedessä enkä tätä asiaa pääse varmistamaan. Mutta eikö tuo veneen pilssissä oleva patukka voi silti toimia vain veden eristäjänä vaikka potkuriakselin alapää olisikin vedellä voideltu, mitä olen sen koko ajan olettanutkin olevan.

Prässin käytön huono puoli on ainakin se, että stefa/kumitiiviste pyrkii aina prässättäessä työntymään ulos putkesta. En kuitenkaan oleyrittänytkään hampaat irvessä puristaa tavaraa putkeen....

-S.Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kuunari » 11.06.2003 0:09

nyt painelet rasvaa väärään paikkaan,ei ihme että stefat pusuaa.se patukka pitää veden pois paatista ilman vaseliinia.muista että jos rikot stefan joudut irrottamaan koko akselin ja se tietää veneen nostoa vedestä.

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Tietoa....

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 11.06.2003 10:21

No hyvä että vihdoin löytyi tietoa tämän palstan kautta, miten tuo homma tulisi hoitaa.

Keväällä kun ensimmäisen kerran laitoin rasvaa "boxiin" 5mm paksuinen stefa napsahti pois putkesta. Tällöin tuli tutkittua, että stefan takana on vajaan 10cm pituinen tyhjä tila, johon nipasta syötettiin tavaraa. Mikä tämän tyhjän tilan tarkoitus on, jos sinne tosiaan ei kuulu rasvaa laittaa?
Sftefa säilyi tuosta rytäkästä ehjänä ja oli helppo napsauttaa takaisin paikoilleen.

S. Tuominen
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Vastaa Viestiin