Suunnittelen uuden peräsinlevyn tekoa 8.5m purjeveneeseeni.
Peräsin on ulkomitoiltaan 1500mmx540mm,alapäästä saranoitu ja yläpäästä lattahaarukalla kiinnitetty peräsin akseliin,eli kyseessä on
pitkän kölin jatkeena oleva peräsintyyppi.Peräsimen paksuus on noin 40mm.Olen ajatellut,että teen ohuesta mahonkivanerista,epoksilla liimaamalla ja reunustamalla uuden.
Saisinko kommentteja miten kotikonstein selviäisin ko.hommasta ja miten itse tekisit ko.työn ja mistä hankkisit raaka-aineet.
Uuden peräsimen teko
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Peräsin
Moi
Miten vanha peräsin on tehty? Montako vuotta se on kestänyt? En lähtisi kikkailemaan mitään uusia juttuja. Vanhat koetut systeemit ovat varmoja ja niistä tiedetään kauanko ne kestävät. Vaneri peräsin pitää epoksoida niin ettei siihen pääse mistään vesi sisään. Vaneri on vedenalaisissa osissa sikäli kinkkinen materiaali että jos se vettyy pienimmästäkin huokosesta vesi ei haihdu pois liimasaumojen ja pinnotteiden takia. Vesi mädännyttää vanerin nopeasti, varsinkin mahongin koska se pakkaskestävyys on niin huono. Mäntyvanerikin on parempi, teak-vaneri olisi paras.
Peräsin on siitä ongelmallinen osa että se makaa koko kesän vedessä vettymässä eikä tuuletu niin kuin pohjalaudat toiselta puoleltaan. Talvella taas peräsin kuivuu ja ravistuu, tässä joutuu liimasaumat koville. Vaikka itse puu on tervettä liimasaumat aukeavat.
Vanhassa Scyllassani oli näin käynyt, tein ajanpuutteen takia siihen hätä-apu korjauksen. Hioin sen karkealla nauhalla puupuhtaaksi, liimasin laudat uudelleen, laminoin 2 kerrosta ohutta lasikuitumattoa pintaan, paklasin hyvin ja kunnon primerit ja myrkyt pintaan niin peräsimellä on lukuisia elinvuosia jäljellä. Ylä-osan saarni posket jäivät puulle ja peräsin näytti ihan nätiltä koska ala osa oli muutenkin maalattu. Uudella omistajalla on nyt aikaa tehdä tai teettää uusi peräsin rauhassa vanhoilla kunnon menetelmillä lankusta liimaten. Lasikuidutetusta peräsimestä kyllä sitten koputtelemalla huomaa koska sinne on päässyt vesi väliin ja irrottanut kuidun puusta, silloin sen taru on loppu.
Uuteen veneeseemme liimattiin peräsin Iroko lankusta, se ei vety eikä lahoa. Mielenkiinnolla odotan kauanko siinä liimasaumat pitää.
t:aki
Miten vanha peräsin on tehty? Montako vuotta se on kestänyt? En lähtisi kikkailemaan mitään uusia juttuja. Vanhat koetut systeemit ovat varmoja ja niistä tiedetään kauanko ne kestävät. Vaneri peräsin pitää epoksoida niin ettei siihen pääse mistään vesi sisään. Vaneri on vedenalaisissa osissa sikäli kinkkinen materiaali että jos se vettyy pienimmästäkin huokosesta vesi ei haihdu pois liimasaumojen ja pinnotteiden takia. Vesi mädännyttää vanerin nopeasti, varsinkin mahongin koska se pakkaskestävyys on niin huono. Mäntyvanerikin on parempi, teak-vaneri olisi paras.
Peräsin on siitä ongelmallinen osa että se makaa koko kesän vedessä vettymässä eikä tuuletu niin kuin pohjalaudat toiselta puoleltaan. Talvella taas peräsin kuivuu ja ravistuu, tässä joutuu liimasaumat koville. Vaikka itse puu on tervettä liimasaumat aukeavat.
Vanhassa Scyllassani oli näin käynyt, tein ajanpuutteen takia siihen hätä-apu korjauksen. Hioin sen karkealla nauhalla puupuhtaaksi, liimasin laudat uudelleen, laminoin 2 kerrosta ohutta lasikuitumattoa pintaan, paklasin hyvin ja kunnon primerit ja myrkyt pintaan niin peräsimellä on lukuisia elinvuosia jäljellä. Ylä-osan saarni posket jäivät puulle ja peräsin näytti ihan nätiltä koska ala osa oli muutenkin maalattu. Uudella omistajalla on nyt aikaa tehdä tai teettää uusi peräsin rauhassa vanhoilla kunnon menetelmillä lankusta liimaten. Lasikuidutetusta peräsimestä kyllä sitten koputtelemalla huomaa koska sinne on päässyt vesi väliin ja irrottanut kuidun puusta, silloin sen taru on loppu.
Uuteen veneeseemme liimattiin peräsin Iroko lankusta, se ei vety eikä lahoa. Mielenkiinnolla odotan kauanko siinä liimasaumat pitää.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Mulla on vähän omakohtaisia kokemuksia vaneriperäsimestä, jonka yhtenä ongelmana on vaurioherkkyys: Veneessäni on ainakin kolmekymmentä vuotta vanha diagonaalilaminoitu vaneriperäsin, joka oikein tehtynä on kestänyt muuten hyvin, mutta jonka kohtaloksi on koitunut pieni pohjakosketuksen aiheuttama vaurio sen alareunassa. Vaurion takia vaneri on aluksi ruvennut "repsottamaan", jonka jälkeen vesi ja jää ovat tuhonneet peräsimen alakulman. Jos mulla meneen koko peräsin vaihtoon, teen sen laudoista. Sen verran tulee mentyä väylien ulkopuolella, että pieniä pohjapusuja tulee vuorenvarmasti joka kesä muutamia.
t:k
t:k
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Vaneri peräsimen korjaus
Moi
Jos peräsimen muu osa on tervettä niin vedä sirkkelillä perstaantunut osa pois, jyrsi pintaan ura ja liimaa epoksilla tilalle uutta vaneria ja uraan lista. Hio vaikka koko peräsin puhtaaksi, ja sitten epoksi käsittelyt pintaan niin kyllä taas ruoraa.
Alareunaan kannattaa ruuvata ja liimata kunnon raju puulista vaikka irokoa tai jotain kovaa puuta (ei mahonkia), joka ottaa pohjapusut vastaa ja puunsyyt on oltava pohjan suuntaiset, niin se liukuu kivien yli paremmin. Kölin takareunassa on syytä olla verkkorauta joka tulee peräsimen etureunan takapuolelle, se estää verkon tai köyden yli ajettaessa verkon menon kölin ja peräsimen väliin.
t:aki
Jos peräsimen muu osa on tervettä niin vedä sirkkelillä perstaantunut osa pois, jyrsi pintaan ura ja liimaa epoksilla tilalle uutta vaneria ja uraan lista. Hio vaikka koko peräsin puhtaaksi, ja sitten epoksi käsittelyt pintaan niin kyllä taas ruoraa.
Alareunaan kannattaa ruuvata ja liimata kunnon raju puulista vaikka irokoa tai jotain kovaa puuta (ei mahonkia), joka ottaa pohjapusut vastaa ja puunsyyt on oltava pohjan suuntaiset, niin se liukuu kivien yli paremmin. Kölin takareunassa on syytä olla verkkorauta joka tulee peräsimen etureunan takapuolelle, se estää verkon tai köyden yli ajettaessa verkon menon kölin ja peräsimen väliin.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing