tl-veneen etukansi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
meloja
Viestit: 10
Liittynyt: 02.05.2003 20:51
Paikkakunta: naantali
Viesti:

tl-veneen etukansi

Viesti Kirjoittaja meloja » 06.05.2003 20:53

Hei!
Takakantta ei taida ollakaan...
Hankin viime syksynä 50-luvulla rakennetun mahonkisen tuulilasiveneen, 4.20 pitkä. Tuolloin oli jo melko hämärää, niinpä olen nyt venettä nyppiessäni tehnyt "löytöjä". Enpä onneksi kovin kauheita: Toisen kyljen ylin lauta täytyy vaihtaa VASTA ensi keväänä, siinä on vähän lahoa. Myös etukansi tulee vaihdettavaksi, sen paneeleista on kolmasosasta hiottu puolipontti taivaan tuuliin.
Sellaista mietin... täysin noviisi kun olen... miten väki on kansia uusinut. Uudet "paneelit" ovat kenties 4-5 mm paksumpia, mites silloin reunaa kiertävä kaareva, leveä lauta? Työhän on kuin uusi vene, jos tuon laudan uusii. Takaa asti eteen.
Noviisin veneestä, Sputnikista, on vasta yksi kuva osoitteessa:
personal.inet.fi/private/tapio.keskitalo

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 07.05.2003 20:46

morjens..

tosi kaunotar.. enpäs ossaa antaa neuvoja mut laita kaunokainen kuntoon kyllä kannattaa... tollaset loppuu pian muuten ...!
voi sitten rinta rottinkilla ottaa oluen jos toisenkin naapurin katsoessa vihreänä vieressä :)
niin ja vaihda ihmeessä lautaa vaan vaikkakin mahonki onkin aikas arvokasta mutta kuitu pilaa kaiken , laudan vaihto ei olekkaan niin kova
pala purtavaksi aikaa vain menee .

maik

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.05.2003 8:34

Katselepa vastaavanlaisia kansiremontteja tuolta meidän Huolto-osastolta http://www.puuvene.net/huolto.html#kunnostus . Siellä on kaksikin remonttia joissa kansi tehdään alusvanerin päälle.

Sen leveän reunalaudan nimi on skandekki ja jos aiot tehdä kokonaan uuden samanlaisen kannen kuin nykyinen, niin se täytyy kyllä sitten varmaan vaihtaa.

Yksi mahdollisuus olisi, että otat ne keskellä olevat rimat pois varovasti, tarkistat kansikaarien kunnon, ruuvaat päälle muotoon sahatun 9 mm vanerin ja sen päälle liimaat niin paksut rimat kun skandekissä on varaa. Sitten vain saumaus, hionta ja lakkaus päälle.

Sitä ylintä kylkilautaa vaihtaessa joudut mahdollisesti irroittamaan sen skandekin joka tapauksessa, niin että mieti jos yhdistäisit molemmat remontit ja jos homma tuntuu vaikealta niin teettäisit vaikeimmat osat veistäjällä. Siitä tulee aika iso remontti kuitenkin.

Pekka

Vastaa Viestiin