Sivu 1/1

Lähetetty: 05 Tammi 2004 20:57
Kirjoittaja masoini
Moi,

Projektisi helppous/vaikeus riippuu aika paljon siitä, onko veneesi tasa- vai limisaumainen. Lisäksi se tietysti vaikeuttaa asiaa, jos lautaa pitää paljon kiertää. Silloin sitä tarvinnee pasuttaa (höyryttää). Periaatteessa ei ole hirmuinen "rikos" tehdä tuota hommaa kahdella laudalla, mutta luulisi nyt tuon levyistäkin löytyvän. Mikä puulaji on kyseessä?

Pidä nyt ainakin se hartsipönttö jatkossakin naapurissa, sen käyttö nimittäin on lopun alku.

Markku

Lähetetty: 06 Tammi 2004 12:53
Kirjoittaja masoini
Moro,

Limisaumaisessa laudan sovittaminen ylemmän laudan alle on hankalin homma. Onnistuu kyllä, mutta niitä pikkusikareita kannattaa varata enemmänkin... Jos saat vanhan laudan irti ehjänä, niin siitähän saat suoraan laudan muodon, ja yläreunan viisteenkin saa mitattua siitä.

Kahdesta laudasta tekemällä homma äkkiseltään vaikuttaa hankalammalta, kun saumoja tulee yksi enemmän. Siihen ylimääräiseen saumaanhan pitäisi tehdä puskuliitos, koska et varmaan halua ylimääräistä limiä tehdä? Nykyisillä liimoilla saumasta varmaan tulee kestävä, mutta sovittaminen on työlästä.

Homma olisi montakin astetta helpompi, jos kyseessä olisi tosiaan tasasaumainen vene. Veneen korjaaminenhan aika usein on tehtävä "p***e edellä puuhun"- periaatteella, eli ihan päinvastaisessa järjestyksessä, kun sen rakentaminen. Tässä tapauksessa ainakin, kun ensimmäisten joukossa asennettu lauta pitää poistaa, ja sovittaa uusi tilalle.

Tässä nyt oli yksi näkökanta asiaan. Muitakin varmaan on, kenties parempiakin, mutta toivottavasti tästä nyt jotain apua olisi. Onnea projektiin!

Markku

Lähetetty: 08 Tammi 2004 09:48
Kirjoittaja Pekka Huhta
Mää olen viimeiseen asti yrittänyt välttää limisaumaisen veneen laudanvaihtoa, mutta kyllä minä siihenkin olen joutunut. En tykänny kyllä, vaikka paikka oli verraten helppo.

Täytyyhän sen olla mahdollista koskapa sellaista tehdään, mutta ei se kyllä kädenkäänteessä käy. Alin lauta on tasasaumaisessakin pirullinen ropelli, kun se saattaa taipua melkein 90 astetta kierteelle keulan puolelta. Siinä on tasasaumaisessakin ihan riittämiin haastetta ja limisaumaisessa tupakkia menee takuulla kartonki metriä kohti.

Jos alkuperäinen vika on ruuvien huonoudessa, niin pystyisikö savotasta kuitenkin selviämään ruuvien vaihdolla? Onko lautakin niin surkeassa kunnossa että se on pakko vaihtaa? Pystyisikö vanhoja kiinnikkeitä irroittamaan? Onko välissä tilaa että voisit lisätä ruuveja väliin rikkomatta lautaa? Kuinka syvälle keulapuuhun ja köliin lauta on upotettu, pystyisikö uusia ruuveja laittamaan toisen rivin vanhoja sisemmäs, vanhojen lomaan?

Yksi mahdollisuus on porata vähän reikäporan näköisellä erikoisterällä ruuvi ja sen ympärillä oleva puu pois, laittaa epoksilla paikalle tappi ja uusia ruuveja.

Toinen mahdollisuus on tilata paikalle veistäjä jos laudat halutaan vaihtaa. Se nimittäin on oikeasti sellainen savotta johon en ainakaan itse viitsisi ruveta. Se on just se paikka jossa venettä joutuu rakentamaan pahimmoilleen väärinpäin.

Useammasta laudasta tekeminen ja muu "päreistä laatiminen" ei juuri hommaa helpota. Ite tehdessä menee koko talvi ja takuusti se tupakkalakkokin :)

Pekka