potkuriakselin voitelu ja sinkit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kuunari » 12.06.2003 0:12

tyhjässä tilassa kuuluu olla vesi,se tulee sinne joko perässä olevien kanavien kautta tai pakkosyötettynä moottorin lauhdevedestä.näin laakeri tai stefa ei kuumene liikaa. varo ettei vaseliini tuki perän vesikanavia,se kun ei sinne kuulu.

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...toimenpiteet

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 12.06.2003 10:07

...ilmeisesti paras teko tässä vaiheessa on ainakin irroittaa prässin letku, jotta putkessa oleva rasva pääsee helpommin liikkumaan. Kannattaako nippa jättää täst edes vaan auki ilman mitään "korkkia".

S.Tuominen
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kuunari » 12.06.2003 20:32

jätä letku paikoilleen tai tuki nippa,ettei rasva tai mahdollisesti vesi tule veneeseen.talven aikana on syytä tutkia laakerin kunto.

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...ennen prässiä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 13.06.2003 8:44

Ennen prässiä, kun ostin veneen nipassa oli kiinni muoviletku, jonka kautta boxiin syötettiin ihan tavallista moottoriöljyä voitelemaan akselia.
Eli tuota voitelua on jatkettu jo luullakseni monta vuotta. Itselläni kyseinen vene on ollut vasta 3 vuotta. Prässin asentaminen tuli kysymykseen juuri sen takia, kun liian notkea öljy ei pysynyt stefan takana ja valui aina pilssiin liaten sen.

Miten tuo laakerin tarkastus sitten voidaan suorittaa??

S.Tuominen
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kuunari » 14.06.2003 16:54

akseli otetaan pois ja tutkitaan perässä olevan kumilaakerin kunto.kumissa kuuluu olla pituussuunnassa selkeät urat joissa vesi liikkuu.

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 17.06.2003 20:12

joo-o

kyllähän siihen tyhjään tilaan nyt kuiten vesivaseliini kuuluu . se pötkylän tarkoitus on pitää tosiaan vesi pois pilssistä ja peräboxi on varmaankin vesivoideltu veneessäsi olen törmännyt sisäboxeihin joissa on nipan molemmin puolin stefa ja joissain on kaksi molemmin puolin ja olen nähnyt yhdelläkin pärjättävän.

kyllä näin on että pronssi tai messinki sisäboxi kuluu kyllä ilman rasvaa tälläisessä stefaboxissa aika nopeasti teräksisen akselin sitä sorvatessa vesi kun ei stefan ohi stefojen väliin pääsevoitelemaan .

ja eihän sitä rasvaprässiä niin kovin usein tarvitse käytellä tälläisen boxin kanssa ehkä kerran tai kaksi kauden aikana toisin kuin vaikka esim. talinauha boxin kanssa elettäessä .

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...on-off-on-off

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 18.06.2003 9:40

...taitaa mennä prässiletku takaisin omalle paikalleen, jottei tosiaan messingit sorvaudu kokonaan kesän aikana.

-S.Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

jukkah
Viestit: 2
Liittynyt: 18.06.2003 14:10

..prässi paikoillaan

Viesti Kirjoittaja jukkah » 18.06.2003 14:14

Moi Saku,

kuvien ja kertomasi perusteella veneessäsi on öljyvoidelty stefaboksi, joka tulee voidella öljyllä, ei vedellä tai rasvalla.

Itselläni oli sama ongelma kuin sinulla eli öljyt tulivat pilssiin. Tämä johtui siitä, että stefaboksissa oleva, keulan puoleinen stefa oli rikki. Vaihdoin uuden stefaboksin (pelkän stefan vaihtaminen olisi tosin riittänyt) ja homma pelittää nyt. Stefaboksin (tai stefan) vaihtoa varten potkuriakseli pitää irrottaa koneesta/vaihteistosta, vanha pois ja uusi tilalle.

--

t. Jukka

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 18.06.2003 16:55

Laakerityyppejä on monenlaisia. Tässä keskustelussa on ollut vähän epäselvää että mikä tyyppi on kyseessä, mutta vaikken moottori-ihme olekaan niin laitanpa lusikan soppaan.

Yleisesti ottaen vanhoissa veneissä on yksinkertainen taliboksi. Siis putki, jonka veneen puoleinen pää on tiivistetty kahdella-kolmella akselin ympäri kierretyllä pätkällä tiukkaan puristettua talinauhaa eli jollain liukkaalla aineella ("talilla", teflonilla, grafiitilla) käsiteltyä poikkileikkaukseltaan neliskanttista (puuvilla)nauhaa. Tällainen boksi käyttää vaseliinia, jonka päätarkoitus on voidella talinauha niin ettei se pala ja muodostaa tulppaa veden suuntaan. Yhdessä talinauhan kanssa pitävät veden vannasputkessa. Taliboksi saa - ja sen pitääkin - vuotaa tipan pari minuutissa. Tällöin kireys on oikea ja talinauha ei ole niin tiukasti akselin päällä että se palaisi.

Toinen vaihtoehto on stefaviritys, jossa veden tiivistää akselin ympärille laitettu, öljyllä tiivistetty putkenpätkä jonka molemmissa päissä on kumiset huulitiivisteet eli stefat. Toinen stefa estää öljyn valumista vannasputkeen ja toinen pitää öljyn poissa pilssistä. Huulitiivisteet on suunniteltu öljylle ja ne eivät kestä sitä painetta, jonka rasvaprässillä saa aikaan.

Luultavasti tässä on nyt siis käynyt niin että sisäpään stefa on kulunut loppuun, niinkuin jukkah sanoi ja öljyvuoto johtuu siitä eikä mistään muusta.

Mitään vahinkoa siellä nyt tuskin on käynyt. Kun pötkö on täynnä vaseliinia niin se tuskin vuotaa. Ja jos edellinen on ajanut vain sillä öljyllä niin väittäisin että boksi on sille rakennettu. Missään tapauksessa öljyä ei ole kuulunut valuttaa pitkin potkurinakselia taaksepäin.

Niin että eiköhän siellä ole kaikki kunnossa vaikka nyt menitkin tööttäämään öljyn tilalle vaseliinin, se pitää vedet sisällä siinä kuin öljykin. Katselet sitten syksyllä stefat uudelleen ja virität öljypänikän takaisin letkun päähän.

Pekka

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...eli öljyä pakettiin

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 22.06.2003 16:42

Öljyksi ilmeisesti käy hyvin jo viime kesänä hankittu "kankea" perusmoottoriöljy.

Lisättäköön nyt vielä, että stefan vuoto on suhteellisen pientä. ... likaa se pienikin määrä jo pilssin kesän aikana. Täytyy patentoida boxin läheisyyten jokin öljyä keräävä sihti, joka kerää suurimman osan öljystä itseensä, jottei pilssi suttaannu koko pituudeltaan. Vuoto on kuitenkin niin pientä, että tuskin uuden stefankaan vaihtaminen parantaa asiaa. Täytyy tietysti muistaa ettei pilssi voikaan muistuttaa siisteydellään uuden auton konehuonetta.

Vielä öljysäiliöstä. Kannattaako öljyä valuttaa boxiin koko ajan, vai onko järkevämpää varustaa säiliö hanalla josta silloin tällöin päästetään boxiin lisää voiteluainetta. Aikaisemmin itselläni oli käytössä noin 1dl muoviputki, joka hupeni muutaman tunnin ajossa. ...eli ehkä lienee järkevämpää laittaa säiliöön hana.

-S.Tuominen-
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Vastaa Viestiin