Sivu 1/1

Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 26 Huhti 2006 14:34
Kirjoittaja HR
Mikä on suositeltava tapa kiinnittää rasitukselle altiiksi joutuvat kansihelat kuten kaiteet, kiinnitysknaapit ja keulaportaat puuveneeseen
- Tukevilla ruuveilla - riittääkö
- Läpi pultaten ja aluslevyt
- Vanerinen vahvike kannen alle + pultit

Lähetetty: 26 Huhti 2006 14:54
Kirjoittaja kms
Moi,

Mun mielestä pääsääntöisesti läpipulteilla. Helan luonteesta riippuu sitten, kuinka paljon pitää vahvistaa toisessa päässä. Esim. puiseen kanteen kiinnitettävät vinssit ja knaapit vaativat kykevän vastakappaleen, kun taas jollekin pienemmälle kikkaralle, kuten köysiohjurille, saattaa riittää prikkakin.

-k

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 12 Elo 2009 14:26
Kirjoittaja mixurium
Jälleen on tullut aika kääntyä viisaiden miesten (ja naisten) puoleen:

Mitä massaa laittaisitte kannen läpivienteihin (esim. polttoainetankin hela) tiivistykseksi, jotain sikaa? Laittaisitteko samaa ainetta myös esim. pollareiden kiinnityspulttien reikiin?

Mitäs kajuutan ikkunoiden karmien ja messinki-ikkunan väliin?

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 12 Elo 2009 20:43
Kirjoittaja ainur
Mie laitoin kansivarusteitten alle wurthin ikkunatiivistys massaa. Tosi helppo pyyhkästä ylijäämät pois. Eikä pitäs koveta ikuna, eli helppo putsata jos irrottaa helat huoltolakkausta/maalausta varten. Hyvin on pitäny tänä suvena :)

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 12 Elo 2009 21:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Yksi vaihtoehto on Tremcon Multifog. Väritöntä ja omaa vain jonkimoisen liimausominaisuuden ja ylimääräiset lähtee pois tärpätillä pyyhkimällä vaikka tuoteselosteessa lukee että pitää olla jotakin xxxxx erikoispuhdistuainetta.

Tiivistys onnistuu myös "tavallisilla" massoilla laidasta lukien mutta helohin ja kanteen täytyy laittaa vaikkapa esim pellavaöljyä estämään liiallista liimautumista rakenteisiin.
Huulirasvakin vaikka mansikan makuisena ajaa saman asian.
..siis jos ei nimenomaan halua että hela on lopullisesti niin lujassa jo pelkällä massalla että rakenne särkyy sitä irroitettaessa...

Joskus on parempi että tiivistysmassa on sopivan väristä jolloin lopputulos näyttää huomattavasti "tehymmältä" kuin värittömällä ärhäpillä tehtynä.

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 13 Elo 2009 07:52
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Miten muuten tiivistätte aivan pienten helojen kiinnitykset kuten joillakin < 3 mm ruuvilla kiinnitettävät sirot kiinnityslenkit? Laiturilla olivat sitä mieltä, ettei tuohon mitään tiivistystä tarvita (tai korkeintaan tippa lakkaa porareikään ennen ruuvausta), mutta itse olen hieman muuta mieltä.

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 15 Elo 2009 09:19
Kirjoittaja ainur
Samaa ikkuna-massaa mie laitoin, esim. fenderin kiinnitys lenkkien alle, joissa noin 3*12 ruuvit. Ensin reiän ympärille ja sit lenkki kii. Ylimääräiset massat rätillä pois. On muuten oikeesti tosi helppo putsata vaikka viikon päästä. Massa kun ei kovetu. :)

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 16 Elo 2009 07:50
Kirjoittaja TeddyDiver
Epoksi reikä täyteen ennen ruuvia.. Asiaa auttaa jos reijän yläosastaan poraa ylisuureks.

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 16 Elo 2009 09:20
Kirjoittaja simo
Epoksi reikä täyteen ennen ruuvia.. Asiaa auttaa jos reijän yläosastaan poraa ylisuureks.
noin meneteltäeää ei tarvinne osia irroittaa enää koskaan esim. mahdollisten huoltojen takia.

Itse käytän kirkasta synteettistä kumia tiivisteenä heloissa. Ei liimaa liikaa ja ylipursumat ei ota silmään vaikka jäisi poisatamattakin.

Nimikyltit, pressuhelat ja fendarinkiinnikkeet irroitan joka kevät huoltolakkauksen alta. Irroitamisen vaiva on pienempi kuin lakkaus ja valumat pikkukilkkeiden ympärillä.

Jos osia ei tod.näk. irroitella ei haittaa vaikka massalla olisi hieman liimausominaisuuttakin. Toisaalta ko. ominaisuudesta ei ole hyötyäkään joten pelkkä tiivistävä massa on parempi.

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 16 Elo 2009 16:16
Kirjoittaja Veli-Matti
"Jos osia ei tod.näk. irroitella ei haittaa vaikka massalla olisi hieman liimausominaisuuttakin. Toisaalta ko. ominaisuudesta ei ole hyötyäkään joten pelkkä tiivistävä massa on parempi."

- nyt Simo heittää täyttä "jargonia". Kunnon liimamassa vaikkapa Tremcon Pl 400 vahvistaa kiinnitystä niin lujaksi että kerran piti semmoiset käysiohjurit irroittaa lekalla (kun ei ollut kuumailmapuhallinta lähettyvillä) ja mukaan lähti n. 10x20cm pala kansivanerin pintakerrosta. Semmoisten helojen kiinnitysta joihin ei saada tarpeeksi isoja ruuveja tai läpipultteja pystytään vahvistamaan kunnon liimamassalla olennaisesti.
Kusilaituveneistä tahtoo heloja irroitellessa revetä mukaan pintakerrokset joten kyllä massalla on merkitystä niin hyvässä kuin pahassakin.

Tuo epoksia reikään ennen ruuvaamista on ihan ok "lopulllisille asennuksille" mutta jos helan ja alusrakenteen väliin jää syksyllä vettä niin pakkasukko tahtoo vatkata pikkuhiljaa helan löysälle joko ruuvit irroittamalla tai sitten jos ruuvit pitää niin puu painuu kasaan helan alta.

Re: Kansihelojen kiinnitys

Lähetetty: 19 Elo 2009 12:49
Kirjoittaja Kuha
Ruuveilla ja sikaa väliin. Jos vaatii vahvemman kiinnityksen niin sitten läpipultit ja mahdollisesti vahvikkeet taakse. Sikaa laitan silloinkin väliin ja mutterit nylockeja niin yhdet riittää. Ajaisihan se Sika toki senkin asian.

Näitä ei siis ole tarkoitus irrotella, lakattaville pinnoille kannattaa varmaan harkita mahdollisuutta irrotaa helat. Tosin siinäkin voisi pohtia jotain Sikalla kiinnitettävää holkkia jonka läpi pultit vedetään. Sikalla kiinnitettyä ei saa irti kuin mattoveitsellä joten kyllä sillä liimaavalla ominaisuudella on merkitys vaikkei sitä välttämättä tarvita pulttien avuksi.

P.S: Valkoinen marine Sikaflex on kermanväristä ja likaantuessaan ikävän näköistä. Tämä on hyvä ottaa huomioon jos sitä aikoo tunkea esimerkiksi valkoiseksi maalatun pinnan halkeamiin.