Olympia 1-pyttyinen ja käy huonosti...apuva!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Antti I
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2003 22:03

Olympia 1-pyttyinen ja käy huonosti...apuva!

Viesti Kirjoittaja Antti I » 28 Joulu 2003 22:11

Minulla on siis Olympian 1-pyttyinen bensakone vuodelta miekka ja kypärä. Ongelma ilmeni nyt syksyllä ja se on seuraavanlainen.

Kone nimittäin käy erittäin huonosti. Se lähtee ryypyttämällä käyntiin kun antaa hörppiä suoraan pyttyyn tai kaasuttimesta. Sitten se käy muutaman sekunnin ja sen jälkeen sammuu. Sammumisen voi estää antamalla ryyppyä kaasuttimesta jatkuvasti vähän kerrallaan.

Purkasin kaasuttimen juuri syksyllä ihan osiin ja putsasin sen (oli todella likainen). Se ei kuitenkaan auttanut asiaan vaan ongelma jatkuu...

Olisi todella kiitollinen, jos joku osaa neuvoa jollain tavalla. Kiitos jo etukäteen.

juspa
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Touko 2003 10:46
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Polttoaine

Viesti Kirjoittaja juspa » 29 Joulu 2003 10:33

Kuvaamasi vika kuulostaa siltä että polttoaine ei kulkeudu kaasuttimellle. En tunne kyseistä moottoria mutta ottomoottori kai tuokin on. Eli kaasuttimen olet jo putsannu mutta tarkista polttoaine putki, mahdollinen polttoaineen suodatin ja katso onko tankissa imusiivilä. Takista myös että kohokammion venttiili toimii.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 29 Joulu 2003 17:04

pensa ongelmilta tuo minustakin kuulostaa. ite tarkistasin kaasarin jälkeen pensapumpun kalvon,luulisin että on mekaaninen kalvopumppu.

Antti I
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2003 22:03

Viesti Kirjoittaja Antti I » 29 Joulu 2003 22:41

Kiitos paljon hyvistä ideoista!

Kaasutin on tarkistettu, joten sen pitäisi olla kunnossa.

Ostin veneen viime maaliskuussa ja sille ei oltu ajettu ilmeisesti pariin vuoteen ollenkaan. Venettä laittaessa meni heinäkuulle ja sitten ajelin sillä jonkin verran sen jälkeen. Ajattelin silloin jo tuota roskaa/tukosta bensan syötössä, koska polttoainesäiliöltä tulevassa bensaputkessa ei ole sihtiä ollenkaan. Laiskuuttani ajattelin laittaa sen vasta ensi kesäksi. Bensaa kuitenkin tulee letkusta, kun hanan avaa ja vielä ihan omalla paineella.

Toivottavasti kysymys on tosiaan vain bensan syötön ongelmista, jottei tarvitsisi konetta lähteä availemaan. Tässä herääkin kysymys...
Jos joudun avaamaan myllyn, niin mistähän saisi uusia tiivisteitä (kannentiiviste tms.), jos alkuperäiset tuhoutuvat tai ovat jo valmiiksi risoja.

Mitä muuten olette mieltä koneen käyttämisestä kuivalla maalla? Riittääkö, että huolehtii jäähdytysveden saannista ja sen kierrosta?
Kuulin joskus jostain, että konetta/potkuria ei saisi pyörittää ilman veden antamaa vastusta...taitaa kyllä koskea hieman korkeampiviritteisiä vehkeitä kuin minun Olympiani ;)

Huh...tulipas tekstiä.. Kiitos muuten jo vastanneille ja niille, jotka tulevat keskusteluun kenties myöhemmin mukaan.

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 30 Joulu 2003 12:12

Aikoinani veneessäni oli Olympian yksipyttyinen kone joka oli perin vaivalloinen käynnistettävä ja sai lähtöpassit koko veneestä. Onneksi purjeet jäivät. Syynä pannun ongelmiin oli puhkisyöpynyt kansi. Kannattaa siis tarkistaa myös kannen kunto, karstan alta saattaa löytyä reikiä......varsinkin jos kone on ollut merillä eikä järvillä.

t. hh

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 30 Joulu 2003 20:52

Moi,

Jatkuva ryypyn tarve tosiaan viittaa siihen, ettei kone saa tarpeeksi bensaa. Liian vähäinen bensan saanti taas voi myös johtua siitä, että kone saa liikaa ilmaa. Tarkista kaikki kaasuttimen ja sylinterinkannen välillä olevat tiivisteet. Itse ainakin olen joskus törmännyt moiseen vikaan.

Terveisin
Markku

make.n
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Joulu 2003 10:57
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make.n » 01 Tammi 2004 23:24

Venttiilien kunto kannattaa myös tarkastaa. Voi aiheuttaa kuvaamaasi oiretta jos on karstakikkaretta venttiilien välissä, oikea seos/oikea puristus.
Painovoimaisessa polttoaineensyötössä kannattaa olla tarkkana tarvikeliikkeen bensansuodattimien kanssa. (autosuodattimet)
Jos kone ei ole ihan iskussa, eli huonokuntoinen, karstainen tai säädöt pielessä niin pienikin hidaste/haitta bensan tulossa aiheuttaa käyntiongelmia, varsinkin kierroksilla.
Kokemuksesta voin sanoa että varsinkin yksipyttyisissä on ko.suodattimet aiheuttaneet ongelmia.

Bernard yksipyttyinen 500 cm/8 hp ja ilmajäähdytys, entisessä veneessä.

Make

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

olympia

Viesti Kirjoittaja wikumies » 20 Tammi 2004 20:21

moi onko kaasutin wp 26 pronssinen kansi kiinni 2 tai 4 ruuvia viittaa suutin putken tukkeutumaan liota kaasaria poltto öljyssä ja puhalla kaikki kanavat jos auttaisi t.rantanen wikumies

Vastaa Viestiin