Ohje: pellavaöljykitin tekeminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 16.05.2006 22:13

kyllä tätin pystyy maalaan seuraavana päivänä aivan kuten ohjeissa sanotaan niin tein itsekin, ekka puulle sitte kyllästys sitte tätti ja sitte primeri, eikä liukene maaliin.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 16.05.2006 22:25

No eihän se liukeneminen olekaan ongelma, vaan ne maalit jotka se tätti vie mukanaan, kun pursuaa pois raoista.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 16.05.2006 22:33

no mulla ei oo nuo raot oo ollu niin isoja että maali siitä olisi lähteny.

knakke
Viestit: 30
Liittynyt: 29.07.2005 12:55
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja knakke » 17.05.2006 10:39

oli muuten taas aika surkuhupaisaa seurata rautakauppojen ja väriliikkeiden myyjiä eilen, kun menin täällä porissa kyselemään "liitujauhoa tai punamultaa kiitos, nam" mutta se siitä.
joo prooffi putkilossa ainakin lukee että voidaan päällemaalata ainakin primerillä, hintaa pötkylällä oli yli kympin joten taidan tyytyä tavalliseen rakennusbitumiin jota saa kolmeen euroon, ei ollut muuten halpaa tuo tikkurilan valmis pellavaöljykittikään 8.70 egee 375ml purkki - siis lähemmäs 50 vanhaa mummua on siinä liidulla ja pellavaöjyllä hintaa. no tarvii tänään tehdä uusi kierros luulisi punamultaa löytyvän ainakin "väri aaseilta"karjarannasta
mulla on nyt sellanen tilanne että paatista on revitty vanhat sikat/silikonit (joo luit oikein, kylpyhuonesilikonit) pois halkeamista ja paatti on kyllästetty ja tervattu, nyt tarvis niihin halkemiin saada tilkkeeksi jotain, ajattelin punamultakittausta veden yläpuolisiin osiin kun kerran paatti on tervattu tummaksi niin vävy vois olla parempi kuin valkoinen pö-kitti. vesirajan alapuolelle ajattelin sitten tuota bitumia kun se ei sieltä näy makkaralle turvotessaan niin ikävästi.
teenkö väärin ja mitä
t.juha
ehkä tervasin, ehkä en. so not!

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 17.05.2006 22:27

Otapa yhteyttä. Voin uskoakseni auttaa asiassa.
Olen samoissa hommissa ja tavaraakin on.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

knakke
Viestit: 30
Liittynyt: 29.07.2005 12:55
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja knakke » 17.05.2006 22:50

joo kiitos vaan mutta kävin hakees jo väriaaseilta punamultaa. tuli vaan mieleeni että mahtaisko olla huono idea laittaa oikein isoihin rakoihin tilkkeeksi ensin pellavanarua tms. jonka tökkis sinne raon pohjaan ja siihen pintaan vesirajan yläpuolelle pö-kitti ja alapuolelle bitumi, suht isoja rakoja on 5- 8mm. järkevin varmaan olis vaihtaa ko. lauta kokonaan mutta limisaumavehkeessä edes sen yrittäminen ei oikeen innosta tai voishan siihen toisaalta ajaa jyrsimellä sopivankokoisen raonkin ja puuta epoksilla perään, mutta kun se ei ole "helppoa ja halpaa"
keinoja on monia mutta halkaiseekohan se pellavanaru sitä lisää puun turvotessa näin varmaankin käy ainakin vesirajan alapuolella mitta eihän nuo vesirajan yläpuoliset lankut paljon pääse kastumaan ja sitämyöden turpoamaan, muutakuin aallokossa. entäs kovettuuko tuo pö-punam.-kitti niin kovaksi että se halkoo myös puuta onko kokemuksia?
ehkä tervasin, ehkä en. so not!

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 18.05.2006 10:52

En laittais sitä narua saumaan koska voi halkaista laudan puun turvotessa.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 18.05.2006 18:54

knakke kirjoitti:joo kiitos vaan mutta kävin hakees jo väriaaseilta punamultaa. tuli vaan mieleeni että mahtaisko olla huono idea laittaa oikein isoihin rakoihin tilkkeeksi ensin pellavanarua tms. jonka tökkis sinne raon pohjaan ja siihen pintaan vesirajan yläpuolelle pö-kitti ja alapuolelle bitumi, suht isoja rakoja on 5- 8mm. järkevin varmaan olis vaihtaa ko. lauta kokonaan mutta limisaumavehkeessä edes sen yrittäminen ei oikeen innosta tai voishan siihen toisaalta ajaa jyrsimellä sopivankokoisen raonkin ja puuta epoksilla perään, mutta kun se ei ole "helppoa ja halpaa"
keinoja on monia mutta halkaiseekohan se pellavanaru sitä lisää puun turvotessa näin varmaankin käy ainakin vesirajan alapuolella mitta eihän nuo vesirajan yläpuoliset lankut paljon pääse kastumaan ja sitämyöden turpoamaan, muutakuin aallokossa. entäs kovettuuko tuo pö-punam.-kitti niin kovaksi että se halkoo myös puuta onko kokemuksia?

Epoxi ja pala puuta on varmaan halvin tapa korjata tommoset pienet raot umpeen. Liimana voi tosin käyttää jotain muutakin kuin epoxia. jos korjaat kuivan puolen osia niin esim bison uretaaniliima toimii hyvin. Ei niitä uria tarvii välttämättä millään jyrsimellä ajaa vaan terävällä taltalla ja viileillä hermoilla.

Pellavaöljykitti saattaa kuivuu kullä kivikovaksi ja voi halkaista puuta lisää. Jos kitin ympärillä oleva puu on kuivaa ja öljytöntä imasee ympäröivä puu oljyn kitistä ja aurinko hoitaa loput ja tulevanaq sateisena päivänä voi lauta olla 2cm lisää halki. Kaikki rippuu kaikesta.

matias1953
Viestit: 32
Liittynyt: 18.05.2006 20:43
Paikkakunta: Helsinki, Rantasalmi

Pellavaöljykitin valmistus

Viesti Kirjoittaja matias1953 » 18.05.2006 20:52

Hyvä konsti pellavaöljykitin vaivaamiseen on pyöräyttää kitti muutaman kerran vanhan veivattavan lihamyllyn läpi. Kokeilkaapa.

Vastaa Viestiin