Mitä liimaa jokiveneen köliin, perään ja kokkapuuhun

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Velsku
Viestit: 7
Liittynyt: 21.03.2006 21:21

Mitä liimaa jokiveneen köliin, perään ja kokkapuuhun

Viesti Kirjoittaja Velsku » 02.04.2006 13:11

Olen aloittelemassa n.5,5 metriä pitkän vanerilautaisen jokiveneen rakentamista. (lohensoutuvene). Puutavara on autotallissa kuivumassa ja odottelemassa projektin edistymistä, eli kölin, kokkapuun ja perän kokoamista.

Ohjeissa liimana kehoitetaan käyttämään Tammer liimaa, joka ilmeisesti on korvattu Kiilto F3:lla. Arvioitu kulutus tuolle liimalle on 1,5kg

Kävin katselemassa rautakaupasta liimaa ja 200g kiilto F3:sta maksoi 20e. --> 150e tulee liimat maksamaan, jos käyttää tätä. Kuulostaa mielestäni kohtuu kalliilta. Tosin halvempaa taitaa olla, jos ostaa suuremmissa purkeissa, joita ei liikkeessä tosin ollut.

Jotenkin tuntuu, että polyuretaaniliimat, joiden vedenkesto on merkitty D4:ksi voisi kestää myös. Samoin Epoksit. Näiden hinta tosin on huomattavasti pienempi.

Mitä liimaa kannattaisi käyttää noiden liimaukseen. Pitäisikö pysyä tuossa F3:ssa ja todeta, että se on parasta hinta-laatu suhteeltaan? Vai mikä olisi hyvä liima tuohon tarkoitukseen?

Niin ja puutavara, jota tulee liimattua on tässä "lujuusluokiteltua" (tms) kuusta.

- Velsku

Remonen
Viestit: 20
Liittynyt: 13.02.2006 15:09
Paikkakunta: Hietama

Viesti Kirjoittaja Remonen » 02.04.2006 18:37

Hyvällä menestyksellä olen liimannut uretaaniliimalla.Vanerin jatko liitokset,kölit,kokat. Hyvin on kestäny....

Velsku
Viestit: 7
Liittynyt: 21.03.2006 21:21

Viesti Kirjoittaja Velsku » 03.04.2006 10:34

Katselin haulla ja joku oli käyttänyt Soudal "merkkistä" uretaaniliimaa, jota oltiin veistokursseilla suositeltu.

Onko muita hyvä vaihtoehtoja. Tänään olis töiden jälkeen tarkoitus käydä ostamassa liimat. Joten apu olisi tarpeen. (tai en voi ostaa, ennenkuin olen varma)

Jos viitsitte kirjoittaa liiman merkin ja mallin (eli tarkasti, mitä liimaa kannattaa käyttää)

- Velsku

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 03.04.2006 14:39

Kiilto F3, vaikka onkin korvannut Tammer F3:n, ei ole ollenkaan samaa tavaraa.
Tammer F3 oli punaisenruskeaa fenoliformaldehydiliimaa, Kiilto F3 on epoksiliimaa.
http://www.kiilto.com/attachments/1/1/w ... iltoF3.pdf

Samanlaista epoksiliimaa saat halvemmalla, kun ostat epoksihartsia ja paksunnat sitä valmistajan ohjeiden mukaan.

Hannu
Viimeksi muokannut hannuvartiala, 03.04.2006 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä liimaa jokiveneen köliin, perään ja kokkapuuhun

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 03.04.2006 15:10

Velsku kirjoitti:Ohjeissa...
Mitkä ohjeet muuten on kyseessä? Tammerin käyttö kuulostaa suomalaiselta ohjeelta?

Hannu

Velsku
Viestit: 7
Liittynyt: 21.03.2006 21:21

Viesti Kirjoittaja Velsku » 04.04.2006 15:48

Tarkoitus ei ole mainostaa toista keskustelupalstaa, mutta kalastus.com:n keskusteluista --> Viritykset ja Rakentelu --> Lohensoutuvene. (tms.)

Kiitos tiedoista.

Liimaksi ostan tuota Soudal Purocolia, (en ole joutanut vielä ostamaan kun en eilen löytänyt myyjää täältä oulusta).

Soitin Soudalin maahantuojalle ja selvitin sieltä tänään Oulun myyjät ja kysyin, voiko tuota käyttää. Kertoi sitä käytettävän paljon ihan veneteollisuudessa ja sen soveltuvan hyvin myös vedenalaiseen liimaukseen.

- Velsku

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 04.04.2006 19:30

Ootko nähnyt näitä kuvia
http://www.plappi.fi/kuva-arkisto/view_ ... tsikonVene
Selventävät joitain kohtia tuossa ohjeessa.

Hannu

Velsku
Viestit: 7
Liittynyt: 21.03.2006 21:21

Viesti Kirjoittaja Velsku » 04.04.2006 22:56

Kiitos linkistä. Noista kuvista tulee olemaan apua.

Enpä ole noita kuvia ennen löytänyt. Vetsikon veneen sivuilla olen kyllä käynyt ihailemassa heidän veneitään. Siellä on osa noista kuvista ja taitaa olla pari, jota ei ole tuossa antamassasi linkissä.

Eipä saanut liimaa vieläkään. Oli tilaustavaraa ja minimierä tuolle Soudal Purocolille oli 15 "patruunaa". Lupasivat yrittää kysyä maahantuojalta, josko saisivat sieltä tässä tapauksessa vain kolme "patruunaa". Arvelin tuon kolmen riittävän köliin, kokkaan ja perään.

- Velsku

Velsku
Viestit: 7
Liittynyt: 21.03.2006 21:21

Viesti Kirjoittaja Velsku » 04.04.2006 23:05

Kävin myös biltemasta ostamassa viiloja, ja liimahylly sieltäkin piti tutkia. Super Epoxy 2*75g (150g) purkit oli hinnaltaan 5,5e. Väri tosin valkoinen.

Ostin ihan kokeen vuoksi tuota. Onko kukaan muu testannut?

- Velsku

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 05.04.2006 8:49

Velsku kirjoitti:Onko kukaan muu testannut?
Käytin yhden purkkiparin Bilteman Super Epoxyä joskus yhden vanerijollan saumojen ensimmäiseen liimaukseen, ensimmäiset heftit ennen tilapäissiteiden poistamista. Kyllä se siinä piti ihan siinä kuin muutkin epoksit. Hartsina ostettu epoksi on siinä mielessä monipuolisempaa, että sitä saa itse paksuntaa sopivaksi, Bilteman tavara on valmiiksi aika paksua.

Lisää jokiveneen ja sellaisen rakennuskuvia on muuten Tenon Veneen sivuillakin, tai tietänetkin varmaan:
http://www.tenonvene.fi/

Hannu

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 05.04.2006 9:05

Ootko nähnyt näitä kuvia
http://www.plappi.fi/kuva-arkisto/view_ ... tsikonVene
Selventävät joitain kohtia tuossa ohjeessa.
Montakohan elinvuotta olisi vene saanut lisää jos nuo ruuvinkannat olisi tapittanut puutapeilla. Tulee mieleen, että erillaisen elämisen takia ruuvin kannat päästävät vettä laudan sisään.
Ulkonäöllisesti se olisi ollut se piste iin päälle. Ainoa kosmeettinen vika, joka otti silmään. Muuten on hieno vene.

Omaa venettäni kropsotellessani olen pannut merkille, että kaikki tummumat puussa ovat lähteneet reiästä lakkapinnassa. Loogista kyllä, mutta, että patalapun koukun ruuvista veneen sisällä tai nitojan niitistä kun jotain fliisuja on narinan esto mielessä turkkilevyjen alle nidottu. Ei se niittikään kovin isoa reikää tee. Riittävän suuri vedelle kuitenkin. Kyllä minä meinaan ottaa pienen korjauslakkapurkin veneeseen kesäksi. Jossain saaren rannassa tulee kuitenkin tehdyksi jotain asennuksia.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Liimoista

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 05.04.2006 21:49

Jossain työselostuksissa olen törmännyt Bison Timber Max liimoihin. Ominaisuuksiltaan noin äkikseltään likellä tuota Soudalia Näkyy olevan Bauhausissa hyllytavaraa. Googlella löytyy lisätietoa liimasta.

Ja tämä ei ole totuus vaan ainoastaa tiedoksi. Liimoista(kaan) en tiedä mitään.
Viinamäenmiäs

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.04.2006 0:00

Bilikan Super Epoxy ja Bisonin pika- ja "tavallinen" uretaaniliima ovat olleet V-M-testaa sarjassa ja suoriutuneet siitä erittäin hyvin arvosanoin. Bilikan epoksista taitaa olla jopa kuvia Hannun sivuilla...
Tosin tuo Bilikan tavara ei ole varsinaista liimaa ohjeiden perusteella vaan enemmän täytemassaa mutta hyvällä puristuksella liimasaumasta tulee todella luja.
Hyviä liimoja vaikka niiden mainoksia ei ole ollutkaan venelehdissä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 06.04.2006 13:21

Ostin just 1 l bisonin normaali urtsua. Cascolla oli tarjolla vain 0.5 litraa. Nyt vaan nää säät rassaa niin että ei meinaa saada hommi alkuun.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 07.04.2006 8:40

Mitenkäs tuollainen jokivene muuten kulkee? En ole koskaan ollut kyydissä.

Tuo peräpää herättää ajatuksia. Onkohan sen tekemisesä noin todella järkeä?
Se on tietysti kehittynyt niin, että on ollut soutuvene, sitten on tullut perämoottori, ja ne on haluttu panna yhteen. Olemassaolevaan soutuveneeseen on sitten viritetty hurja laahusevä, ettei perä painu moottorilla ajaessa.

Mutta jos lähdetään tekemään uutta venettä, jota on tarkoitus ajella moottorilla, kannattaako tehdä soutuveneen perää ja siihen laahusta?
Ei tuo laahus moottorilla ajettaessa voi olla optimaalinen, soutamista se varmasti jarruttaa, ja venettä käsitellessä se on tiellä aina.

Lyö Captain Morganin vetoa, että jos rakennetaan kaksi samanpituista ja keulaosastaan samanlaista jokivenettä, joissa toisessa on soutuvene/laahusperä, ja toisessa kaventumaton perälautaan päättyvä suora moottoriveneperä, niin
-moottoriveneperäinen kulkee samalla moottorilla kovempaa
-sitä on miellyttävämpi óhjata moottoriajossa
-sitä on vähintään yhtä helppo soutaa keulapenkiltä
-sitä on paljon miellyttävämpi käsitellä ja varastoida rannalla.

Hannu

Vastaa Viestiin